دستبند دوستی
دستبند دوستی

مدتی است در این فکرم که چه هدیه‌ای به یکی از دوستان نزدیکم بدهم. به چیزهای مختلفی فکر کردم و کمی در اینترنت به دنبال آن گشتم تا اینکه به «دستبند دوستی» رسیدم. دستبند دوستی واژه جدیدی است و به دستبندهای بافتی گفته می‌شود که در الگوها و رنگ‌های مختلف با استفاده از نخ بافتنی (یا رشته‌هایی از سایر جنس‌ها) درست می‌شوند. یکی از نمونه‌های نفیس و گرانبهای آن دستنبد طلای دوستی است. مچ بند دوستی نشانه‌‌ای از میزان اهمیت و توجهی است که شما به دوست خود دارید. معمولا افراد این مچ بندها را به دوستان صمیمی و نزدیک خود هدیه می‌دهند و هر دو آن را به عنوان نمادی از دوستی‌شان به صورت مداوم به دست می‌بندند. دستبندهای دوستی دارای تاریخچه غنی و معناداری هستند و در این پست قصد داریم در مورد پیشینه این مچ بندها، معانی رنگ‌های مختلف آن و دانستنی‌های جالبش صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

مچ بند یا دستبند دوستی چیست؟

افراد گوناگون در سنین مختلف (کودکان، افراد مسن و..) از مچ بند دوستی استفاده می‌کنند. این دستبندها اغلب از چندین رشته نخ گلدوزی یا بافتنی درست می شوند و دارای الگوهای متنوع و گاهی پیچیده‌ای هستند. این دستبندها علاوه بر اینکه یک هدیه عالی هستند، برای کسی که آن را می‌سازد و فردی که آن را به دست می‌بندد، معنا و مفهوم ویژه‌ای دارند.  برای درست کردن نمونه‌های ساده این دستبند به تجهیزات خاصی نیاز ندارید و با کمی تلاش و موادی ارزان قیمت می‌توانید یکی از این مچ بندها را برای دوست‌تان خود بسازید.

پیشینه و تاریخچه دستبند دوستی

تاریخچه مچ بند دوستی به نقاط مختلفی از جهان باز می‌گردد و پیشینه آن ارتباط مستقیمی با نوع بافت و گره‌های استفاده شده در آن دارد. برخی از اولین نمونه‌های گره تزیینی که در حال حاضر در این دستبند استفاده می‌شود  به سال‌های ۴۸۱ تا ۲۲۱ سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد. چینی‌ها از این سبک گره‌ها برای طراحی اشیا، لباس و لوازم خانگی خود استفاده می‌کردند.

Macrame یا مکرومه (هنر گره‌ زنی رشته‌ها بر اساس الگوهای مختلف) در قرن ۱۳ میلادی در عربستان توسعه وجود داشت. در آن زمان از این تکنیک برای ایجاد حاشیه‌های پارچه در نساجی استفاده می‌شد و در قرن‌های بعد کشورهایی نظیر فرانسه و ایتالیا نیز با این تکنیک آشنا شدند.

دستبند بافتنی

همچنین از گذشته‌های دور دریانوردان و ملوان‌ها از روش‌های مختلف گره زنی در طناب، برای سفرهای دریایی خود استفاده می‌کرند. به این ترتیب در قرن ۱۹ میلادی هنر گره زنی رشته‌ها در بریتانیا محبوب شد و در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا نیز رواج پیدا کرد. با وجود اینکه استفاده از روش‌های گره زنی بر اساس الگوهای مختلف در دهه‌های بعد از رونق افتاد ولی در ادامه، یعنی در قرن ۲۱ میلادی مجددا به خوبی ظاهر شد. تا جایی که امروزه به عنوان یک صنعت و هنری تزئینی در قالب متریال‌های گوناگون (دستبند طلا، نقره یا ساخته شده از رشته‌های رنگی نخ) برای ساخت دستبند دوستی استفاده می‌شود.

