برای افرادی که به سنگ های قیمتی و الماس علاقه‌مند هستند، شاید با کلمه قیراط به آشنا بوده، ولی اطلاعات زیادی در مورد آن نداشته باشند. قیراط، واحد اندازه گیری وزن انواع سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی با ارزش بالا مانند الماس، مروارید، یاقوت و زمرد است.

برای مشاهده بر روی لینک کلیک کنید: خرید طلا از گالری آنلاین ساعتچی

قیراط الماس

در سال ۱۹۰۷، در مجمع عمومی مرتبط با واحدهای اندازه گیری طلا و جواهرات، مقدار یک قیراط مشخص شد و مورد موافقت همه قرار گرفت. این مقیاس به صورت گسترده ای در تمام دنیا به کار گرفته می شود و همچنان هم کارایی دارد.

بیشتر بخوانید: ۵ واحد اندازه گیری طلا کدام است؟ 

کلمه قیراط بیشترین استفاده را در جواهرفروشی ها دارد و جهت تعیین قیمت سنگ های قیمتی که بر روی طلا کار گذاشته می شود، دانستن محاسبات آن مهم خواهد بود. قیراط به صورت تقریبی معادل با یک پنجم گرم یا به مقدار یک بیست و یکم مثقال است که در ادامه آن را بیشتر شرح می دهیم.

برای افرادی که قصد خرید جواهر دارند یا به یادگیری محاسبه قیراط و تبدیل آن به گرم علاقه ‌مند هستند، پیشنهاد می کنیم تا با ادامه مطلب همراه ما باشند.

بیشتر بخوانید: مثقال چیست؟ هر مثقال طلا چند گرم است؟

قیراط و شناخت تاریخچه آن

قیراط الماس

واژه قیراط یک واژه عربی بوده و اصل تلفظ آن به زبان عربی قِرّاط است. به لحاظ دستوری این واژه از یک عبارت یونانی به نام Keration به زبان عربی و واژه قیراط تغییر یافته است. در زمان های خیلی قدیم که تجار برای تعیین قیمت، نیاز به وزن کردن سنگ ها، چه قیمتی و چه نیمه قیمتی داشتند، از قیراط کمک می گرفتند. در همان زمان، وزن آن در همه جا یکسان نبود و با یکدیگر متفاوت حساب می شد. در عراق، یک قیراط نصف عشر دینار بود و در مکه، ربع سدس دینار که متفاوت از هم قیمت گذاری صورت می گرفت.

قیراط الماس

در ایران، قیراط را نیم دانق یعنی معادل با ۴ دانه جو که یک سوم نخود می شود، حساب می کردند و به زبان امروزی ۶۴ سوت تعیین می شد. برخی از زبان شناسان این اعتقاد را دارند که این واژه در زبان فارسی استفاده می شده و کشورهای دیگر آن را از ما برداشت کرده اند که به نام Carat آن را می شناسند. این واحد وزنی در کشورها و شهرهای مختلف با هم فرق داشت و باعث شد که یک وزن یکسان در آمریکا و اروپا از سال ۱۹۰۷ تعیین شود و هر قیراط را معادل با ۲۰۰ سوت یا ۲۰۰ میلی گرم (۰٫۲ گرم) حساب کنند.

بیشتر بخوانید: سوت چیست؟ هر گرم طلا چند سوت است؟

قیراط چیست؟

قیراط الماس

عنوان کردیم که قیراط یک واحد وزنی کوچک بوده که جهت اندازه گیری وزن سنگ های قیمتی یا نیمه قیمتی استفاده می گردد و نماد آن CT است. هر کجا این علامت را مشاهده کردید بدانید که مفهوم قیراط است. از این واحد اندازه گیری برای وزن کردن طلا استفاده نشده و از همان سوت یا گرم برای آن بهره گرفته می شود. این واحد برابر با ۲۰۰ سوت بوده و از آنجا که می دانیم که هر هزار سوت با یک گرم معادل است؛ بنابراین می توانیم این نتیجه گیری را کنیم که هر ۵ قیراط با وزن ۱ گرم برابر خواهد بود. به نوعی دیگر، می توانیم بگوییم که هر یک قیراط برابر با ۲۰۰ میلی گرم (۰٫۲) هست. به بیانی دیگر هر یک قیراط را معادل با یک پنجم گرم در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ ها را بشناسیم 

