طلا، فلزی با ارزش بوده که در سه رنگ زرد، سفید و رز گلد در بازار موجود است و هر کدام از این رنگ های طلا دارای طرفداران خاص خود هستند. طلای سفید نوعی آلیاژ طلا بوده که در ساخت انگشترهای زنانه، مردانه یا سایر زیورآلات استفاده می گردد. این آلیاژ به دلیل اینکه در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد، محبوبیت زیادی را بین افراد پیدا کرده است. طلای سفید همان طلای زرد بوده که با فلزات دیگری مانند نیکل، نقره، مس، پالادیوم و… ترکیب می شود و با لایه ای از رودیوم، روکش می گردد. روکش رودیوم ظاهری براق و سفید به این طلا داده و باعث استحکام آن می شود.

طلا سفید

بیشتر بخوانید: انواع رنگ طلا کدام است ؟ کدام رنگ طلا بهتر است؟

خصوصیات طلای سفید به نوع فلزی که در آن استفاده شده بستگی خواهد داشت. در واقع طلای سفید جایگزینی ارزان قیمت تر از طلا بوده و در ساخت انواع زیورآلات تزئینی مورد استفاده قرار می گیرد. طلای سفید به نسبت طلا دارای مقاومت بالاتر در برابر زنگ زدگی و خوردگی است و به دلیل اینکه سفید است و ظاهر آن شبیه به نقره می باشد، در طراحی های مدرن هم کاربرد زیادی دارد.

ظلا

از آن طرف پلاتین هم فلزی به رنگ طلای سفید ولی با خصوصیات متفاوت بوده که برخی از افراد تفاوت بین طلای سفید و پلاتین را نمی دانند و دوست دارند که با تفاوت های این دو فلز آشنا شوند. در ادامه اطلاعات بیشتری را در این زمینه که طلای سفید چیست و چه تفاوتی با پلاتین دارد؟ عنوان خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: ۷ فلز درخشان و منتخب در سال ۲۰۲۳ برای ساخت زیورآلات

آشنایی با فلز پلاتین و خصوصیات آن

فلز پلاتین از فلزات گران قیمت هستند که در جواهرسازی استفاده می شوند. از خصوصیات این فلز قابلیت انعطاف پذیری بالا، ضد ضربه بودن و سنگینی آن است. قیمت حلقه های ساخته شده با طلا از قیمت حلقه های ساخته شده با پلاتین کمتر است.

خصوصیات پلاتین

platinum

پلاتین دارای بافتی قوی و متراکم است و به دلیل اینکه استحکام بالایی دارد در صنایع حساس استفاده می شود. به طور مثال در پزشکی که نیاز به فلزی مقاوم و بدون ایجاد حساسیت در بدن افراد خواهد بود، این فلز نقش اساسی دارد. همچنین این فلز زنگ نمی زند و مقاومت بالایی دارد که باعث می شود قیمت آن بالا باشد. بنابراین می توانیم بگوییم که جواهرات پلاتینی هم ارزش بالاتری به نسبت طلا دارند.

بیشتر بخوانید: پلاتین چیست و چه کاربردی در صنعت طلا دارد؟

آشنایی با طلای سفید

طلا سفید

طلای سفید یک آلیاژ پیچیده از طلا است که به دلیل کاربردی که دارد، از جمله متریال جدید حساب می شود. تا قبل از اینکه افراد با طلای سفید آشنا شوند، تنها طلای زرد در طلافروشی و جواهرفروشی ها کاربرد داشت. با وارد شدن طلای سفید، افراد بیشتر با این نوع طلا آشنا شدند و در بین جوانان نیز محبوب شد. این دسته از طلاها دارای جذابیت و ظرافت بیشتری بودند و به همین دلیل هم مورد پسند و سلیقه افراد زیادی قرار گرفت. همچنین باید بگوییم که قیمت طلای سفید از طلای زرد بالاتر است؛ ولی باز هم به قیمت پلاتین نخواهد رسید. در ادامه به تفاوت های ظاهری این دو نوع فلز طلای سفید و پلاتین اشاره خواهیم کرد.

