اگر طرفدار مد و فشن باشید،احتمالا دانستن تاریخچه و نقاط قوت برندهای معروف جهان برایتان جذاب و با اهمیت است.

کارتیه برندی خوش نام است که این روزها خیلی بر سر زبان ها و فروشگاه ها آمده و اصطلاحا ترند شده است. با دنبال کردن صاحبان سبک در زمینه مد و زیبایی،قطعا یکی از زیور آلات کارتیه را در استایلشان دیده اید.  چیزی که الان می خواهیم به آن بپردازیم این است که کارتیه چطور کارتیه شد.

کارتیه برندی است که از دیر باز مورد تحسین خانواده های سلطنتی بوده و امروز بعد از گذشت نزدیک دو قرن از افتتاحش ،مخاطب را متحیر کرده و توانسته جایگاه ویژه ای در سبک زیور آلات کلاسیک پیدا کند و هیچ نشانی از کندی روند خود ندارد.

کارتیه چه بود و چه شد؟

لوئیز-فرانسوا کارتیه، در میان اوضاع آشفته برانداز انقلاب فرانسه، کارگاه کارتیه را در سال ۱۸۴۷ میلادی تأسیس کرد. بعد از یک دهه و با ظهور امپراتوری دوم، کسب و کار کارتیه به طور رسمی با افتتاح اولین بوتیک کارتیه در سال ۱۸۵۹ رشد کرد.

لوئیز-فرانسوا کارتیه
لوئیز-فرانسوا کارتیه

پس از مدتی آلفرد، پسر لوئیز، مدیریت کسب و کار کارتیه را برعهده گرفت و آن را به خیابان مشهور جواهرات پاریس انتقال داد، که حرکت بزرگی برای شروع معروفیت برند کارتیه بود.

آلفرد کارتیه اولین جواهر سازی بود که با زیبایی هرچه تمام تر از پلاتین در ساخت جواهرات استفاده کرد.

در طول قرن نوزدهم، پلاتین ماده ای فوق العاده گران بود و بیشتر توسط خانواده های سلطنتی و برای کارد و چنگال و زنجیر ساعت مورد استفاده قرار می گرفت.

پسران آلفرد و یا به عبارتی نوه های “لوئیز-فرانسوا کارتیه” برند کارتیه را در خارج از کشور، یعنی در لندن و نیویورک نیز گسترش دادند.

پسر سوم آلفرد در پاریس ماند تا نام کارتیه را در زادگاهش باقی نگاه دارد. البته خالق ایده های بسیار جذابی هم برای طراحی های خاص بود.

برند کارتیه

کارتیه نامیست که یاد آور ذهن باز و کنجکاوی در طراحی است، به طوری که گویی زیبایی را در همه چیز می بیند. خلاقیت، آزادی، اشتراک و برتری، همه در ارزشهای اساسی خلق کارتیه به عنوان یکی از زیباترین های مد نقش بسزایی دارند.

در واقع این یک چشم انداز است که قلمرو خلاق را قادر می سازد تا یک سبک منحصر به فرد را خلق کند.از جواهرات ظریف گرفته تا ساعت سازی و عطرها؛ خلاقیت های کارتیه نمادی از تلفیق مناظر گوناگون است.

مرگ لوئیز در سال ۱۹۴۲ اوقات غم انگیزی را برای کارتیه رقم زد. ایده ها و تخیلات او باعث شد که این برند به همان چیزی تبدیل شود که امروز هست و خوشبختانه می توان گفت که رفتن او پایان خلاقیت کارتیه نبود.

داستان هایی از آوازه های کارتیه

عبور از مرزها، تغییر کاربرد یا معنی برای آشکار کردن زیبایی، حرکت در یک ماجراجویی به افق های دوردست و پذیرفتن تنوع غنی فرهنگ های دیگر و از همه مهم تر جسارت کارتیه در آن زمان منجر شد که این انرژی خلاق هر روز گسترده تر شود.

ساعت سانتوس

ساعت سانتوس
ساعت سانتوس

شروع معروفیت و محبوبیت این برند زمانی اتفاق افتاد که این برند برای دوست لوئیز، آلبرتو سانتوس-دومونت، که خلبان مشهور برزیلی بود، ساعتی را طراح کرد تا هنگام کار از آن استفاده کند و نام آن مدل را به افتخار آن Santos-Dumont نهاد.

آن زمان استفاده از ساعت جیبی برای مردان باب بود و ساعت مچی برای زنان. سانتوس به کارتیه از سختی های استفاده از ساعت های جیبی هنگام کار گفت و همین جرقه ای بود برای طراحی ساعت مچی سانتوس.

