تصور کنید شریک زندگی شما، یک گردنبند طلا باشکوه برای بزرگداشت مناسبت خاصی برایتان می خرد، اما شما چند روز یا ساعتی پس از انداختن بر گردن خود،احساس سوزش یا خارش در نواحی گردن میکنید و در نهایت جوش های قرمزی نمایان میشوند؛ علت چیست؟

حساسیت پوستی به طلا

ممکن است این اتفاق برای شما رخ ندهد، اما میلیون ها انسان در هنگام استفاده از جواهرات از این مشکل رنج می برند که به عنوان حساسیت جواهرات شناخته می شود و یک حساسیت پوستی رایج است. برای اکثر مردم، تابستان بهترین فصلی است که می توانند جواهرات زیبای خود را بپوشند. از آنجایی که مردم در طول تابستان بیشتر از جواهرات استفاده می کنند، شیوع حساسیت جواهرات در این فصل زیاد است.

اگر شما نیز در استفاده از زیورآلات مورد علاقه خود، دچار این عارضه میشوید، وقت آن است که درباره این آلرژی بیشتر بدانید. این مطلب، حساسیت جواهرات را با جزئیات بررسی می کند و همچنین نکاتی را در مورد نحوه پیشگیری و درمان آن ارائه می دهد.

حساسیت طلا چیست؟

حساسیت طلا

حساسیت طلا نوعی اگزمای تماسی آلرژیک است و واکنشی است که پس از تماس پوست شما با یک ماده مضر که در اینجا یک قطعه جواهر است، رخ می دهد. در این مرحله، بدن شما قطعه طلا را به عنوان ماده سمی تشخیص داده و به تولید مواد شیمیایی التهاب زا و خارش ادامه می دهد.

سیستم ایمنی نه تنها به باکتری ها و ویروس ها بلکه به سایر مواد سمی نیز واکنش نشان می دهد. اگر پوست شما در تماس با نیکل موجود در طلا یا هر فلز دیگری واکنش نشان دهد، این یک روند مادام العمر خواهد بود.واکنش به طلا لزوماً به دلیل خود طلا نیست، بلکه به دلیل فلزات موجود در طلا مانند نیکل است.

حساسیت پوستی به طلا

هر گرم طلا حاوی مقادیر کمی نیکل است. بنابراین اگر به برخی از فلزات مانند کبالت یا کرومات‌ها یا نیکل حساسیت دارید، تماس با انواع خاصی از طلا ممکن است باعث واکنش پوستی شود.نیکل یکی از رایج ترین آلرژن های فلزی است و اغلب با طلا آلیاژ یا مخلوط می شود.

سازندگان طلا از این فلزات برای استحکام فلزات از جمله طلا استفاده می کنند. حلقه های الماس منحصر به فرد ساخته شده از آلیاژهای حاوی طلا و سایر فلزات، ممکن است به دلیل وجود نیکل، باعث ایجاد قرمزی پوست، خارش و تورم در نواحی گوش، گردن، مچ دست و انگشتان دست شوند.

حساسیت به نیکل پنهان در طلا

حساسیت طلا

البته به خاطر داشته باشید که تمام طلاها دارای آثار نیکل نیستند.به طور معمول، هر چه طلای خالص در یک قطعه جواهر بیشتر باشد، نیکل کمتری در آن وجود دارد. بنابراین، ممکن است به طلای ۲۴ عیار(طلای خالص) که ۹۹٫۹ درصد طلا و کمتر از ۰٫۱ درصد نیکل و سایر فلزات دارد، واکنش نشان ندهید. به طور مشابه، احتمال واکنش شما ممکن است با طلای ۱۸ عیار کاهش یابد که ۷۵ درصد طلا است. اما اگر طلای تنها ۱۲ یا ۹ قیراط استفاده کنید، حاوی مقدار بیشتری نیکل یا فلز دیگری است و ممکن است واکنش بیشتری نشان دهید. همچنین احتمال واکنش به طلای سفید بیشتر از طلای زرد است. طلای زرد می‌تواند حاوی نیکل باشد، اما معمولاً با نقره یا مس آلیاژ یا ترکیب می‌شود اما طلای سفید بیشتر با نیکل، آلیاژ می شود.

