بازار خرید و فروش طلا و سکه از جمله بازارهایی در کل دنیا هستند که همیشه دارای نوسان بوده و برای اینکه در معاملات آن ضرر نکنید، بهتر است تا با اصطلاحات و واحدهای اندازه گیری طلا، از جمله واحد اندازه گیری سوت آشنا شوید.اندازه گیری طلا

برخی از افراد برای خرید طلا به طلافروشی ها مراجعه می کنند؛ برخی دیگر به دنبال فروش طلای خود هستند. بیشتر افراد اطلاعات کافی برای خرید یا فروش طلا ندارند و تنها از قیمت کلی هر گرم طلا سؤال می کنند. فروشنده طلا هم عدد روی تابلو را خوانده و میزان گرم طلایی که قرار است بخریم یا بفروشیم را یادداشت می کند و به کار حساب کردن خود ادامه می دهد.

بیشتر بخوانید: ۵ واحد اندازه گیری طلا کدام است؟ 

سوت طلا

ما وقتی نمی دانیم این اعداد از کجا استخراج شده اند، متوجه مقدار قیمت نهایی طلا نمی شویم و ممکن است گیر طلافروشانی بیفتیم که با همین بازی با اعداد کلاه سر ما بگذارند. اما اگر اطلاعاتی حتی ابتدایی در مورد حساب و کتاب و اصطلاحات طلافروشان داشته باشید، می توانید جلوی ضرر و زیانتان را بگیرید. دانستن واحدهایی مانند مثقال، سوت، قیراط و… به ما کمک می کند تا بتوانیم اندازه گیری دقیق وزن طلا و جواهرات را بدانیم.

در این مقاله قصد داریم تا در مورد اینکه سوت چیست؟ و هر سوت چند گرم طلاست صحبت کنیم.

برای مشاهده بر روی لینک کلیک کنید: خرید طلا از گالری آنلاین ساعتچی

سوت چیست؟

اندازه گیری طلا

کمترین واحد اندازه گیری طلا، سوت نامیده می شود و برای طلا فروشان، همین مقدار کم هم با ارزش است. این واحد کوچک، یک واحد اندازه گیری سنتی برای زرگران بوده و از زمان های قدیم در ایران استفاده می شده است.

بیشتر بخوانید: مثقال چیست؟ هر مثقال طلا چند گرم است؟

اصطلاح علمی تر سوت چیست؟

اندازه گیری طلا

هر یک گرم به هزار بخش برابر تقسیم می شود که هر واحد سوت است. هزار بخش گرم را میلی گرم می گویند؛ ولی در بازار و بین طلافروشان و زرگران واژه میلی گرم کاربرد ندارد و شما واژه سوت را زیاد می شنوید.

سوت و میزان آن به میلی گرم

اندازه گیری طلا

میلی گرم از جمله واحدهای اندازه گیری است که شاید زیاد به گوش شما آشنا نباشد و ندانید که به چه مقداری می گویند. کلمه میلی معادل یک هزارم است و وقتی می گوییم میلی گرم، منظورمان یک هزارم گرم خواهد بود. زمانی که بخواهیم سوت را به میلی گرم تبدیل کنیم، می گوییم که یک سوت برابر با ۰.۰۰۱ گرم یا به نوعی دیگر یک گرم برابر با ۱۰۰۰ سوت حساب می شود.

بیشتر بخوانید: اونس طلا یعنی چه؟ هر اونس چند گرم است؟

سوت و نحوه تبدیل به واحد گرم

برای تبدیل این واحد کوچک اندازه گیری طلا، ابتدا باید آن را به میلی گرم تبدیل کنیم. چرا به میلی گرم؟ زیرا برای اندازه گیری یک واحد کوچک چه گرم و چه متر باید از واحد کوچکتر آن یعنی میلی استفاده کرد.

میلی در هر واحد اندازه گیری به معنی یک هزارم از یک واحد اندازه گیری بوده و برابر با یک هزارم آن حساب می گردد. در واقع یک میلی گرم برابر با یک هزارم گرم بوده و سوت هم معادل با یک هزارم گرم محسوب می شود.