تصاحب لقب Jeweler of Kings and King of Jewelers

پادشاه ادوارد هفتم انگلیس،لویی کارتیه را “جواهرساز پادشاهان و پادشاه جواهرات” لقب داد. لیست مشتریان مشهور کارتیه از دیرباز تعداد قابل توجهی از خانواده سلطنت و اشراف را شامل می شد.

ساعت راز آلود

ساعت راز آلود
ساعت راز آلود

طراحی با نام موریس کویت “ساعت مرموز” را برای کارتیه طراحی کرد. این ساعتهای گیج کننده عقربه های ساعت و دقیقه را به ظاهر شناور نشان می دهند، به طوریکه این طراحی باعث شهرت طراح  شد.

عقربه ها در واقع بر روی یک کریستال سنگی شفاف سوار شده اند اما این کار باعث می شود ساعت بدون چرخ دنده در حال کار باشد.

کارتیه با شگفتی هر چه بیشتر این عجایب مکانیکی را با الماس و سنگهای قیمتی تزیین کرده و ساعت را به یک اثر هنری تبدیل نمود. جی پی مورگان، سرمایه گذار و بانکدار آمریکایی، اولین ساعت مرموز کارتیه را که به شکل معبدی درآمده بود، در سال ۱۹۲۹ به قیمت ۳۲۰۰ دلار خریداری کرد. البته وقتی در سال ۱۹۹۳ به حراج گذاشته شد، بیش از ۱٫۵ میلیون دلار آن را فروخت.

ساعت تانک

کارتیه با الهام از مخزن تانک های رنو در جنگ جهانی اول، ساعت مچی Tank را با یک صفحه مربع عالی طراحی کرد و این یکی از نمادین ترین ساعتهای مارک تجاری شد.

ساعت تانک
ساعت تانک

بله، ساعت مچی Tank در واقع ریشه خود را مدیون تانک نظامی است. نام و طراحی آن از تانکهای رنو FT-17 الهام گرفته شده است که لوییز کارتیه در طول جنگ جهانی اول شاهد عبور آن از پشت پنجره خود بوده است.

این ساعت را از افراد مشهوری از جمله ژاکلین اوناسیس، اندی وارهول و اخیراً میشل اوباما داشته اند.

حلقه طلای سه رنگ

انگشتر طلای سه رنگ کارتیه که به انگشتر ترینیتی معروف شد،طراحی ساده و معنای غنی ای دارد و به یک نماد بین المللی برای کارتیه تبدیل شده است.

انگشتر تریتینی
انگشتر تریتینی

حلقه ترینیتی با سه باند به هم پیوسته که آغاز و پایانی ندارند، بسیار ساده و با استناد به ویژگی های ماندگار عشق، جایگاه اصلی داستان کارتیه را به خود اختصاص داده است. این حلقه یک نوآوری جسورانه ای دیگری برای زمان خود یعنی ۱۰۰ سال پیش بود و امروزه همچنان یکی از مدل های زیبای طلا و جواهر در پشت ویترین هاست.

از جمله استفاده کنندگان مشهور حلقه سه رنگ کارتیه می توان به ژان کوکتو، پرنسس دیانا و نیکول کیدمن بازیگر معرروف اشاره کرد.

معاوضه گردنبند مروارید با بهترین فروشگاه در نیویورک!

پیرکارتیه،پرچمدار کارتیه در نیویورک را نه با میلیون ها دلار،بلکه با گردنبند مروارید خریداری کرد. در سال ۱۹۱۴، هنگامی که یکی از گردنبندهای دو رشته ای مروارید کارتیه، نظر همسر دوم میلیونر معروف مورتون پلانت را به خود جلب کرد، شانس به وی روی آورد! پلانت و نامزدش مشتاق بودند که از محله “تجاری” محل زندگی خود خارج شوند. در همین حال کارتیه نیز مشتاق بود که به پوسته بالای جامعه منتقل شود. پلانت و کارتیه معاوضه نمودند؛ ساختمان آپارتمانی شش طبقه پلانت به اضافه ۱۰۰ دلار در ازای گردنبند مروارید…

دستبند عشق

دستبند عشق
دستبند عشق کارتیه

دستبند عشق نمادی از “کمربندهای عفاف” قرون وسطایی بود. طبق گفته های عامیانه، کمربندهای عفاف نوعی ممنوعیت برای زنان در طول جنگ های صلیبی بود تا با پوشیدن آن وفاداری خود را به همسرانشان که برای جنگ آن ها را ترک کرده بودند حفظ کند.

