آیا می دانید که چه نوع بست گوشواره ای برای گوش های شما مناسب است؟ دانستن این نکته شاید در ابتدا چندان با اهمیت به نظر نرسد اما برای حفظ سلامت گوش های شما و همچنین جلوگیری از انواع عفونت های گوش امری بسیار ضروری است. همانطور که خواهیم دید در کنار مواد بد و کیفیت پایین استفاده شده در برخی گوشواره ها، نامتناسب بودن بست گوشواره با گوش از مواردی است که می تواند باعث بروز مشکلات زیادی گردد؛ زخم شدن و یا پارگی گوش، به وجود آمدن مشکلات پوستی، التهاب سوراخ های گوش و در نهایت شکل گیری عفونت ها از عوارض شایعِ عدم توجه بدین مسأله است.

گوشواره طلا طرح هندسی چکشی
گوشواره طلا طرح هندسی چکشی از گالری ساعتچی

پس اگر قصد سفارش و یا خرید گوشواره را دارید، بهتر است در کنار مولفه های متداول (نظیر کیفیت گوشواره، مد روز، خاص بودن، طراحی زیبای جواهر و قیمت) به بست گوشواره نیز توجه کافی داشته باشید. گوشواره شما بایستی در کنار مد و زیبایی مناسب گوش شما نیز باشد.

به همین منظور ما در اینجا برای شما به معرفی شش نوع اصلی بستِ گوشواره پرداخته ایم. برای گوشواره دخترانه و همچنین گوشواره زنانه می توان تقسیم بندی جداگانه ای از بست ها را داشت ،چرا که هم مدل های استفاده شده توسط این دو گروه سنی با یکدیگر تفاوت دارد و هم مقاومت گوش در طول زمان رشد از بلوغ به میان سالی تغییر می کند. به همین علت ما در ذیل هر عنوان به ترجیح بیشتر استفاده از گوشواره ها توسط زنان یا دختران نیز خواهیم پرداخت.

 

۱ بست قلابِ ماهی (Fish hook)

همانطور که از اسم آن پیداست شکل بست این نوع گوشواره به شکل قلابِ شکار ماهی می باشد و در آن از محور اتصالی به شکل حرف u استفاده شده است. این محور خمیده در سوراخ گوش قرار می گیرد و پشت آن قلاب می گردد.

گوشواره طلا طرح هندسی چکشی
گوشواره طلا طرح هندسی چکشی از گالری ساعتچی

مزیتِ بست قلابی نسبت به سایر بست ها آن است که پوشیدن و درآوردن گوشواره سهولت بیشتری می یابد. اما بایستی توجه داشت که پوشیدن مداومِ گوشواره هایی با بست قلابی (استفاده روزانه) می تواند در طول زمان دردسرساز نیز بشود. در واقع اگر پلاک گوشواره سنگین باشد بر گوش فشاری زیادی رو به پایین ایجاد می گردد. این فشار به مرور سوراخ گوش را گشاد تر و آن را به سمت پایین پاره می کند.

بدین ترتیب شما دیگر نمی توانید از انواع دیگر گوشواره برای سوراخ گوش تان استفاده کنید. گوشواره جدید در گوش شما به پایین می لغزد و چفت نمی شود؛ مهم تر از آن اینکه باز شدن سوراخ گوش راه را برای قرار گرفتن گرد و غبار و انواع آلودگی بر سطح داخلی گوش هموار می سازد؛ جمع شدن آلودگی در این نقطه حساس می تواند به مرور زمان موجب به وجود آمدن عفونت و انواع آسیب دیدگی گوش گردد.

بنابراین بیش از هرچیز بهتر است که با این قلاب، انواع گوشواره سبک خریداری شود که پلاک چندان حجیمی ندارند. در صورت سنگینی پلاک گوشواره، تا حد مکان آن را به مدت طولانی و به صورت متناوب نپوشید و همچنین سوراخ گوش را به طور مداوم استریل کنید.

بستِ قلاب ماهی اکثراً در سفارش گوشواره زنانه مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند نمونه های گوشواره دخترانه با بست قلابی نیز کم نمی باشد.

