شروع برند ونکلیف آرپلز

ون کلیف

ونکلیف آرپلز سال هاست با جواهراتش شناخته می شود. آنچه بسیاری از ما نمی دانیم ماجرای خارق العاده ای است که در پس تاسیس نام تجاری آن وجود دارد. ونکلیف آرپلز پس از ازدواج آلفرد ونکلیف و استل آرپلز در سال ۱۹۰۶ در پاریس متولد شد.

اگر بخواهیم وارد داستان ازدواج این زوج و قدرت ارتباط آن ها در به وجود آمدن ونکلیف آرپلز بشویم باید بگوییم که داستان از آنجا شروع شد که دختر فروشنده سنگ های قیمتی با پسر صنعتگر لاجورد و دلال الماس ازدواج کرد.

چه تفاهمی! ارزش های یکسان این زوج؛ مانند پایبندی به ارزش های خانوادگی، روحیه نوآوری و علاقه به سنگ های قیمتی باعث شد حس همکاری نیز در آنها شکل بگیرد و پیوند این دو سرنوشت ون کلیف و آرپلز را رقم بزند.

اولین بوتیک ونکلیف آرپلز

بوتیکی را که این خانواده یعنی این زوج و برادرهای آرپلز در Place Vendome در پاریس، درست روبروی هتل ریتز افتتاح کردند بسیاری از اشراف اروپایی را که عاشق خلاقیت های Van Cleef & Arpels بودند، به خود جلب کرد و از این طریق به سمت ماندگاری در دنیای مد و زیبایی حرکت کردند، جالب است بدانید اولین بوتیک این برند هنوز از آن آدرس نقل مکان نکرده است.

بیست سال بعد، دختر آنها رنه پوئسانت مدیر هنری گالری شد. او با جسارت و تخیل و همکاری با طرح با استعداد رنه سیم لاکاز، یک سبک متمایز و کاملاً قابل تشخیص را برای Van Cleef & Arpels آفرید.

ون کلیف و آرپلز به طور مداوم در جواهرات خود از طیف گسترده ای از سنگهای قیمتی از جمله الماس، یاقوت کبود و کارلین استفاده کرده است.

در ادامه مطلب به طرح های برجسته و زیبای ون کلیف و آرپلز در طول قدمتش میپردازیم تا به شناخت دقیق تری از سبک ها، طرح ها و مجموعه های برند خانوادگی ونکلیف ها و آرپلزها برسیم.

مجموعه اسرار ون کلیف و آرپلز (Mystery Set)

همانطور که از نامش پیداست، سنگها به گونه ای تنظیم می شوند که هیچ شاخه ای برای ثابت ماندن آنها قابل مشاهده نباشد و روشی که اجازه می دهد سنگ ها به گونه ای تنظیم شوند که هیچ قلابی دیده نشود و تعلیق سنگ ها جلوه راز آلودی به طرح ها بدهد . این روند پیچیده متکی به ریل های طلا است که ضخامت آنها کمتر از دو دهم میلی متر است! این مجموعه با گل های یاقوت، یاقوت کبود و زمرد معروف شده است، اما طرح های بسیار دیگری نیز وجود دارد. در حالی که جواهرات دیگر نیز برای داشتن این مجموعه سعی نمودند اما هیچ یک از آنها کاری با کیفیت کار ون کلیف و آرپلز ارائه ندادند.

شاید برایتان باورپذیر نباشد که ایجاد یک قطعه راز آلود می تواند تا ۳۰۰ ساعت کار طول بکشد!

گردنبند زیپ ون کلیف و آرپلز

تصور می شود که تاریخ گردنبند ونکلیف طرح زیپ در نتیجه گفتگو بین رنه پوئه سانت دختر خانواده در جایگاه مدیر هنری ون کلیف و آرپلز و دوشس ویندور انگلیس سرچشمه گرفته است. او پیشنهاد کرد که رنه جواهری بسازد که بر اساس طرح یک زیپ ساده ساخته شده باشد.

