برای خانم ها مروارید همواره یکی از گوهر های زینتی بسیار محبوب بوده است. در بازار خرید و فروش سنگ های قیمتی، اغلب گستره بسیار متنوعی از انواع مروارید وجود دارد که حق انتخاب گسترده ای را فراهم می آورد. اما این تنوع می تواند مسأله­ ای جدی را نیز به وجود بیاورد: مشتریان اغلب در شناسایی مروارید اصل از مروارید تقلبی با مشکل مواجه می شوند و امکان کلاه برداری از آنها به میزان زیادی افزایش می یابد.

گالری ساعتچی سعی دارد در این زمینه به شما یاری برساند. ما ۱۰ شیوه مختلف برای تشخیص مروارید اصل از مرواریدهای تقلبی را معرفی می کنیم. چند آزمایش ساده در عرض چند دقیقه فهمیدن این مسأله را امکان پذیر می سازد. پس همین امروز با خواندن این مطلب،چگونگی مشاهده و لمس نشانه های مروارید واقعی را یاد بگیرید و دیگر هرگز نگران افتادن به دام نمونه های قلابی مروارید نباشید.

 

۱ مشاهده

مروارید
مروارید

هر مراورید اصل،بی نظیر و در نوع خود یکتاست است. وقتی که شما به دانه های مرواریدِ موجود بر یک گردنبند به طور مثال نگاه می کنید،رنگ، شکل، اندازه و درخشندگی مرواریدها دقیقاً به یک اندازه نیست؛ چون آنها بوسیله طبیعت پدید آمده اند. هر مروارید،«طبیعت» خاص خودش را دارد؛ در حالیکه مرواریدهای ساختگی اغلب شکل و اندازه مشابهی دارند.

۲ شکل

مرواریدهای حقیقی شکلی کاملاً یکدست و تمیز ندارند. از مرورایدهایی که به صورت طبیعی رشد کرده اند به سختی می توان یک رشته مروارید یک شکل تهیه کرد؛ به خصوص از نمونه هایی که کروی هستند یا به صورت خاص از نظر اندازه مشابهت دارند. مرواریدهای کاملاً یکدست بسیار کمیاب هستند. درست به همین دلیل است که در حراج های بزرگ دنیا، مرواریدهای کامل، با اندازه بزرگ و درخشندگی بالا هزاران دلار قیمت می خورند.

۳ تماس

الف) اگر مروارید واقعی را حتی در زمانی که هوا گرم است لمس کنید حسی از سرما را خواهید یافت. اما مهره های مروارید پلاستیکی اغلب گرم احساس می شوند.

ب) وقتی مروارید واقعی را در کف دستان تان می غلتانید بسیار راحت حرکت می کند؛ در حالیکه مرواریدهای بدلی هنگام غلتیدن و لغزیدن بر پوست چسبندگی خاصی را ایجاد می کنند.

ج) مرواریدهای مصنوعی اگر از مهره های کاملاً شیشه ای ساخته شده باشند وزن بیشتری نسبت به مرورایدهای واقعی خواهند داشت. نسخه های بدلی تهیه شده از شیشه مومی نیز تقریباً نصف وزن مروارید واقعی را دارا هستند.

در هر دست تان یک مروارید بگیرید (آنها می توانند از یک گردنبند واحد باشند) و آن دو را به یکدیگر بمالید. آیا می توانید ناهموار بودن سطح آنها یا حس زبر و خشنی از کج و کوله گی را احساس نمائید؟ با ادامه کار بایستی پودری از مرواید بر زمین بریزد. اما اگر مروارید شما تقلبی باشد سطح آنها کاملاً هموار و نرم بوده و به راحتی صرفاً بر یکدیگر می لغزند.

 

نکته: نگران ساباندن مروارید ها به یکدیگر نباشید، این کار باعث وارد آمدن آسیبی به مروراید شما نخواهد شد.

یکی از راهکارهای بسیار ساده دیگر برای مشخص کردن اصل بودن مروارید، ساباندن آن بر دندان است؛ اگر مروارید حقیقی باشد زمخت و با مقاومت احساس می شود. تنها پودر مرواریدی که بر سطح آن جمع شده است را فوت کنید و مروارید شما همان درخشندگی همیشگی اش را خواهد داشت.

آخرین راه برای مشخص شدن واقعی بودن مروارید از طریق تماس، خراشیدن آنها با ناخن است. اگر شما پودر مروارید را مشاهده کردید، مروارید شما اصل است. بعد از خراش دادن، سطح مروارید را با ملایمت دوباره مالش دهید تا خراش ناپدید گردیده و درخشندگی دوباره به آن باز گردد.