تفاوت‌های ظاهر طلای سفید و پلاتین

طلا سفید و پلاتین

در ظاهر، دو فلز پلاتین و طلای سفید مشابه هم هستند و ممکن است افراد عادی آن را با هم اشتباه بگیرند؛ ولی در اصل ماجرا تفاوت هایی وجود دارد:

  • پلاتین رنگ طبیعی سفید دارد و به نسبت طلای سفید درخشان تر خواهد بود.
  • فلز پلاتین فلزی است که در برابر کدر شدن مقاومت بالاتری دارد.
  • پلاتین فلزی کم یاب بوده و به همین دلیل گران است.
  • مقاومت طلای سفید به نسبت پلاتین کمتر است.
  • درجه خلوص طلای سفید به نسبت پلاتین کمتر بوده و در اثر مرور زمان کدر می گردد.
  • جواهرات ساخته شده با پلاتین بر اثر مرور زمان تغییر رنگ نمی دهند؛ ولی در مورد طلای سفید این موضوع صدق نمی کند.
  • خاصیت اصلی پلاتین این است که ضد حساسیت بالاتری نسبت به طلای سفید است.
  • پلاتین بادوام ترین فلز در جهان است و به همین دلیل جواهرات ساخته شده از آن، آسیب کمتری را خواهند دید و امکان جدا و کنده شدن جواهر از روی آن ها بسیار کم خواهد بود.

دوام فلز پلاتین بیشتر است یا طلای سفید؟

همانطور که اشاره کردیم، پلاتین دوام بیشتری دارد و به همین دلیل هم دارای قیمت بالاتری است. در صورتی که جواهری به همراه پلاتین بخرید، در بازه زمانی طولانی می توانید جواهری بدون تغییر فرم داشته باشید. اگر از لحاظ قیمتی طلا و پلاتین را مقایسه کنید، متوجه می شوید که پلاتین ارزش خرید و فروش بسیار بالاتری دارد و زیبایی و کاربردی بودن آن دلیل دیگر آن است. اما طلای سفید کیفیتی مانند طلا دارد و جواهراتی که با طلا ساخته شده اند، ممکن است آسیب ببینند و نیاز به نگهداری بیشتری پیدا کنند.
برای سنگ های قیمتی و جواهرات، استفاده از پلاتین فکر بهتری خواهد بود؛ زیرا می تواند به آسانی سنگ را در جای خود نگه دارد. ساختن یک جواهر از جنس پلاتین به دلیل سرسخت بودن و تراکم آن دشوار است و نیاز دارد تا جواهرسازان حرفه ای آن را بسازند. هر جواهری حساسیت های خاص خود را دارد و در زمان کار کردن با آن باید به مقدار مقاومت و بافت آن توجه کرد.

مقایسه کردن وزن طلای سفید با وزن پلاتین

طلا سفید و پلاتین

پلاتین بافت درونی بسیار متراکمی دارد و با اینکه دو انگشتر با طلای سفید و پلاتین از لحاظ ظاهر شبیه به هم هستند، ولی وزن متفاوتی خواهند داشت. انگشترهای ساخته شده با پلاتین، وزن بالاتری دارند و همین موضوع باعث می شود تا ارزش بالاتری هم داشته باشند و از لحاظ قیمتی هم گران تر از طلای سفید باشند. ثبات و دوام بالای پلاتین هم در قیمت آن موثر خواهد بود؛ ولی به دلیل باورهای عمومی شاید زیاد پرمصرف نباشد و شما آن را در دست بانوان ندیده باشید.

انتخاب انگشتر پلاتین یا انگشتر طلای سفید؟

طلا سفید و پلاتین

در ایران استفاده کردن پلاتین بیشتر در حلقه های آقایان دیده می شود؛ زیرا بر اساس باورهای دینی آقایان نباید از طلا استفاده کنند و به همین دلیل هم افراد، حلقه های خود را از پلاتین انتخاب می کنند.
با خرید انگشتر پلاتینی علاوه بر داشتن انگشتری با دوام بسیار بالا، جنسی گران بها را خواهید داشت. از آن طرف بانوان به جواهرات ظریف علاقه دارند و اگر که دوست نداشته باشند طلای زرد داشته باشند، بهترین انتخاب طلای سفید است که دارای ظرافت و زیبایی ظاهری هم خواهد بود.

