هر فردی که یک بار خرید یا فروش طلا را انجام داده باشد با اصطلاحات مختص آن آشنا شده است. برای انجام صحیح معاملات و بدون ضرر نیاز داریم تا با عبارات واحدهای اندازه گیری طلا و مواردی مانند اینکه مثقال، اونس طلا، سوت و… چه می باشند و میزان اندازه گیری آن به چه نحوی است آشنا شویم.

بیشتر بخوانید: ۵ واحد اندازه گیری طلا کدام است؟ 

با دانستن انواع اصطلاحات و محاسبات برای خرید و فروش طلا و سکه، دیگر برای اطمینان از عملکرد صحیح یا اشتباه طلافروشان، نگرانی نخواهید داشت. به دلیل اینکه نوسانات و آشفتگی بازار طلا زیاد است، افرادی که نیاز به انجام معاملات طلا پیدا می کنند بهتر است با آگاهی کامل وارد بازار شوند تا بتوانند بیشترین سود را ببرند. در این مقاله قصد داریم تا در مورد مثقال چیست و هر مثقال طلا چند گرم است، صحبت کنیم.

مثقال طلا

 

برای مشاهده بر روی لینک کلیک کنید: خرید طلا از گالری آنلاین ساعتچی

واحد مثقال در قدیم چه کاربردی داشته است؟

در قدیم که ترازوی دیجیتال جهت محاسبات وزن طلا و جواهرات وجود نداشت، مثقال را به عنوان واحد اندازه گیری طلا محسوب می کردند و هنوز هم کاربرد خود را در کشورهای زیادی به خصوص کشورهای اسلامی دارد. هر مثقال معادل با ۲۴ عدد نخود بوده و از مثقال نه تنها برای وزن کردن طلا بلکه برای وزن کردن زعفران یا گیاه های دارویی هم استفاده می شود.

تعریف مثقال

در بازار طلا فروشان، واحد مثقال کاربرد بالایی دارد و شما می توانید قیمت به روز شده آن را در سایت های معتبر و کانال های مربوط به قیمت طلا و ارز به صورت روزانه متوجه شوید. همانطور که گفتیم، این واحد اندازه گیری در بین کشورهای اسلامی و عربی بوده و برخی از شغل هایی که با وزن های کمتر از گرم در محاسبات کار می کنند، در فروش خود با مثقال محاسبات خود را انجام می دهند.

مثقال طلا

با نبودن امکاناتی به نام ترازوی دیجیتال به شرح زیر حساب و کتاب صورت می گرفت:
هر یک مثقال معادل با ۲۴ نخود و هر یک نخود معادل با ۱۹۳ سوت
یک مثقال طلای ۱۷ عیار = ۴.۶۰۸ گرم
یک مثقال طلای ۱۸ عیار = ۴.۳۳۱۸۰۲ گرم
یک مثقال معادل با ۴٫۶۰۸ گرم بوده است. شما تصور کنید که یک وزنه یک مثقالی دارید و زمانی که آن را بر روی ترازو قرار می دهید، وزنی بیشتر از ۴ گرم را نشان می دهد. دقت کنید که واحدی مانند مثقال که در گذشته از آن زیاد استفاده می کردند، هنوز هم در برخی صنف ها که از قدیم آن را به کار می گرفتند باقی مانده است.

بیشتر بخوانید: قیراط چیست؟ یک قیراط چند گرم است؟

چند نوع مثقال داریم؟

مثقال طلا

کاربرد مثقال در کشورهای اسلامی و عربی بوده و می توانیم آن ها را به سه واحد مثقال معمولی، مثقال شرعی و مثقال صیرفی تقسیم بندی کنیم:
۱) مثقال معمولی: از مثقال معمولی استفاده زیادی نمی شود و از آن برای محاسبات وزنی کالاهایی با ارزش کمتر بهره برده می شود.
۲) مثقال شرعی: از مثقال شرعی در معاملات طلا استفاده نمی شود و برای اطلاع شما، یک مثقال شرعی معادل با ۱۸ نخود و ۳٫۴۵۶ گرم بوده و همچنین معادل با ۷۲ دانه گندم هم آن را حساب می کنند.
۳) مثقال صیرفی: کلمه صیرف از همان صراف استخراج شده و ریشه مرتبط با صرافی دارد. مثقال صیرفی مثقالی است که طلافروشان در معاملاتشان از آن کمک می گیرند و ترازوهایی که مشاهده می کنید، نشان دهنده مثقال صیرفی است. یک مثقال صیرفی معادل با ۴٫۳ مثقال شرعی یا همان ۲۴ نخود بوده که برابر با ۴٫۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار است.

