|انگشتر | گوشواره | دستبند| گردنبند

معرفی کارگاه طلا سازی

یک زرگر و طلاساز ماهر باید بتواند وزن طلا و جواهر را مطابق خواست مشتری خود در آورد تا با توجه به اینکه قیمت طلا هر روز روند صعودی دارد، نیاز مشتری با قیمت زنده طلا همخوانی داشته باشد و مشتری طلا و جواهر بتواند طبق سلیقه و خواست مشتری کار جواهر خود را به بازار طلا ارائه نماید.

– مرحله اول: ایده پردازی طلا
مهمترین و اساسی ترین بخش کار از همین نقطه شروع می شود یعنی از اگر کارگاه ، کارخانه ، زرگری و … در این زمینه فعالیت میکند ، باید سلایق افراد و اقشار مختلف مردم را در نظر داشته باشد ، که این مستلزم این است از شرایط فرهنگی ، تاریخی ، اقتصادی و حتی سیاسی یه منطقه استان و حتی کشور اطلاع نسبی ی دقیقی داشته باشد .مثلا از همین ایران خودمون مثالی بیاوریم اینکه در شهرها و استان های جنوبی کشور بیشتر طلا و جواهراتی با رنگ زرد مورد دلخواهشان است و یا در شهرهای آذری زبان هم تا حدود زیادی به همین شکل است با این تفاوت که وزن طلاهای درخواستیشان کمی بالاتر است و طلاهای با قیمت طلا بالاتر بیشتر مورد پسند آنها قرار می گیرد،اما در شهرهای دیگری نیز وجود دارد که بدلیل مسایل اقتصادی و همین طور قیمت طلا را در اوزان پایین تری سفارش میدهند و بیشتر از طرح های اسلیمی استفاده میکنند،… پس باید دقت داشت که هر طرح و رنگ و وزن و قیمت طلا را در طراحی برای همان استان در نظر گرفت.


– مرحله دوم: طراحی و پیاده سازی
زمانی که ایده شکل گرفت حالا دیگر وقت پیاده سازیست ، یعنی طراح باید همان ایدا را با توجه به نوع ریخته کاری و اشکالات سیستمی ای که ممکن است برای طرح ساخته شده از طلا و جواهر است را در نظر بگیرد تا زمان پیاده سازی در مرحله ی بعد به اشکال جدی ای روبرو نشود باید تا حد زیادی نسبت به طلا و جواهر سازی و مخراجکاری شناخت داشته باشد تا طرح پیاده سازی شده اولا وزن مطلوبی داشته باشد ، دوما در ریخته کاری صحصح و بدون خطلا به دست طلا ساز برسد ، بعد از کار طلاساز بروی مدل وقتی به مخراجی یرسد استانداردهای اصلی را برای سوار کردن سنگ داشته باشد . البته بعد از اتمام طراحی مدل باید ساپورتگذاری شود و برای دستگاه پرینتر سه بعدی آماده سازی شود .


– مرحله سوم: قالب سازی سه بعدی
بعد از طراحی نوبت به قالب سازی میرسد در این جا از دستگاه های پرینتر ۳ بعدی استفاده میشود  ، هر چه این دستگاه رزین مطلوبی داشته باشد برای ریخته کاری کار آسان تر و با کیفیت تر میشود پس حتما باید ااز دستگاه های بهره گرفت تا موم و رزین با کیفتی برای ریخته گری تولید کنند . پیشنهاد ما به همه ی عزیزان دیچیتال وکس ، ان ویژن تک میباشد که بیشترین نمایندگی در ایران را دارد ضمن اینکه از خدمات پس از فروش خوبی هم برخوردار هستند .


