کلاسیک، شیک و زیبا و فراتر از زمان و مکان. این‌ها ویژگی‌های کلیدی طراحان طلا و جواهری هستند که در این مطلب در موردشان می‌خوانیم. بسیاری از این طراحان، شروع ساده و محدودی داشتند اما با طراحی استایل‌های منحصر به فرد و شناخت دقیق سلیقه و نیاز مردان و زنانی که عاشق طلای باکیفیت و چشمگیر بودند، به موفقیت جهانی دست پیدا کردند. در این مطلب پنج نفر از بهترین طراحان طلا و جواهر در دنیا را می‌شناسیم که از دهه‌های مختلف عبور کرده‌اند و تا امروز افراد زیادی در سر تا سر جهان طراحی‌هایشان را عاشقانه دوست دارند. این‌ها طراح و سازنده بهترین گوشواره‌ها، ساعت‌ها، گردنبندها، دستبندها و انگشترهای دنیا هستند.

 

میکی موتو، طراح مرواریدهای خاص و لوکس

میکی موتو یک کمپانی طراحی طلا و جواهر با استفاده از مرواریدهای لوکس است. این کمپانی در اواخر قرن نوزدهم توسط میکی موتو کوکیچی بنیان‌گذاری شد. خود او بود که برای اولین بار، مروارید را دستکاری کرد و به صورت شکیل،وارد دنیای طلا و جواهرات کرد. اولین مغازه میکی موتو در سال ۱۸۹۹ در توکیو باز شد و بعدها این برند به لندن، پاریس، نیویورک، بمبئی و دیگر شهرهای بزرگ دنیا هم گسترش پیدا کرد و اولین جواهرسازی ژاپنی بود که در تمام جهان شناخته شد. برند جواهرات میکی موتو به طراحی‌های لوکس و ویژه‌ای شناخته می‌شود که در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۸ اسپانسر رسمی جواهرات مسابقه دختر شایسته آمریکا بود و از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۷ همین سمت را در مسابقات دختر شایسته جهان داشت.

گردنبند مروارید از گالری ساعتچی

گردنبند مروارید از گالری ساعتچی

بولگاری، زیبایی حرفه‌ای از قلب ایتالیا

انگشتر بولگاری
انگشتر بولگاری

بولگاری یک برند لوکس ایتالیایی طلا و جواهر است که ساعت، عطر، انواع زیورآلات و حتی هتل طراحی می‌کند. سوتریوس بولگاریس، طلاساز یونانی که در سال ۱۸۸۱ به رم مهاجرت کرد، این برند را ساخت و در قرن بیستم به یک برند بین‌المللی تبدیل کرد. بولگاری بیشتر از همه چیز به کارهای معمارگونه‌اش با طلا و ترکیب آن با فلزات سنگین شناخته می‌شود. همچنین بولگاری را در تمام جهان به الماس‌ها و سنگ‌های قیمتی رنگی‌اش می‌شناسند. یکی از نمادین‌ترین طراحی‌های این برند کلکسیون «سرپنتی» است. این مجموعه جواهر و ساعت به شکل مار طراحی شده‌اند و بیشترشان الماس صیقل داده شده دارند. الیزابت تیلور یکی از معروف‌ترین ستاره‌هایی است که عاشق جواهرات بولگاری بود. او یک مجموعه گسترده از قطعات الماس‌دار و سنگی این برند را داشت که اختصاصا برای او ساخته شده بودند، از جمله یک دستبند سرپنتی طلا که طوری ساخته شده بود که انگار دارد از دست او بالا می‌رود. نمایشگاه شخصی او در سالگرد صد و بیست و پنج سالگی بولگاری به نمایش در آمد.

پیاژه، طراح ساعت‌های منحصر به فرد

پیاژه یک برند لوکس ساعت‌ساز است که ژرژ پیاژه آن را در سال ۱۸۷۴ تاسیس کرد. این برند در ابتدا به خاطر ساعت‌های لوکس و خاصش معروف شد، به ویژه ساعت‌هایی که الماس و جواهرات مختلف رویشان داشتند. در طول سال‌های قرن بیستم، پیاژه شروع به طراحی طلا و جواهر  با قطعات الماس کرد. طراحی‌های او از هالیوود الهام گرفته بودند و البته ستاره‌های زیادی هم از آن‌ها استفاده می‌کردند. در سال ۲۰۰۸، پیاژه ششمین جواهرساز لوکس دنیا بود. قطعات مختلف این برند را معمولا در جشن‌ها و فرش قرمز روی گردن یا دست ستاره‌ها می‌شود دید. اسکارلت جوهانسون بازیگر هالیوود یک چوکر الماس پیاژه را در مراسم اسکار ۲۰۱۵ به گردن داشت.

سکارلت جوهانسون در فرش قرمز 2015
اسکارلت جوهانسون در فرش قرمز ۲۰۱۵

کارتیه، ترکیب کلاسیک فلز و الماس

لوی فرانسوآ کارتیه در سال ۱۸۴۷ یعنی بیشتر از صد و پنجاه سال پیش این برند را تأسیس کرد و بعد از آن در طی قرن بیستم این برند تبدیل به یکی از مهم‌ترین طلا و جواهرسازی‌های دنیا شد که تقریبا همه جای دنیا شعبه داشت (و البته از شعبه مرکزی پاریس اداره می‌شد). کارتیه طراحی‌های کلاسیکی دارد که در آن‌ها الماس را با فلزات گرانبها مثل نقره و طلا ترکیب می‌کند و جواهرات خیلی خاص می‌سازد. در سال ۱۹۱۴، کارتیه اولین جواهر «پنتر بروچ» را  طراحی کرد، پنتر بروچ همان پلنگ معروفی است که احتمالا آن را دیده‌اید. این پلنگ نمادین کارتیه با الماس‌های صیقل داده شده پوشانده شده و هر سال به روز می‌شود. کارتیه معمولا در رویدادهای سیاسی و جهانی مهم حضور دارد‌. شاه ادوارد دوم و همسرش والیس سیمپسون، مهاراجه پاتیالا و پرنسس گریس موناکو (گریس کلی) از مشتری‌های معروف این برند هستند.

پلنگ معروف در برند کارتیه
پلنگ معروف در برند کارتیه

هری وینستون، طراحی از قلب عصر مدرن

برند هری‌ وینستون جوان‌ترین برندی است که در این فهرست به آن می‌پردازیم. شرکت الماس‌سازی هری وینستون در سال ۱۹۳۲ این برند را پایه‌گذاری کرد و بعد از مرگ موسسش در  ۱۹۷۸، برند به فعالیتش ادامه داد. طراحی این جواهرات روی الماس استوار است اما فلزات دیگری مثل طلا و نقره هم در بعضی از قطعات آن دیده می‌شوند. طراحی‌های هری وینستون معمولاً بسیار کار شده و شبیه به آثار هنری کلاسیک هستند. این برند علاوه بر طراحی‌های خودش، قطعات معروف و گران‌بهای زیادی را هم خرید و فروش می‌کند. معروف‌ترین قطعه‌ای که هری وینستون خریده، الماس «هوپ» است‌ این الماس در سال ۱۹۴۹ از والش مک لین خریده شد که او هم خود از کارتیه خریده بود. وینستون ده سال مالک این الماس بود و بعد آن را به موزه تاریخ طبیعی اسمیتسونیان سپرد.

هری وینستون
هری وینستون