بیشتر بخوانید: ۹ دلیل مهم برای استفاده از فلز طلا در ساخت جواهرات

انواع تفاوت بین پلاتین و طلای سفید

طلا سفید

همانطور که گفتیم بین طلای سفید و پلاتین تفاوت هایی از لحاظ مختلف وجود دارد که ما آن را بررسی می کنیم:

تفاوت بین پلاتین و طلای سفید از لحاظ ظاهری

تفکر این موضوع که طلای سفید و پلاتین به دلیل تشابه ظاهری، عملکرد یکسانی هم دارند، اشتباه بوده و صحت ندارد. در تولید طلای سفید، فلزاتی که سفید هستند مانند نقره، نیکل و پالادیوم با طلای زرد ترکیب شده و بعد از آلیاژ کردن طلای سفید، آبکاری می شوند تا ظاهری سفید و درخشان پیدا کنند. دلیل شباهت طلای سفید با پلاتین هم به همین دلیل است. از سویی دیگر، پلاتین گران ترین فلز بوده که مناسب برای قرار دادن جواهرات بر روی آن است. پلاتین با گذشت زمان، مشابه با طلای سفید زرد نمی شود؛ ولی ممکن است درخشش ظاهری روز اول را نداشته باشد. برخی از افراد به دلیل درخشش ظاهری پلاتین از آن در حلقه و انگشترهای ازدواج و نامزدی بهره می برند.

بیشتر بخوانید: سنگ طلا چیست و راه های تشخیص آن

تفاوت بین پلاتین و طلای سفید از لحاظ ساختاری

پلاتین

در ایران از طلای ۱۸ عیار و در خارج از ایران طلای ۱۴ عیار استفاده می کنند. زمانی که طلا را با آلیاژ های دیگر مخلوط کنند، محصولی قوی تر از یک طلای خالص ایجاد خواهد شد که به آن طلای ۲۴ عیار می گویند. در طلای سفید هم طلا با آلیاژهای دیگر و رنگ سفید مخلوط شده که باعث افزایش سختی آن خواهد شد. پلاتین به صورت طبیعی فلزی سنگین و قوی است و شخصی که پلاتین را انتخاب می کند باید بداند که دوست دارد این قطعه ای سنگین را داشته باشد یا خیر. در غیر این صورت می تواند طلای سفید را انتخاب کند که وزنی سبک دارد.

بیشتر بخوانید: درباره‌ی عیار طلا چه می‌دانید؟ 

تفاوت بین پلاتین و طلای سفید از لحاظ ماندگاری

پلاتین با دوام ترین فلز جواهرات بوده که دارای عمری طولانی است. سطح پلاتین و طلا جنس متفاوتی دارند و اگر هر دو را برای تست به سطحی بمالید، می بینید که روکش طلای سفید در حدود دو برابر سریع تر از پلاتین از بین می رود. سختی پلاتین باعث می شود که سنگ های قیمتی برای زمان بیشتری در جای خود ثابت بمانند و می توان به جرات گفت که دوامی مادام العمر دارند.

تفاوت بین پلاتین و طلای سفید از لحاظ ضد حساسیت بودن

برای بعضی از افراد که تحریکات پوستی یا آلرژی شدید دارند، بهتر است که از پلاتین استفاده شود. پلاتین با ۹۰ الی ۹۵ درصد درجه خلوص فلزی ضد آلرژی به صورت واقعی بوده که برای همه افراد مخصوصاً افرادی که دارای آلرژی هستند مناسب است. پس اگر دارای پوست حساسی هستید و استفاده از طلا باعث تحریک پوستتان می شود، می توانید از پلاتین به جای طلا کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: آیا گردنبند طلا و سایر زیورآلات طلا حساسیت پوستی ایجاد می کنند؟

تفاوت بین پلاتین و طلای سفید از لحاظ قیمت

اگر از لحاظ قیمت بخواهیم مقایسه انجام دهیم، باید بگوییم که قیمت پلاتین بسیار بالاتر از طلا است. پلاتین همیشه گران تر از طلای سفید بوده زیرا بسیار کمیاب تر از طلا است. در مقایسه استخراج طلا با پلاتین باید بگوییم پلاتین در سال ۸۰ تن خروجی دارد و طلا در حدود ۲۷۰۰ تن که این مقادیر اصلاً با هم قابل قیاس نیستند. از طرف دیگر، پلاتین سنگین تر و خالص تر از طلا بوده و به طور مثال انگشتری که از پلاتین ساخته شود وزن بالاتری را به نسبت طلا خواهد داشت و گران تر فروخته می شود. به دلیل اینکه در ساخت پلاتین نیاز به مهارت بیشتری می باشد و نقطه ذوب آن هم دو برابر طلا است، پلاتین زمان بیشتری جهت آماده سازی خواهد برد. با مواردی که عنوان شده می توانید با توجه به مزایا و معایب طلای سفید و پلاتین نوع انتخاب خود را مشخص کنید.