۴ صدا

مروارید
مروارید

اگر شما یک رشته کامل از مروارید را تکان دهید یا به آن ضربه وارد کنید، در صورتی که مرواریدها اصل باشند صدایی لطیف و آرامش بخش را می شنوید؛ در حالی که مرواریدهای بدلی صدایی زیر، تو خالی و کم طنین را از خود ساطع می کنند که چندان گوش نواز نمی باشد.

وقتی شما مرواریدی واقعی را کمی با دندان خود می تراشید، سطح شنی و دانه دار آن را زیر دندان احساس خواهید کرد و حتی صدای آن را خواهید شنید. اما مروراید تقلبی سطحی لغزنده دارد و چون دندان بر آن سر می خورد، هیچ صدایی نیز در کار نخواهد بود. نکته: اگر مروارید تقلبی از جنس پلاستیک باشد، ممکن است دندان شما حتی درون آن فرو رود.

 

۵ مشاهده با ذره بین

از ذره بین های x5 و x10 برای مشاهده سطح مروارید استفاده کنید. سطح مروارید اصل (شامل مرواریدهای طبیعی و مرواریدهای پرورشی)، ناهموار و دانه دار دیده خواهد شد،گویی شما به تل ماسه هایی نگاه می کنید که بر آنها باد وزیده است. اما اگر سطح مروارید سخت و یکدست با همان پوسته تخم مرغی شکل دیده شود، مروراید شما بدلی است.

 

اخطار: ۵ شیوه ای که در بالا توضیح داده شد به طور معمول برای شناسایی مروارید به کار می روند و به مروارید شما آسیبی نمی رسانند. اما ۵ شیوه دیگری که در ادامه ذکر می گردد تنها توسط افراد متخصص و مجرب در این زمینه بایستی به کار برده شوند.

 ۶ چاقو

در این شیوه بوسیله یک چاقو با طول کوتاه بر سطح مروارید خراشی افقی انداخته می شود. اگر مروارید واقعی باشد تنها کمی پودر از آن به زمین می ریزد. اما در مورد مهره های مصنوعی که روکش شده اند، این تراش دادن موجب ور آمدن لایه رویه ای می شود و هسته شیشه ای را بر ملا می سازد. اگر مروارید بدل، روکش نشده باشد نیز چاقو صرفاً بر سطح آن سر می خورد و با هر تلاش به آرامی به پائین می لغزد.

۷ آتش

وقتی شما مروراید را با یک فندک در دمایی متعادل بسوزانید، سطح آن به نظر سالم و دست نخورده همچنان درخشنده و بدون بو به نظر می رسد؛ وقتی زمان آتش دهی به دو دقیقه یا بیشتر افزایش می یابد، صدای ترکیدن ظریفی به گوش می رسد. در مورد مهره های قلابی اولین شعله موجب پدیده پوست اندازی مروارید می شود. اگر مرواریدهای تقلبی پلاستیکی را حتی در دماهای متعادل بسوزانید، بوی بدی را از خود متساطع می کنند. مروراید به مرور درخشندگی خود را از دست می دهد و با افزایش هرچه بیشتر زمان آتش دهی نهایتاً شعله ور می شود. حالا سطح مروراید به یک لکه سیاه بدل گشته است! آن را بشوئید و هسته مهره ای را مشاهده نمائید.

۸ – آزمایش جهش

مروراید را از ارتفاعی ۶۰ سانتی متری بر یک تکه شیشه بیاندازید. مروارید بایستی تا ارتفاع حدود ۳۵ سانتی متر به بالا برگردد. با حفظ همین شرایط آزمایش، ارتفاع بازگشت مرواریدهای جعلی به مراتب بدتر خواهد بود.

۹ – انحلال شیمیایی

مروراید را در محلول استون قرار دهید. همچون همیشه همچنان با شکوه به نظر خواهد رسید. برعکس مروراید بدلی با تنها ۱ دقیقه قرار گرفتن در چنین وضعیتی تمام درخشندگی خود را از دست خواهد داد. تراکم نسبی مروراید ۲٫۷۳ درصد است و در هیدروکلریک اسید حل می شود. اما مروراید های جعلی نسبت به این محلول هیچ واکنشی را از خود نشان نمی دهند.

۱۰ – مشاهده ضریب درخشندگی

مرواریدهای واقعی همگی در تمامی سطوح درخشان یا نیمه شفاف هستند؛ در حالیکه مرواریدهای تقلبی لایه ای شفاف دارند و در سایر مقاطع از ضریب درخشندگی یکسانی برخوردار نمی باشند.