یکی از مالیات هایی که در بخش مالیات های غیر مستقیم دسته بندی شده و از شهروندان گرفته می شود، مالیات بر ارزش افزوده خدمات یا کالاها هستند که به صورت غیر مستقیم و با اضافه کردن بر روی قیمت آن خدمت یا کالای خاص از خریداران دریافت می گردد. به بسیاری از کالاها و خدمات، مالیات ارزش افزوده تعلق می گیرد که طلا هم یکی از انواع آن ها است.

مالیات بر ارزش افزوده طلا

بعد از تصویب شدن قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا، مقدار مالیات طلا بسیار کم شده و روش حساب کردن آن دچار تغییرات خاصی شد. به همین دلیل، مهم است که حساب کردن موارد مربوط به طلا را بشناسیم.

مالیاتی که بر طبق نرخ مشخص شده در قانون مالیاتی، در زمان فروش طلا از خریداران گرفته شده و فروشنده آن را به سازمان امور مالیاتی کشور واریز می کند، “مالیات طلا” گفته می شود.

روش حساب کردن میزان دقیق مالیات بر ارزش افزوده طلا بر طبق قانون جدید مالیاتی طلا به این روش است که نرخ ۹% به سود و دستمزد ساخت طلا (اجرت) تعلق می گیرد و خود اصل طلا از مالیات معاف خواهد شد.

مشاهده کنید: محاسبه قیمت طلا ۱۸ عیار به صورت آنلاین

در ادامه بیشتر در مورد مالیات طلا و قانون جدید صحبت خواهیم کرد و نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا را شرح می دهیم.

تعریف و شناخت مالیات طلا

مالیات بر ارزش افزوده طلا

در نظام مالیاتی کشور ایران، مالیات طلا با نرخ مشخص تعریف شده و از مؤدیان مالیاتی گرفته خواهد شد. منظور از مالیات طلا همان مالیات بر ارزش افزوده طلا است و یکی از انواع مالیات های ارزش افزوده حساب می گردد.

قبل از پاسخ به سؤال اینکه مالیات طلا چیست و روش محاسبات ارزش افزوده به چه نحوی است باید در ابتدا با مالیات بر ارزش افزوده آشنایی پیدا کنید.

مشاهده و خرید طلا ۱۸ عیار با حداقل اجرت و سود از گالری ساعتچی

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

طلا

یک نوع از مالیات غیر مستقیم که از مصرف کنندگان جهت ارائه خدمات یا کالا گرفته می شود، به نام مالیات ارزش افزوده شناخته شده است که در زمان تولید شدن کالا یا خدمات تا رسیدن آن به دست مصرف کننده به ارزش آن افزوده خواهد شد. این بخش اضافه شده به عنوان قسمتی از قیمت آن خدمات یا کالا بوده و زمانی که این مبلغ را تولید کننده از مصرف کنندگان می گیرد، به حساب سازمان مالیاتی کشور واریز خواهد کرد.

در جمع بندی آشنایی با مالیات طلا و محاسبه ارزش افزوده آن باید بگوییم که مالیات ارزش افزوده، مالیاتی غیرمستقیم محسوب می شود که بر طبق نرخ مشخص شده قانون و با توجه به ارزش اصلی طلا، اجرت ساخت طلا و سود فروشنده در زمان فروش طلا از مصرف کننده و خریدار طلا گرفته خواهد شده و فروشنده موظف به واریز آن به حساب سازمان امور مالیاتی کشور است.

در قانون جدید تغییراتی اعمال شده است که مالیات به اصل طلا تعلق نمی گیرد و فقط به اجرت و دستمزد ساخت طلا و سود فروشنده تعلق خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: ۵ واحد اندازه گیری طلا کدام است؟ 

میزان محاسبه مالیات طلا به روش قدیم

مالیات بر ارزش افزوده دستبند طلا

در قانون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده قبلی، مقدار نرخ مالیات طلا به میزان ۹ درصد مشخص شده بود که این مقدار شامل ارزش اصلی طلا، سود فروشنده و اجرت ساخت طلا می شد و باعث اعتراض عده ای شده بود. اعتراض ها به این دلیل بود که طلا به عنوان یک نوع کالا جهت سرمایه گذاری بوده و مصرفی نیست و به همین دلیل نباید مالیات ارزش افزوده از خریداران طلا دریافت شود. این موضوعات و اعتراضات باعث تغییر قانون شد و در قانون جدید مصوب شد که اصل طلا مالیات نداشته باشد و مالیات ارزش افزوده به سود فروشنده و اجرت ساخت با همان نرخ ۹ درصد تعلق بگیرد.

قانون جدید مالیات طلا چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده طلا

در بخش قبلی قانون قدیم مالیات بر ارزش افزوده طلا را شرح دادیم و در این بخش قانون جدید را خواهیم گفت. بر طبق قانون جدید مالیاتی، اصل طلا از مالیات معاف بوده و برای اجرای آن نیاز است تا فروشندگان طلا در سامانه ای که سازمان امور مالیاتی طلا راه اندازی کرده است، اطلاعات قراردادهای فروش طلای خود را با ارزش اصلی طلا، سود و اجرت در آن ثبت کند و در صورتی که این اطلاعات معامله در این سامانه ثبت نشود، فروشنده مجبور می شود تا ۹ درصد ارزش اصل طلا را به عنوان جریمه مالیاتی پرداخت کند.
بر طبق قانون مصوب دولت، خرید و فروش خودرو، ملک و طلا مشمول مالیات بر سرمایه خواهند شد. در مورد سرمایه گذاری طلا تا ۱۵۰ گرم از مالیات معاف است و در برنامه ریزی کلی، حذف دلال ها از بازار هدف بوده و شامل ۹۹ درصد از مردم نخواهد شد. در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده که در تیر ماه سال قبل ابلاغ شد و به تعیین مقدار مالیات می پردازد، نکات مهمی شرح داده شده که در ادامه آن ها را عنوان خواهیم کرد:

  •  بر طبق قانون جدید، برای اصل طلا نیازی به دادن مالیات بر ارزش افزوده نیست و در واقع معاف از مالیات است.
  •  مالیات بر ارزش افزوده طلا به سود فروشنده و اجرت طلا تعلق خواهد گرفت.
  •  میزان مالیات ارزش افزوده طلا با نرخ ۹ درصد مشخص شده است.