یکی از جسورانه ترین ساخته های ون کلیف و آرپلز تاکنون گردنبند زیپ بوده است و قدرت طراح را در قطعات ابتکاری و در عین حال قابل تغییر نشان می دهد. گردنبند زیپ را می توان به عنوان گردنبند پوشید و یا بسته به روحیه صاحب آن به عنوان دستبند بست.

سالها طول کشید تا کارگران این شرکت یک زیپ کامل از فلزات گرانبها و سنگ های قیمتی را کامل کنند. این گردنبند سرانجام در سال ۱۹۵۱ رونمایی شد و به سرعت به یکی از موارد مورد جستجو برای طرفداران مد تبدیل شد.

گردنبند Passe-Partout ون کلیف و آرپلز

طرح گردنبند Passe-Partout که در زبان فرانسوی به معنای شاه کلید است یکی از اولین نمونه های جواهرات تحول آفرین ساخته شده توسط ون کلیف و آرپلز، در ۸ اوت ۱۹۳۸ در فرانسه و در ۲۰ آوریل ۱۹۳۹ در ایالات متحده ثبت اختراع شد. این گردنبند به صاحبش این امکان را می دهد تا گردنبندش را هر طور دوست دارد بپوشد.

شاه کلید در دهه ۱۹۴۰ محبوب شد و دو علاقه مند اولیه او بازیگر نقش اول زن، پالت گودارد؛ همسر چارلی چاپلین و وارث دوریس دوک بودند. این جواهر از دو گیره بزرگ گل تشکیل شده بود که توسط ریل های فلزی به یک زنجیر ماری طلا و انعطاف پذیر متصل شده بودند که می توانستند از هم جدا شوند و به گردنبند، چوکر و دستبند (دستبند ونکلیف) تبدیل شوند. این گل از یاقوت کبود آبی و زرد با مرکز یاقوت کبود یا رنگی تشکیل شده بود.

سرژ ایوانف؛ هنرمند متولد روسیهدر سال ۱۹۳۹ پرتره بزرگی را برای نمایشگاه نیویورک نقاشی کرد که در آن نشسته جدیدترین مد را به همراه داشت که شامل کلاه با جواهرات Passe-Partout بود.

سنجاق بالرینا ون کلیف و آرپلز

سنجاق نمادین بالرینا اولین بار در سال ۱۹۴۰ در نیویورک با الهام از لوئیس آرپلز و برادرزاده اش کلود که از دوستان جورج بالانچین، یکی از بنیانگذاران مدرسه باله آمریکایی بودند، ساخته شد.

پس از ایجاد  طرح “رقاص اسپانیایی” در سال ۱۹۴۱، این شرکت مجموعه ای از سنجاق های بالرین، رقصنده و پری تولید کرده است که برخی از آنها دارای گوشواره های ست نیز هستند. طرح کامارگو ساخته شده در سال ۱۹۴۲ که در آن از الماس، یاقوت و زمرد استفاده شده است، از نقاشی نیکلاس لانکرت در رقص ماری کامارگو (رقص زنان) درحدود سال ۱۷۳۰ الهام گرفته شده است.

این مجموعه از جواهرات ژست های گوناکونی را به تصویر می کشد. لباس هایی که با ردیف هایی از الماس گل رز، فیروزه ها، یاقوت یا زمرد طراحی شده است. این خلاقیت های پویا یک موفقیت عالی در زمینه جواهرات در نیویورک بود، جایی که مشتریان ون کلیف و آرپلز از آنها به عنوان چیزی کاملاً متفاوت از طرح های قبل از جنگ جهانی یاد می کردند.

مجموعه La Boutique  ون کلیف و آرپلز

La Boutique به معنی فروشگاه در زبان فرانسوی است. در سال ۱۹۵۴، ون کلیف و آرپلز مجموعه فروشگاه خود را با جواهرات ارزان قیمت راه اندازی کرد.