بیشتر بخوانید: اونس طلا یعنی چه؟ هر اونس چند گرم است؟

توجه به نکات مهم در محاسبه مثقال طلا

مثقال طلا

مثقال طلا دارای دو خصوصیت مهم بوده که شرح می دهیم:

اول اینکه یک مثقال طلا معادل با ۴٫۶۰۸ گرم است. دو اینکه عیار یا خلوص طلا ۷۰۵ یا ۷۰٫۵ درصد بوده که باید عیار ۱۷ باشد.
در بنکداری ها که خرید و فروش طلا به صورت عمده انجام خواهد شد، طلا و وزن آن را بر حسب مقدار یک مثقال طلا حساب می کنند و در معاملات از گرم استفاده نخواهد شد.
در معاملات خرید و فروش طلا در فاکتور طلافروشان، قیمت یا مظنه یک مثقال طلا درج شده و طلا را به قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار محاسبه کرده و بر طبق آن معامله و قیمت نهایی را انجام خواهند داد. در این بین شاید زیاد کلمه مظنه به گوش شما رسیده باشد که شما متوجه مفهوم آن نشده باشید. می توانیم بگوییم که مظنه همان مثقال طلا بوده که صنف طلافروشان زیاد از آن استفاده می کنند و مفهوم آن همان مثقال طلا است. باید دقت کنید که ما طلای ۱۷ عیار نداریم و برای معاملات خرید و فروش طلا از طلای ۱۸ عیار استفاده می کنند و لفظ مثقال یا مظنه تنها جهت مشخص کردن قیمت آن است.

بیشتر بخوانید: سوت چیست؟ هر گرم طلا چند سوت است؟

روش تبدیل مثقال به گرم

مثقال طلا

با انواع مثقال آشنا شدیم و عنوان کردیم که مثقال صیرفی برای طلافروشان و زرگرها استفاده می شود. ما می توانیم محاسبه قیمت یک گرم طلا با عیار ۱۸ را با دانستن قیمت روز یک مثقال طلا بدانیم. می دانیم که یک مثقال طلا معادل با ۴٫۶۰۸ گرم بوده ولی افراد نمی توانند با تقسیم عدد مثقال بر ۴٫۶۰۸ محاسبه قیمت یک گرم طلا با عیار ۱۸ را به دست بیاورند؛ به دلیل اینکه قیمت مدنظر برای یک مثقال با عیار ۷۰۵ بوده؛ ولی فرد در حقیقت قصد خرید و فروش طلا با عیار ۱۸ را دارد؛ بنابراین باید در ابتدای محاسبه عیارها را به هم تبدیل کرده و سپس مثقال را به گرم تبدیل کنید. فرمول آن به شرح زیر است:
{محاسبه قیمت  یک گرم طلا با عیار ۱۸ ‌} برابر با {طلا با عیار ۱۷ ضربدر یک مثقال طلا با عیار ۱۷ به گرم}  تقسیم بر {طلا با عیار ۱۸ ضربدر قیمت یک مثقال طلا با عیار ۱۷}

مثقال و رابطه آن با قیمت طلا

طلا

قیمت طلا در ایران از گذشته تاکنون با قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار حساب می شده است و مانند انس طلا که یک واحد جهانی بین معامله گران طلا در کشورهای جهان است، مثقال طلا هم در بین صنف و بازاریان طلا به کار گرفته می شود. پس برای کشور ایران و صنف طلا فروشان معنی و مفهوم و به کارگیری مثقال از انس طلا بسیار مهم تر خواهد بود. همانطور که گفتیم هر یک مثقال طلا معادل با ۴٫۶۰۸ گرم طلای ۱۷ عیار با درجه خلوص ۷۰۵ است. بنابراین از نشانه های مثقال طلا دو مورد ۴٫۶۰۸ گرم و عیار ۱۷ می باشد.
افرادی که به صورت عمده هم در این صنف کار می کنند و به نام بنکدار شناخته می شوند، قیمت طلا را با یک مثقال حساب می کنند و خرید و فروش طلا را با وزن یک مثقال می سنجند و کاری با گرم ندارند.

نتیجه گیری

 طلا

اگر با مفهوم مثقال آشنا شده باشید، دیگر در زمان خرید طلا نگران ضرر و زیان خود نمی شوید. افرادی هستند که با آگاهی از بی اطلاعی مشتری و در پی دریافت سود بیشتر از آن ها سوءاستفاده می کنند و مشتری ناآگاه هم از این موضوع مطلع نمی‌شود؛ بنابراین پیشنهاد می کنیم تا با این صنف و نحوه محاسبات دقیق آن‌ها آشنا شوید تا با خیالی راحت بتوانید خرید و فروش طلای موردنظر خود را انجام دهید. همان‌طور که گفتیم یک مثقال طلا با عیار ۱۷ مساوی با ۴.۶۰۸ گرم بوده و همچنین یک مثقال طلا با عیار ۱۸ مساوی با ۴.۳۳۱۸۰۲ گرم است؛ بنابراین در زمان معامله طلا از مثقال به جای گرم بهره ببرید و برای داشتن قیمت دقیق طلا، خودتان می توانید مثقال طلا را به عدد ۴٫۳۳ تقسیم کنید و قیمت نهایی یک گرم طلا را به دست بیاورید.

عنوان
مثقال طلا چیست
مقاله
مثقال طلا چیست
خلاصه
در قدیم که ترازوی دیجیتال جهت محاسبات وزن طلا و جواهرات وجود نداشت، مثقال را به عنوان واحد اندازه گیری طلا محسوب می کردند و هنوز هم کاربرد خود را در کشورهای زیادی به خصوص کشورهای اسلامی دارد.