بیشتر بخوانید: کدهای روی طلا چه معنایی دارند؟

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا

طلا

مطابق با قانون، مالیات بر ارزش افزوده به مجموع اجرت ساخت طلا و سود طلا فروش تعلق خواهد گرفت و اصل طلا از مالیات معاف است. در حالتی که سنگ، جواهر یا پلاتینی که به همراه طلا به کار برده می شود از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند و فروشندگان طلا و جواهرات باید اهمیت زیادی به روش صدور صورتحساب داشته باشند و در فاکتور قیمت طلای خام، سود و اجرت ساخت را در سطر جداگانه ای درج کنند تا مشتری متوجه آن شود.

در مورد مالیات طلا و قانون جدید ارزش افزوده مربوط به طلا و نکات آن صحبت کردیم و در ادامه نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا را شرح می دهیم:

با مثالی این مورد را توضیح می دهیم تا بیشتر با روش محاسبه مالیات یک گرم طلا آشنا شوید. شما یک گرم طلای ۱۸ عیار دارید و ارزش آن به قیمت روز ۱۲۰۰۰۰ تومان است و اجرت آن هم ۲۰۰۰۰ تومان است. پس می توانیم ارزش یک گرم طلا به همراه اجرت آن را برابر با ۱۴۰۰۰۰ تومان بدانیم. در صورتی که فروشنده طلا سود خود را ۷ درصد حساب کند ارزش یک گرم طلا با اجرت ساخت و سود فروشنده (۷%*۱۴۰۰۰۰) معادل با ۱۴۹۸۰۰ تومان خواهد بود.
بر طبق قانون مالیات ارزش افزوده که تا سال قبل هم اجرا می شد، میزان مالیات طلا با اصل طلا، سود فروشنده و اجرت طلا معادل به مبلغ ۱۴۰۰۰۰ تومان( مثال قبل) تعلق می گرفت و مالیات یک گرم طلا که مثال زدیم به مقدار(۹%*۱۴۹۸۰۰) ۱۳۴۸۲تومان می شد و با انجام قانون جدید و معاف شدن اصل طلا از مالیات این مبلغ کاهش پیدا خواهد داد.

عوامل تأثیرگذار در قیمت تمام شده طلا چند مورد است؟

مالیات بر ارزش افزوده گردنبند طلا

 اصل طلا

منظور از اصل طلا که در این مقاله به کار بردیم، قیمت طلای خام است که بر طبق قانون جدید مالیات ارزش افزوده مشمول مالیات نخواهد بود. قیمت به روز شده هر گرم طلا را می توانید با جستجو در گوگل پیدا کنید یا آن را از تابلوهای طلافروشی بیابید. فروش طلا در ایران با عیار ۱۸ مرسوم است و دقت کنید که حتماً در فاکتور درج گردد. از ضرب کردن قیمت یک گرم طلا در وزن آن می توانید جمع طلای خام را به دست بیاورید.

خرید طلا ۱۸ عیار و کم اجرت از گالری ساعتچی

 اجرت ساخت طلا

دستمزد ایجاد و ساخت طلا را اجرت طلا می گویند که به قیمت اصل طلا افزوده می گردد. اجرت شامل مالیات بر ارزش افزوده می شود و به محاسبه آن به دو روش مبلغی و درصدی معمول است.

سود

سود طلا فروش با توجه به قانون اتحادیه طلافروشان به مقدار ۷ درصد از قیمت طلای خام است؛ ولی کاری که انجام می شود این است که این درصد را بر روی اجرت ساخت طلا هم حساب می کنند.

 اضافه شدن سنگ و جواهر

بر روی بعضی از طلاها سنگ یا جواهر به کار برده می شود که به آن مالیات ارزش افزوده تعلق نخواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ ها را بشناسیم 

مالیات بر ارزش افزوده

به اجرت ساخت طلا و سود طلا فروش، مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده اضافه می شود.

نتیجه گیری

مالیات بر ارزش افزوده گوشواره یورمن

نرخ طلا یا سکه با توجه به موارد مختلفی مانند نوسان ارز، تورم، بهره های سپرده بانکی، میزان تقاضای طلا در بازار و تغییر قیمت انس جهانی تغییر می کند. روش محاسبه طلا با توجه به قیمت لحظه ای طلای ۱۸ عیار با میزان اجرت طلا، سود فروشنده و ارزش افزوده انجام می شود.

مالیات بر ارزش افزوده طلا، مالیاتی است که بر طبق نرخ مشخص شده در قانون در زمان فروش طلا از خریدار گرفته شده و فروشنده موظف است که آن را به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کند و در صورت خطا در این امر ملزم به پرداخت جریمه خواهند شد.

نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا به این حالت است که نرخ ۹% فقط به اجرت و سود متعلق بوده و خود اصل طلا از مالیات معاف می باشد.

عنوان
محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا
مقاله
محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا
خلاصه
روش حساب کردن مالیات بر ارزش افزوده طلا به این روش است که نرخ 9% به سود و دستمزد ساخت طلا (اجرت) تعلق می گیرد و خود اصل طلا از مالیات معاف خواهد شد.