انگشترهای نگین دار، معمولاً انگشترهایی گران قیمت هستند که اگر مراقبت صحیحی از آن ها نشود، زیبایی و درخشش خود را به مرور زمان از دست می دهند. یکی از راه های مراقبت از انگشترهای نگین دار، تمیزکاری مرتب آن هاست تا عمری طولانی تر داشته باشند و به زیبایی روز اول خود بدرخشند. برای تمیز کردن انگشتر نگین دار در منزل، راه هایی وجود دارد تا بتوانیم بهتر آن ها را حفظ و نگهداری کنیم.

تمیز کردن انگشتر نگین دار

ما در ادامه قصد داریم تا روش تمیز کردن انگشتر نگین دار را شرح دهیم.

مشاهده و خرید انواع انگشتر طلا از گالری ساعتچی

مراحل تمیز کردن انگشتر نگین دار

تمیز کردن انگشتر نگین دار

بسیاری از بانوان انواع انگشتر نگینی را دارند که برخی از آن ها دارای سنگ های قیمتی هستند و برخی دیگر هم، قیمت زیادی ندارند؛ ولی در هر حال برای صاحب انگشتر مهم است تا انگشتری تمیز و به درخشش روز اول داشته باشد.

بهترین کاری که می توانید برای تمیزکاری انگشتر نگین دار انجام دهید، تمیز کردن آن با یک شوینده ملایم است. اگر از پاک کننده های مخصوص نگین انگشتر استفاده می کنید، می توانید با خیال راحت کار تمیزی را انجام دهید؛ ولی اگر سنگ های گران قیمت بر روی انگشتر خود دارید، استفاده از این مواد مخصوص هم می تواند به سنگ های ظریفی مانند کهربا یا مرواریدی ضرر برسانند.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ ها را بشناسیم

تمیز کردن انگشتر نگین دار

۱- در ابتدای کار، محلولی ترکیبی از آب گرم به همراه یک شوینده ملایم درست می کنیم و انگشتر را برای چند دقیقه کوتاه در آن قرار می دهیم و سپس با یک برس نرم جواهرات خود را تمیز می کنیم.
۲- بعد از تمیزکردن با برس نرم، مجدداً انگشتر را در همان محلول در حد مرطوب شدن فرو می کنید و با آبی که به همان دمای محلول است، می شویید.
۳- در این مرحله می توانید با پارچه ای آب اضافه انگشتر را بگیرید و با پارچه ای دیگر که نرم یا بدون پرز است، آن را آرام جلا بدهید.

بیشتر بخوانید: چگونه طلا و زیورآلات خود را تمیز کنیم؟ 

توجه به نکات مهم جهت تمیز کردن انگشتر نگین دار

تمیز کردن انگشتر نگین دار

  • در شروع کار تمیزکاری، باید به نوع نگین انگشتر خود دقت کنید.
  • از تمیز کننده های مخصوص تمیزکاری طلا و جواهر استفاده کنید.
  • در زمان تمیزکردن انگشتر نگین دار، نباید آن را خیلی بسایید و یا به آن ضربه وارد کنید. این کار باعث می شود که به نگین انگشترتان آسیب وارد گردد.
  • در صورتی که نگین انگشترتان نگین های حساس مانند یاقوت کبود و زمرد دارد، پیشنهاد می شود که خودتان به آن دست نزنید و آن را به یک متخصص جواهرساز بسپارید.
  • استفاده کردن از مواد شیمیایی قوی مشابه انواع سفیدکننده ها می توانند نگین انگشتر شما را خراب کنند. پس از این مواد به هیچ وجه در شستشو استفاده نکنید و موادی که شویندگی ملایم دارند و ایجاد سابیدگی نمی کنند را انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید: شناخت سنگ زمرد، راهنمای تشخیص زمرد اصل

تمیزکاری انگشتر نگین دار در جواهرسازی

تمیز کردن انگشتر نگین دار

در صورتی که انگشتری با نگین دارید که نگین های آن جرم و آلودگی به خود گرفته و یا نگین های آن خراب شده، بهتر است که آن را به یک جواهرساز بدهید تا تعمیر و پاکسازی انگشتر شما را با دقت بالا برایتان انجام دهد. دلیل این کار این است که جواهرسازان دارای ابزار و مواد لازم برای تمیزکاری انگشتر نگین دار هستند و بدون آسیب و با دقت کامل می توانند انگشتر شما را مانند روز اول درست کنند.