آیا پلاتین برتری بیشتری نسبت به طلای سفید دارد؟

طلا سفید

باید بگوییم که درست است که پلاتین با ارزش تر از طلای سفید است ولی برتری بیشتری به طلای سفید ندارد. افراد از طلاهای ۱۸ عیار به صورت روزانه استفاده می کنند و این طلاها دوام کافی دارد و نیازی نیست از جواهر جنس پلاتین استفاده شود. همچنین زیبایی طلای سفید که ظاهری کلاسیک دارد آن را به یک زیورآلات خیره کننده تبدیل می کند.
از معایب خرید پلاتین این است که ممکن است خراشیده شود و در نتیجه نیاز است که با دقت از آن نگهداری گردد. در مقایسه خرید پلاتین با طلای سفید بهتر است طلای سفید را بخرید؛ زیرا گزینه ای مناسب برای استفاده از آن در جواهرات ظریف است.
در ایران آقایان می توانند به دلیل منع طلا در اسلام از انگشترهای پلاتین استفاده کنند و بانوان هم اگر به طلا حساسیت داشته باشند و یا قیمت برایشان مهم نباشد می توانند از پلاتین بهره بگیرند.

سرمایه‌گذاری در طلای سفید بهتر است یا پلاتین؟

پلاتین

مصرف فلز پلاتین بیشتر در صنعت بوده ولی طلا در ساخت سکه و جواهرات بهره برده می شود و به همین دلیل سرمایه گذاری متفاوتی از هم دارند. هر زمان که اقتصاد وارد رکود گردد قیمت پلاتین هم کم می شود و هر زمان اقتصاد در جهان رشد کند، به دلیل نیاز صنایع به فلز، قیمت آن بالا می رود. تعداد خرید و فروش طلا در طلا فروشی ها در ایران که تعداد آن ها نیز زیاد هستند اتفاق می افتد؛ ولی افرادی که در بازار پلاتین خرید و فروش این فلز را انجام می دهند تعداد کمی بوده اند و به همین دلایل سرمایه گذاری پلاتین، نقدشوندگی کمتری به نسبت طلای سفید خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: چه طلایی برای سرمایه گذاری بخریم؟ 

نتیجه گیری

طلا سفید

امروزه خرید طلای سفید بیشتر مورد استقبال افراد است و از پلاتین بیشتر رواج دارد. قیمت طلا از پلاتین پایین تر بوده و هم این مورد و هم اعتماد کمتر افراد به پلاتین، باعث شده که مردم بیشتر به سمت طلا تمایل پیدا کنند.
همانطور که در این مطلب عنوان کردیم، طلای سفید از ترکیب آلیاژ طلا و سایر فلزات ایجاد می شود و باعث خواهد شد تا درجه خلوص آن کمتر شود. پلاتین فلزی است که رنگی سفید دارد و از لحاظ وزنی سنگین تر بوده و دوام بالاتری را به نسبت طلای سفید دارد؛ به همین دلیل هم جواهراتی که از پلاتین ساخته می شوند از طلای سفید بادوام تر هستند و بسیار به ندرت تغییر رنگ داده یا آسیب می بینند.
از خصوصیات خوب فلز پلاتین، درجه خلوص بالای آن است و اینکه حساسیت و تحریک پوستی از خود نشان نمی دهد؛ ولی برای افرادی که به طلا آلرژی دارند گزینه مناسبی خواهد بود. دلیل قیمت بالای پلاتین هم کمیاب بودن، درجه خالصی آن و ساخت زمان بر آن است که همه این عوامل می تواند وقت و انرژی زیادی را صرف کند و قیمت نهایی آن پلاتین را به نسبت طلای سفید بالاتر ببرد.
در نهایت با توجه به خصوصیات عنوان شده از طلای سفید و پلاتین باید بدانید که کدام مورد را می پسندید و دوست دارید با توجه به دانستن تفاوت های آن ها، کدام یک از آن ها را خریداری کنید.

 

 

 

عنوان
تفاوت طلا سفید و پلاتین
مقاله
تفاوت طلا سفید و پلاتین
خلاصه
امروزه خرید طلای سفید بیشتر مورد استقبال افراد است و از پلاتین بیشتر رواج دارد. قیمت طلا از پلاتین پایین تر بوده و هم این مورد و هم اعتماد کمتر افراد به پلاتین، باعث شده که مردم بیشتر به سمت طلا تمایل پیدا کنند.