کاربرد رنگ‌ها در مچ بند دوستی

دستبند دوستی نشانه و نمادی از وجود یک ارتباط دوستی عمیق و طولانی است. وقتی این دستبند را به صورت مستمر روی مچ دست خود می‌بندید، شما نیز این رابطه را تایید می‌کنید. در ساخت دستبند دوستی (چه از نوع رشته‌های نخی یا جنس‌های دیگر) از رنگ‌های مختلفی استفاده می‌شود. هر یک از این رنگ‌ها دارای معنی و مفهوم مشخصی هستند که بیانگر تفکر شما درباره رابطه دوستی‌تان با فرد مورد نظر است. در ادامه مفهوم برخی از این رنگ‌ها آورده شده‌اند:

 

  • رنگ صورتی: نماد مهربانی
  • رنگ قرمز: نشانه صداقت
  • نارنجی: انرژی زیاد
  • زرد: شادی و نشاط
  • رنگ سبز: مسئولیت پذیری و پاسخ گویی
  • آبی: نماد وفاداری
  • رنگ سیاه: نشانه قدرت

دستبند طلا دوستی هدیه‌ای منحصر به فرد

دستبند با بافت از گالری ساعتچی
دستبندطلا با بافت از گالری ساعتچی

همانطور که گفتیم، مشخصه اصلی دستبند و مچ بند دوستی رشته‌های گره خورده است. حال میتوان این رشته‌ها را از جنس نخ‌های گلدوزی و بافتنی رنگی انتخاب کرد یا از جنس‌های نفیسی مانند نقره، طلا و رزگلد(Rose Gold). گاهی در دستبند طلا دوستی به جای رشته‌های رنگی نخ از سنگ استفاده می‌شود. سنگ‌های قیمتی یا نیمه قیمتی انتخابی زیبا و ارزشمند برای طراحی دستبند طلا دوستی هستند. نکته‌ای که در مورد رنگ رشته‌ها و معنی هر یک از آن‌ها وجود دارد در این دستبندها با انتخاب رنگ سنگ جایگزین می‌شود. همچنین گره‌های مختلفی که برای درست کردن رشته‌های نخی استفاده می‌کنند به فرم‌های مختلف زنجیر طلا یا نقره تغییر ماهیت می‌دهند.

دستبند زنانه

یکی از ویژگی ها جالب در مچ بند دوستی از جنس طلا و نقر،ه امکان حکاکی روی آن است. شما میتوانید یک اسم، صفت یا حتی جمله را که نمادی از دوستی‎تان است، در قسمت داخلی یا بیرونی دستبند طلا حک کنید. همچنین استفاده از پلاک‌های دایره‌ای روی مچ بند دوستی طلا و نقره نیز بسیار رایج است.

سایر انواع مچ بند دوستی

طلا، نقره و رشته‌های رنگی نخ تنها موادی نیستند که برای ساخت مچ بند دوستی از آن‌ها استفاده می‌شود. اغلب نوجوانان برای درست کردن این دست بندها از تکه‌های پارچه استفاده می‌کنند. برش دادن تکه‌های نواری پارچه قدیمی لباس یا روبان و بافتن آن به صورت گیس (یکی از نمونه‌های شناخته شده گره زنی) نیز روشی ساده برای درست کردن دستبند دوستی است.

فرهنگ استفاده از دستبند دوستی در بومیان آمریکایی

استفاده از شیوه‌های گره زنی در تاریخ کشورهایی نظیر چین و عربستان وجود دارد ولی احیای تکنیک نوین گره زنی در صنایع و کاربرد آن در جواهرسازی مدیون شکوفایی آن در آمریکا (در سال‌های ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۰ میلادی) است. بومیان آمریکایی از دستبندهای گره‌ای برای نشان دادن عشق و محبت خود به فردی دیگر استفاده می‌کردند و دریافت کننده مچ بند دوستی می‌توانست یک آرزو کند. بومیان آمریکایی معتقد بودند اگر فردی این دستبند را از دست خود در نیاورد و تنها دستبند به طور طبیعی از دست او بیافتد، آرزوی فرد برآورده می‌شود. همچنین آن‌ها اعتقاد داشتند که درآوردن دستبند پیش از آنکه به طور طبیعی از دست فرد بیافتد، به این معنی است که رابطه دوستی بین آ‌ن‌ها به پایان رسیده و دیگر محبتی بین آن‌ها وجود ندارد.

Summary
product image
Author Rating
1star1star1star1star1star
Aggregate Rating
4 based on 3 votes
Brand Name
ساعتچی
Product Name
دستبند دوستی
Price
تومان 350000
Product Availability
Available in Stock