 

۲ بست حدیده ای (Screw back)

بست های حدیده ای عملکردی شبیه انواع پیچ و مهره دارند. صفحه پشتی گوشواره به شکلی که روزنه حدیده دار آن با سوراخ گوش مماس گردد در پشت گوش قرار می گیرد. محوری که پلاک گوشواره بدان متصل است،پس از عبور از سوراخ گوش در روزنه پیچ می شود.

الزام پیچ کردن گوشواره و عدم مطابقت روزنه با سوراخ گوش در برخی مواقع به گوش کردن گوشواره را با سختی همراه می سازد. آنچه باید در نظر داشت آن است که پیچیدن محور گوشواره نبایستی از زمان قرار گرفتن آن در سوراخ گوش آغاز گردد. اگر گوشواره به دفعات زیاد صرفاً در خود سوراخ گوش گردانده شود می تواند باعث بروز حساسیت و التهاب گردد و یا حتی سوراخ گوش را زخم کند.

پس بایستی توجه داشت که حتما محور گوشواره درون روزنه حدیده ای بگردد. همچنین توصیه می شود که محور در روزنه زیاد سفت نشود و حد معینی از امکان حرکت گوشواره بر گوش ممکن باشد.

گوشواره مناسب

از بست های حدیده ای به علت پیچ شدن پلاک در صفحه و استحکام بالا اغلب در تهیه گوشواره کودک و نوزاد و همچنین گوشواره دخترانه استفاده می گردد. بدین ترتیب تکاپو و جنب و جوش دختران در سنین پایه دیگر نمی تواند موجب نگرانی ما بابت افتادن گوشواره باشد.

 

۳ بست ضامن دار (Lever back)

گوشواره های ضامن دار در طراحی خود از نوعی گیره مکانیکی بهره برده اند. محور خمیده گوشواره پس از عبور از سوراخ گوش در گیره ای که به صورت لولایی در پشت گوش حاضر است قرار می گیرد و چفت می شود. هنگام باز کردن گوشواره نیز ضامنی این گیره را آزاد می گرداند.

گوشواره های ضامن دار از آن دسته گوشواره هایی به حساب می آیند که باز و بسته شدن آنها چندان دشوار نیست – تنها بایستی دقت شود تا محور خمیده گوشواره دقیقاً در سوراخ گیره فرو رود.

گوشواره طرح ونکلیف
گوشواره طلا طرح ونکلیف از گالری ساعتچی

با توجه به محور خمیده گوشواره های ضامن دار عملکرد آنها به گوشواره های با بست قلابی بسیار مشابه است ،تقریباً نکاتی که در مورد بست های قلاب ماهی گفته شد را در مورد این گوشواره ها نیز می توان در نظر داشت. اما با توجه به وجود گیره پشت گوشواره های ضامن دار احتمال حرکت محور در سوراخ گوش (و در نتیجه پارگی و عفونت آن) بسیار کمتر است؛ در واقع ضامن بخش بیشتر وزن گوشواره را تحمل می کند. البته محور در ضامن زیاد هم نباید محکم شود تا روی لاله گوش فشاری به وجود نیاید.

از بست های ضامن دار اغلب در ساخت گوشواره های زنانه که مناسب مهمانی یا مناسبت های رسمی و کاری هستند استفاده می گردد. این گوشواره ها عموماً از قیمت بالایی نیز برخودار هستند و در اکثر موارد به روی پلاک آنها سنگ های نگینی زیادی کار شده است.

 

۴ بست فرانسوی (French back)

محور گوشواره های با بست فرانسوی، خود در پشت گوش دارای یک (یا دو) تقعر هستند. محور پس از عبور از سوراخ گوش در سوی دیگر پشت این تقعرها می افتد و چفت می شود.

اگر جای تقعرهای بست گوشواره در پشت گوش به یاد سپرده شود پوشیدن و در آوردن این نوع از گوشواره زمان چندانی نمی برد. با چند بار جا به جایی می توان محور گوشواره را در جای خود انداخت.

خرید گوشواره

بایستی توجه داشت که محور این گوشواره به دلیل خمیده بودن (و انتقال وزن به گوش) همچنان احتمال گشاد شدن سوراخ گوش را به وجود می آورد. پس از این گوشواره ها به شکل طولانی مدت نباید استفاده نمود و یا به آن ها پلاک سنگین و بسیار بلند آویزان کرد.