چرا باید از قیراط جهت وزن کردن سنگ های قیمتی بهره برد؟

قیراط الماس

برخی از افراد سؤال می پرسند که چرا مانند طلا از واحد سوت و گرم جهت وزن سنگ جواهرات استفاده نمی شود؟ به دلیل اینکه بعضی از سنگ ها حتی در واحدهای کوچک بسیار پرارزشند و افرادی که در کار جواهرات هستند، مجبورند تا واحدهای کمتر از گرم را به کار ببرند و واحد کمتر از گرم، قیراط است. همچنین افرادی که در این شغل کار می کنند، جهت خواندن و نوشتن وزن سنگ ها از قیراط استفاده می کنند که برای آن ها آسان تر خواهد بود.

قیراط الماس

دقت کنید که واحد قیراط جهت بیان وزن سنگ بوده و به اندازه ی آن ربطی ندارد. در واقع بزرگ یا کوچک بودن سنگ به وزن آن مرتبط نیست و تنها چگالی سنگ موردنظر مهم است. بیشتر افراد تصور می کنند در صورت درشت بودن سنگ، ارزش آن هم بیشتر است؛ ولی در مقایسه دو سنگ الماس برش خورده و زمرد سبز برش خورده، متوجه این تفاوت اندازه می شوید.
ممکن است یک تغییر کوچک در این سنگ ها در واحد وزنی قیراط، باعث ایجاد اختلاف در اندازه سنگ بشود. در این صورت شما می توانید آن را بدون ابزار مشاهده کنید و تشخیص دهید.

هر قیراط چند گرم محاسبه می شود؟

قیراط الماس و سنگ های قیمتی

قیراط جهت اندازه گیری فیزیکی وزن الماس است و هر گرم طلا برابر با هزار سوت بوده و یک قیراط معادل با ۲۰۰ سوت محاسبه می گردد. همین‌طور هر یک قیراط برابر با یک بیست و یکم مثقال و برابر با ۰.۰۰۷۰۶۵ اونس خواهد بود. می توانید برای اینکه این موضوع را بیشتر متوجه شوید، تبدیل قیراط به سوت را با یک مثال انجام دهیم:
الماس ۲ قیراطی معادل با ۴۰۰ سوت
الماس ۲ قیراطی معادل با ۰٫۴ گرم
الماس ۲ قیراطی معادل با ۴۰۰ میلی گرم
الماس ۲ قیراطی معادل با ۲٫۴۲ مثقال

بیشتر بخوانید: اونس طلا یعنی چه؟ هر اونس چند گرم است؟

نتیجه گیری

قیراط الماس و سنگ های قیمتی

قیراط یک واحد وزن برای اندازه گیری سنگ های قیمتی مانند الماس است. در سال های قبل، وزن آن متفاوت بود و از دانه های گیاهی به نام خرنوب جهت اندازه گیری وزن جواهر بهره گرفته می شد. چون افراد معتقد بودند که این دانه های خرنوب اندازه هم هستند، پس این روش را روشی صحیح می دانستند.

هر کشوری اندازه قیراط خود را حساب می کرد و بیشتر جهت وزن کردن طلا کاربرد داشت؛ ولی از سال ۱۹۰۷ به صورت استاندارد هر قیراط را برابر با ۲۰۰ میلی گرم یا ۰٫۲ گرم تعیین کردند و در صنف جواهر از آن استفاده می کنند. در این مقاله سعی کردیم تا در مورد قیراط چیست و هر قیراط چند گرم است صحبت کنیم تا افرادی که در مورد وزن سنگ های قیمتی یا نیمه قیمتی و روش تبدیل آن ها به گرم سوال داشتند، بتوانند جواب سؤالات خود را دریافت کنند.

 

عنوان
قیراط چیست؟
مقاله
قیراط چیست؟
خلاصه
قیراط یک واحد وزن برای اندازه گیری سنگ های قیمتی مانند الماس است. در سال های قبل، وزن قیراط متفاوت بود و از دانه های گیاهی به نام خرنوب جهت اندازه گیری وزن جواهر بهره گرفته می شد.