ایده این بود که جواهرات سبک بیشتری، معمولاً به صورت طرح های طبیعت گرایانه، با استفاده از طلا و سنگ های نیمه قیمتی و یا  الماس برجسته طراحی کنند.

جواهرات این مجموعه به شکل پرندگان، شیرها، گربه ها، سنجاب ها و سایر حیوانات در آمده و به عنوان آثاری از برند ون کلیف و آرپلز قابل شناسایی هستند.

مجموعه Alhambra ون کلیف و آرپلز

یکی از تأثیرگذارترین مجموعه هایی که از “La Boutique” بیرون آمد مجموعه های الحمرا است. این قطعات از مروارید، مرمر سبز، مرجان و حتی الماس ساخته شده اند. نماد شانس، مجموعه الحمرا از زمان تصور خود همچنان به شکوفایی و رشد ادامه داده و به بخشی اصلی از شناسنامه ون کلیف و آلپرز تبدیل شده است.

طرح مجموعه الحمرا، یک شبدر چهار برگ، با یک طرح کلی که نشان دهنده شانس، عشق و سلامتی است می باشد. مجموعه در سال ۱۹۶۸ با الهام از نقوش چهار ضلعی موجود در کاشی های ماورایی کاخ الحمرا در گرانادا ساخته شده است.

در این مجموعه  گوشواره، گردنبند، دستبند، انگشتر و ساعت های گوناگونی با استفاده از سنگهای قیمتی گوناگونی طراحی شده است. زنان زیادی از این سنبل عشق آرامش در جواهرات خود استفاده کرده می کنند.

سابقه ون کلیف و آرپلز

این برند سابقه ایجاد جواهرات نفیس برای افراد سلطنتی، افراد مشهور و ثروتمندان بسیار مجلل را در کارنامه خود دارد. جواهرات ون کلیف و آرپلز مشاهیر زیادی از جمله ملکه سوفیا اسپانیا، گریس کلی و الیزابت تیلور و همچنین مشاهیر امروزی مانند ماریا کری و ریز ویترسپون را آراسته است.

این جواهرات جذاب در دهه ۱۹۵۰ بسیار محبوب بودند، زیرا اعتماد به نفس را به دنیایی که در اثر جنگ ویران شده بود باز می گرداند.

پس از جنگ جهانی دوم، این شرکت به توسعه خود ادامه داد و جواهرات زیادی برای خانواده های سلطنتی، ستاره های فیلم و افراد ثروتمند طراحی کرد. با این حال برند ون کلیف و آرپلز با تأکید بر نوع جواهرات با آرامش بیشتر و استفاده از اشکال طبیعت گرایانه، ظریف و سبک به شهرت رسید. در سبک جدید کماکان از الماس استفاده می شد، اما فقط در طرح برجسته.

گسترش بین المللی برند ونکلیف و آرپلز

سه پسر ژولین آرپلز، این حرفه را از خانواده خود آموختند. هر پسر پست متفاوتی را در جهان به عهده گرفتند. موفقیت در پاریس آنها را قادر به راه اندازی فروشگاه های بیشتری در سر تاسر جهان، از جمله نیس، مونت کارلو، ژاپن و نیویورک کرد.

بعد گذشت سال ها از مدیریت خانواده های ون کلیف و آرپلز، این برند هم اکنون متعلق به گروه Richemont است.

به راستی که هر برند موفقی با هر محصولی که ارائه می دهد یک داستان قابل توجه برای گفتن دارد و چه چیزی قابل شنیدن تر از داستان موفقیت برند نام آشنای ون کلیف و آرپلز برای طرفداران مد و زیبایی.

عنوان
ون کلیف
مقاله
ون کلیف
خلاصه
ونکلیف آرپلز سال هاست با جواهراتش شناخته می شود. آنچه بسیاری از ما نمی دانیم ماجرای خارق العاده ای است که در پس تاسیس نام تجاری ونکلیف آرپلز وجود دارد. ونکلیف آرپلز پس از ازدواج آلفرد ونکلیف و استل آرپلز در سال 1906 در پاریس متولد شد.