بست های فرانسوی به دلیل ظرافت و زیبایی که در طراحی شان به کار رفته است برای تولید انواع سفارش گوشواره دخترانه گزینه بسیار مناسبی هستند. همچنین در تهیه گوشواره های زنانه ای که سادگی و بی آرایه بودن طرح از اولویت بیشتری برخودار است نیز می توان از بست های فرانسوی استفاده نمود.

 

۵ بست کلونی (Latch back)

بست های کلونی از عملکردی مشابه بست های ضامن دار برخودار هستند،به نوعی می توان آنها را زیر مجموعه بست های ضامن دار به حساب آورد. اما محور گوشواره های ضامن دار خمیده هستند و درون ضامن خود سفت می شوند؛ حال آنکه محور گوشواره های کلونی راست بوده و در روزنه ضامن که بایستی با سوراخ گوش مماس گردد قرار می گیرند.

ضامن گوشواره های کلونی به شکل دستگیره درب های قدیمی مماس با لاله گوش تا سوراخ گوش بالا می آید. اگر به این موضوع، راست بودن محور گوشواره را نیز اضافه گردانیم دیگر می توان نگرانی چندانی از گشاد شدن سوراخ گوش نداشت.

بست گوشواره جدید

تنها بایستی توجه کرد که محور در روزنه کلونی زیاد محکم نگردد تا لاله گوش کمی فضای آزاد داشته باشد. همچنین فشار پلاک گوشواره را نیز باید در نظر داشت و اگر گوشواره به علت تزئینات پلاکش سنگینی زیادی دارد به مدت طولانی آن را نپوشید.

از بست های کلونی همچون بست های ضامن دار اغلب در سفارش گوشواره های ارزشمند و بسیار گران قیمت استفاده می گردد. همچنین گوشواره های کلونی با توجه به طراحی پیچیده و پر جزئیات پلاک های شان اغلب مناسب خانم ها و گوشواره زنانه می باشند.

 

۶ بست فشاری

این نوع بست ها ساده ترین نوع بست گوشواره محسوب می شوند و عملکردی مشابه بست های حدیده ای دارند. تفاوت آنها با بست های حدیده ای در آن است که محور گوشواره به جای پیچ شدن در صفحه پشت گوشواره با فشار دست در روزنه صفحه هل داده می شود؛ صفحه نیز با قرار گرفتن بر فرو رفتگی که بر محور تعبیه شده محکم می گردد.

از نظر میزان راحتی کاربری، این نوع بست گوشواره را می توان بهترین نمونه دانست، تنها با یک فشار و یا کشیدن می توان آن را پوشید و در آورد. تنها بایستی مطمئن شد که گوشواره و صفحه آن زیاد بر گوش محکم نشده باشند؛ همواره باید فضای مختصری بین پلاک و صفحه گوشواره لحاظ گردد.

گوشواره طلا طرح فیوژن ونکلیف با نگین
گوشواره طلا طرح فیوژن ونکلیف با نگین از گالری ساعتچی

این گوشواره ها نیز همچون گوشواره حدیده ای بیشتر با تک پلاک هایی از یک سنگ یا جواهر خاص ساخته می شوند که در محفظه ای متصل به محور قرار گرفته اند.

از بست فشاری هم در ساخت گوشواره دخترانه و هم در تهیه گوشواره زنانه استفاده به عمل می آید. همچنین در تولید انبوه سفارش گوشواره های بدلی، به دلیل سادگی و کم هزینه بودن، همواره توصیه بر استفاده از بست فشاری است؛ احتمالاً شما نیز هنگام خرید گوشواره بدلی متوجه این موضوع شده اید که اکثر مدل های آن از بست فشاری برخوردارند!

گوشواره طلای کودک
گوشواره طلای کودک
عنوان
انواع مختلف بست گوشواره
مقاله
انواع مختلف بست گوشواره
خلاصه
آیا می دانید که چه نوع بست گوشواره ای برای گوش هاس شما مناسب است؟ دانستن این نکته شاید در ابتدا چندان با اهمیت به نظر نرسد اما برای حفظ سلامت گوش های شما و همچنین جلوگیری از انواع عفونت های گوش امری بسیار ضروری است.
نویسنده