بیشتر بخوانید: “درباره‌ی عیار طلا چه می‌دانید؟ 

برای رفع حساسیت طلا چه باید کرد؟

اگر در حال حاضر علائم حساسیت آلرژی نیکل را نشان داده اید، باید استفاده از آن را متوقف کرده و فوراً به پزشک مراجعه کنید تا از هر گونه آسیب بیشتر پوستی جلوگیری کرده و همچنین از ایجاد علائم دائمی پوستی جلوگیری کنید. پزشک آزمایش‌های تشخیصی را انجام می‌دهد تا مشخص کند که آیا واقعاً به مواد موجود در جواهرات خود حساسیت دارید یا خیر. متخصص پوست، آلرژن های مشکوک را روی پوست شما قرار می دهد، هر کدام از آنها را با یک چسب کوچک می پوشاند و از شما می خواهد که یک شب آن را بر روی پوست خود نگه دارید. اگر واکنش پوستی ایجاد شود، تایید می کند که شما به فلز خاصی حساسیت دارید. این آلرژی ها مادام العمر هستند، اما متخصصان پوست راه حل های متعددی را برای درمان یا مدیریت آنها ارائه می دهند.

در اینجا برخی از بهترین تکنیک ها برای مقابله با آلرژی آورده شده است:

از تماس با جواهراتی که باعث تحریک پوست می شوند خودداری کنید.

کرم هیدروکورتیزون را به آرامی روی ناحیه آسیب دیده پوست بمالید.

برای آلرژی، قرص آنتی هیستامین بخرید.

کرم ها یا داروهای استروئیدی درمان‌های خانگی شامل کرم‌های تسکین‌دهنده بدون الکل، استفاده از کمپرس مرطوب روی ناحیه آسیب‌دیده، و مرطوب‌کننده‌های منظم با استفاده از کرم‌ها یا لوسیون‌های نرم‌کننده.

همیشه از جواهرات ضد حساسیت استفاده کنید. سازندگان طلا ، اکنون از جدیدترین فناوری برای ساخت جواهرات بدون حساسیت و ایمن استفاده می کنند. به عنوان مثال، سه حلقه الماس سنگی که با نقره یا پلاتین ساخته شده اند هیچ گونه ناراحتی پوستی ایجاد نمی کنند. دیگر گزینه های جواهرات ضد حساسیت عبارتند از طلای زرد ۱۸ یا ۲۴ عیار و یا استیل ضد زنگ.

اگر هنگام استفاده از جواهرات متوجه مشکلاتی در پوست خود شدید، برای تشخیص با متخصص پوست خود مشورت کنید. متخصصان پوست می توانند جواهرات جایگزینی را توصیه می کنند که استفاده از آن برای شما بی خطر باشد.

نکته دیگر این است که ساعت های فلزی را با ساعت هایی که از پارچه، پلاستیک یا چرم ساخته شده اند، تعویض کنید.

اگر شغل شما نیاز به تماس با نیکل یا طلا دارد، برای کاهش احتمال حساسیت، از دستکش استفاده کنید.

به خاطر داشته باشید که نیکل در بسیاری از اقلام روزمره نیز یافت می شود که می تواند باعث حساسیت پوست شود. این اقلام شامل فریم عینک، ابزار، کلید، سکه، سگک کمربند، تیغ و.. می باشد. برای مثال، می‌توانید فریم‌های فلزی عینک خود را با فریم‌های پلاستیکی یا تیتانیومی تغییر دهید.

سخن آخر

اگر جواهراتی که برای استفاده انتخاب می‌کنید باعث ناراحتی پوستی می‌شوند، باید اقدامات احتیاطی را در برابر حساسیت جواهرات شروع کنید. این حساسیت پوستی در صورت عدم درمان فوری، می تواند منجر به درد و آسیب پوست شود. سلامت پوست شما در اولویت است. به پزشک خود مراجعه کنید و برای لذت بردن از جواهرات، به جایگزین ضد حساسیت فکر کنید.

ما در گالری ساعتچی بهترین کیفیت از طلای دست ساز را به شما عزضه کرده و با اعتماد به مجموعه ما،میتوانید تا حد بسیار زیادی از بروز حساسیت های ناشی از عدم کیفیت محصول،بکاهید.

 

 

عنوان
حساسیت طلا
مقاله
حساسیت طلا
خلاصه
حساسیت طلا نوعی اگزمای تماسی آلرژیک است و واکنشی است که پس از تماس پوست شما با یک ماده مضر که در اینجا یک قطعه جواهر است، رخ می دهد. در این مرحله، بدن شما قطعه طلا را به عنوان ماده سمی تشخیص داده و به تولید مواد شیمیایی التهاب زا و خارش ادامه می دهد