طراح دستبند عشق از این عملکرد الهام گرفت و تمرکز خود را بر نمادگرایی ایثار و وفاداری گذاشت. دستبند عشق کارتیه دارای یک پیچ و مکانیزم قفل است تا در اطراف مچ معشوق شما ایمن بماند. این دستبند دارای یک پیچ گوشتی خاص است و فقط توسط شخصی که از آن نگهداری می کند باز می شود.

دستبند طلا طرح Love کارتیه
دستبند طلا طرح Love کارتیه از گالری ساعتچی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید؛ بر اساس مقاله اخیر مجله ووگ، دستبند عشق بسیار محبوب است و بیمارستان های شهر نیویورک در بخش های مختلف، نوعی از این پیچ گوشتی های باز کننده را دارند تا در مواقع اورژانسی دستبند را از مچ بیماران باز کنند.

ایده طرح پلنگ در جواهرات

ژان توسه یکی از خلاقان و طراحان مطرح قرن بیستم، طرح پلنگ را به کالکشن جواهرات کارتیه اضافه نمود. همکارانش به او لقب “پلنگ” دادند، زیرا با پوست آنها آپارتمان خود را تزئین می کرد.

طرح پلنگ

عطف ماجرا اینجا بود که والیس سیمپسون بشر دوست آمریکایی با پادشاه انگلیس ادوارد هفتم ازدواج نمود و در مراسم ازدواج از سنجاق طرح پلنگ کارتیه در لباسش استفاده نمود. چون پادشاه برای ازدواج با والیس از سلطنت خود دست کشید،این مراسم شهرت جهانی پیدا کرد و این سنجاق به یک امضا تبدیل شد.

الماس تیلور-برتون

ریچارد برتون یک الماس کارتیه ۶۹٫۴۲ قیراطی که توسط طراحان ماهر کارتیه ساخته شده و به گردن آویز تبدیل شده بود را به همسرش الیزابت تیلور بازیگر زن اهدا کرد.

آن الماس گلابی شکل که در آن زمان بیش از یک میلیون دلار ارزش داشت به الماس تیلور-برتون تغییر نام داده است.

الماس تیلور-برتون
الماس تیلور-برتون

البته تیلور پس از طلاق دوم از برتون، برای تهیه بودجه ساخت بیمارستان در بوتسوانا، الماس را فروخت.

عطر کارتیه

بعد از گذشت بیش از ۱۲۰ سال پس از تاسیس برند کارتیه، کارتیه برای اولین بار با تولید عطری به نام Must de Cartier وارد دنیای عطر شد. این محصول توسط عطرساز معروف Jean-Jacques Diener ساخته شده و از همان ابتدا موفقیت در فروش داشته است. عطر آغازین کارتیه که با آمیختن طراوت بی نظیر یک عطر شرقی با ته مزه گیاه سبز گالبانوم، جهان بویایی را مبهوت خود کرد کماکان یکی از پرفروش ترین عطرهای کارتیه است.

در ماه می سال ۲۰۱۶، کارتیه از نظر مجله فوربز در رده ۵۸ امین برند با ارزش در جهان قرار گرفت. ارزش این برند ۱۰٫۱ میلیارد دلار تخمین زده می شود و با ۲۸۱ فروشگاه در سراسر جهان ۶٫۱ میلیارد دلار فروش دارد.

در پایان، چند ثانیه به راز موفقیت کارتیه فکرکنید،  یک کارگاه جواهرسازی در پاریس افتتاح می شود و اینک در سراسر جهان، در۶۰ کشور،  بیش از ۲۰۰ فروشگاه دارد.

بدیهی است که کارتیه از همان ابتدا، از سرزمین های دور و نزدیک الهام گرفته است. در سراسر دنیا، به دنبال افراد پرشور، جسور و با استعدادی است که به آن می آیند!

 

 

عنوان
تاریخچه برند کارتیه
مقاله
تاریخچه برند کارتیه
خلاصه
اگر طرفدار مد و فشن باشید،احتمالا دانستن تاریخچه و نقاط قوت برندهای معروف جهان برایتان جذاب و با اهمیت است. کارتیه برندی خوش نام است که این روزها خیلی بر سر زبان ها و فروشگاه ها آمده و اصطلاحا ترند شده است. با دنبال کردن صاحبان سبک در زمینه مد و زیبایی،قطعا یکی از زیور آلات کارتیه را در استایلشان دیده اید.  چیزی که الان می خواهیم به آن بپردازیم این است که کارتیه چطور کارتیه شد.
نویسنده