– مرحله چهارم: ریخته گری
یکی دیگر از بخشهای مهم ریخته گری است ، البته کار زیاد سختی نسبت به مراحل قبلی نیست ولی نقش فوق العاده تعیین کننده ای دارد چون در مراحل قبلی هر چه برای کیفیت مدل زحمت کشیده اید اینجا باید جواب بگیرید ، معمولا ریخته کاری با ابزار و دستگاه مناسب اتوماتیک و اپراتور زیرک و باهوش نتیجه ی کار دلخواه از آب در می آید . البته درجه های حرارتی نقش تعیین کننده ای در زمان ذوب خواهند داشت .


– مرحله پنجم: پرداخت و سوهان کاری
تازه کار طلا و جواهر ساز از این مرحله شروع میشود چون کارهای سیستم قبلی را طراح ، قالب ساز و ریخته گر انجام داده است ، طلا ساز باید از تجربه ی کافی و هنر بالایی در کار برخوردار باشد و این موضوع را خوب درک کند که فلزی که در دستان اوست طلا هست ، پس باید ظرافت و دقت کافی را به کار گیرید و به طور صحیح شروع به سوهان زدن کند و جاهایی از طلا هم برای مراحل پرداخت بگذارد تا کیفیت مطلوب به دست ببیاد ، بعد از این مرحله مدل  فعلا از درست طلا ساز خارج شده و به مخراجکار میرسد البته دوباره به طلاساز باز خواهد گشت برای مراحل بعدی کار .


– مرحله ششم: مخراجکاری 
در این مرحله، حساسیت و ظرافت کاری باید فوق العاده مورد توجه قرار گیرد. هرچه در مراحل قبلی کار انجام شد در این قسمت کیفیت طراحی ، قالب سازی مشخص خواهد شد به این صورت که سنگ های باید صحیح و مرتب در جای خود قرار بگیرند تا تلاشهای افرار قبلی کارخانه به نتیجه برسد ، مخراجکارها معمولا بسیار باحوصله و چشم هایی تیز بین هستند و به اصطلاح جواهر سازان نان آنها در چشم هایی تیزبین و هنر سنگ سوار کردن آنها خلاصه میشود که بیش از ۱۰۰ نوع مرحله ی مختلف دارد که در اینجا به صورت کوتاه  ذکر شد . بعد از سوار شدن سنگ ها اگر مخراجکار برای سوارکردن سنگ به مشکل بخورد تنها کسی که میتواند مدل را ازین مرحله به سلامت عبور دهد باز هم جواهر ساز خبره است که میتواند دیواره ها و چنگ های مدل را عرض تر و کوتا ه  و یا هر چه که مخراجکار از او بخواهد اعمال نماید البته مهمترین کار جواهر ساز عبور دادن مدل از هر قسمتی از مراحل اصلی کارخانه است که باز هم در مقاله ای دیگر توضیح خواهم داد .


– مرحله هفتم: تمیز کاری ، پرداخت و اعمال ابزار بر روی مدل 
بعد از اینکه مدل از مخراجکاری بیرون آمد دوباره باید ابزار بروی سر چنگ ها و دیواره ی مدل اعمال شود البته هنر مخراج کار و زیبا سازی مدل طبق ایده ، یکی از مهمترین وظایف این شخص خواهد بود ، بعد از ابزار زدن دوباره مدل پنزا میخورد و بعد از یه تمیزکاری خوب حالا نوبت به جلا میرسد و بعد از جلا زدن و شستشو مدل به مرحله ی نهایی یعنی آبکاری طلا میرسد.


– مرحله هشتم: آبکاری 
شاید بتوان گفت مدل زمانی که از ۷ خان رستم ساخت بیرون میآید به دست آبکار میرسد ، البته که باید از حس قوی و هوش مناسبی برخوردار باشد چون آب و رنگ مدل یکی از مهمترین فاکتورهای اصلی میباشد . آبکار ها معولا تمامی رنگ های طلا را دارند که مهمترین آن طلای زرد لیمویی ، طلای سفید ، طلای رزگلد هستند .

عنوان
کارگاه طلا سازی
مقاله
کارگاه طلا سازی
نویسنده
[jr_instagram id="2"]