هر سوت طلا چند گرم حساب می شود و روش خواندن آن چطور است؟

اندازه گیری طلا

عنوان کردیم که کوچکترین واحد اندازه گیری وزن طلا، سوت بوده و هر یک گرم طلا معادل با هزار سوت محسوب می شود؛ ولی روش خواندن این واحد اندازه گیری از روی صفحه نمایش ترازوی اندازه گیری طلا هم مهم بوده و بهتر است افرادی که قصد معاملات طلا را دارند، این مبحث مهم را یاد بگیرند. هر سوت طلا ۰٫۰۰۱ گرم حساب می شود.

 روش خواندن سوت طلا

سوت طلا

در حال حاضر طلافروشان با کمک نرم افزار های حسابداری، عدد وزنی را حساب می کنند و برای خواندن اعداد، تا دو رقم بعد از ممیز را می نویسند. در بازار طلافروشان و زرگران حساب کردن طلا به صورت سه رقم بعد از ممیز است.

برای اینکه بیشتر متوجه این موضوع بشویم، می توانید قیمت یک قطعه طلا را در نظر بگیرید که وزن آن ۲۲٫۵۶ است و ۲۲ گرم و ۵۶ را بر روی صفحه وزن طلا مشاهده می کنید؛ ولی باید آن را به صورت ۲۲ گرم ۵۶۰ سوت بخوانید.

بازاریان در عنوان کردن وزن از کلمه گرم و سوت استفاده نمی کنند؛ ولی شما باید بدانید عدد بعد از ممیز باید به صورت سه رقم بعد از اعشار خوانده شود تا وزن واقعی طلا را بتوانید حساب کنید. اگر آن را ۲۲ گرم و ۵۶ سوت بخوانید در واقع وزن واقعی طلا به صورت ۲۲٫۰۵۶ تصور می شود که از قیمت طلای شما کاسته خواهد شد.

برای تمرین بیشتر دو مثال عددی دیگر را می زنیم. عددهای ۵۵٫۰۳ و ۵۵٫۳۰ به این روش که می گوییم خوانده می شوند. عدد ۵۵٫۰۳ خوانده می شود” پنجاه و پنج گرم و سی سوت” و اگر مانند بازاری ها نخواهیم گرم و سوت آن را بخوانیم می گوییم “پنجاه و پنج گرم و سی”. عدد دوم را به صورت” پنجاه و پنج گرم و سیصد سوت” می خوانیم و اگر مجدداً نخواهیم گرم و سوت را عنوان کنیم باید بخوانیم “پنجاه و پنج گرم و سیصد”.

از سوت در کدام اندازه گیری وزنی استفاده می‌شود؟

سنگ طلا

در مورد سوت و تبدیل آن به گرم صحبت کردیم و باید بگوییم که این واحد اندازه گیری، برای محاسبه قیمت طلا بوده و برای حساب کردن سنگ های نیمه قیمتی و قیمتی، از واحدی به نام قیراط استفاده می شود.

بیشتر بخوانید: قیراط چیست؟ یک قیراط چند گرم است؟

تبدیل واحدهای مقیاس طلا با سوت

هر یک گرم = ۱۰۰۰ سوت.
هر یک میلی گرم = ۱ سوت.
هر یک مثقال = ۴ گرم و ۶۰۸ سوت.
هر نخود = ۱۹۲ سوت.
هر قیراط = ۲۰۰ سوت.

نتیجه گیری

طلا زرد

با “سوت” که کوچکترین واحد اندازه گیری وزن طلا است آشنا شدیم و روش خواندن آن از روی ترازوی طلافروشی را درک کردیم.

بهتر این است که شما هم مانند این صنف، خواندن اصطلاحات طلافروشی را بدانید و نحوه خواندن عدد به گرم و سوت مانند آنچه در بالا شرح داده شد را یاد گرفته باشید.

با توجه به مثال های بالا و تغییر اعداد به صورت گرم و سوت، می توانید با آگاهی بالا برای خرید طلا اقدام کنید و بدون نگرانی از اشتباه حساب کردن برخی از طلافروشان، خودتان بتوانید محاسبات را انجام دهید.

 

عنوان
سوت چیست؟
مقاله
سوت چیست؟
خلاصه
کمترین واحد اندازه گیری طلا، سوت نامیده می شود و برای طلا فروشان، همین مقدار کم هم با ارزش است. این واحد کوچک، از زمان های قدیم در ایران استفاده می شده است.