بیشتر بخوانید: سنگ اوپال چیست؟ 

انواع روش تمیز کردن انگشتر نگین دار با مواد تمیزکننده

تمیز کردن انگشتر نگین دار

در ابتدا مراحل کلی تمیز کاری انگشتر نگین دار را گفتیم و در اینجا قصد داریم تا روش پاکسازی با مواد را عنوان کنیم:

پاکسازی نگین انگشتر با مایع ظرفشویی

یکی از موادی که راحت در دسترس افراد است، مایع ظرفشویی می باشد. برای پاکسازی نگین انگشتر کافی است که مقداری مایع ظرفشویی ملایم را با آب ولرم ترکیب کنید و انگشتر را چند لحظه در داخل آن بگذارید. با کمک مسواک نرم بر روی انگشتر کشیده و آن را با آب ولرم تمیز کرده و در نهایت با پارچه ای نرم آن را خشک کنید.

پاکسازی نگین انگشتر با جوش شیرین

یکی از موادی که دارای سایندگی ملایم بوده و می تواند نگین انگشتر شما را برق بیندازد، جوش شیرین است. برای شروع، مقداری از جوش شیرین را روی انگشتر بریزید و آن را در آب گرم بگذارید. بعد از چند لحظه با مسواکی نرم بر روی نگین ها بکشید و بعد آن را با آب ولرم شسته و خشک کنید.

پاکسازی نگین انگشتر با آمونیاک

یکی از موادی که می تواند انگشتر نگین دار شما را تمیز کند آمونیاک است که ماده ای شیمیایی قوی بوده و برای استفاده از آن باید به دقت عمل کنید. مشابه موارد بالا آمونیاک را در ظرفی بریزید و با آب گرم آن را مخلوط کنید. انگشتر بعد از چند لحظه که داخل این مخلوط قرار گرفت باید درآورده شود و بعد می توانید آن را با آب ولرم شسته و با پارچه ای خشک کنید.

پاکسازی انگشتر با نگین مروارید

انگشتر با مروارید

مروارید بر روی انگشتر ظرافت خاصی دارد و نگهداری و تمیزکاری آن هم نیاز به مراقبت بیشتری خواهد داشت و برای ماندگاری آن باید به خوبی از آن مراقبت گردد. زمانی که قصد استفاده از انگشتر با نگین مروارید را دارید، بهتر است در پایان حاضر شدنتان آن را دستتان کنید؛ زیرا نباید در معرض آرایش، عطر و اسپری قرار گیرند. جهت پاکسازی ساده آن می توانید از یک پارچه نرم مرطوب استفاده کنید و اگر آلودگی بیشتری دارد، از محلول آب با صابون ملایم و یک پارچه نرم آغشته به این محلول بهره ببرید. بعد از تمیزکاری باید هر یک عدد مروارید را به صورت کامل خشک کنید.

بیشتر بخوانید: مروارید باروک، زیبایی غیرمتعارف

نگهداری انگشترهای نگین دار

انگشتر زمرد

سنگ های روی انگشترها ظریف و قیمتی هستند و مواردی مانند کهربا، مرجان و مروارید به مراقبت بیشتری نیاز دارند. قرار دادن این انگشترها با نگین های حساس در برابر عطر، اسپری و سایر لوازم آرایشی به آن ها آسیب می رساند.

می توانید این انگشترها با نگین های حساس را در کیسه ای پارچه ای و به دور از بقیه زیورآلات قرار دهید. برای تمیزکاری حتماً از پارچه های نرم که مخصوص پاک کردن طلا و جواهرات هستند بهره ببرید تا از هرگونه خراش احتمالی دور باشند.

بیشتر بخوانید: برلیان چیست؟ ویژگی ها و خصوصیات برلیان 

روش تمیز کاری انگشتر با سنگ طبیعی به همراه نکات آن

انگشتر با سنگ

جهت تمیزکاری انگشتر با سنگ های طبیعی باید به یکسری از نکات و روش ها دقت کنید که آن ها را در ادامه عنوان می کنیم:

  • مطمئن شوید که نگین روی انگشترتان سفت است و محل قرارگیری محکمی دارد؛ زیرا در زمان تمیزکاری ممکن است از جای خود خارج شده یا حتی گم شود. در زمان پاکسازی نگین های انگشتر باید وسواس به خرج دهید و در صورتی که در جای خود محکم نیستند، برای تعمیر به جواهرسازی مراجعه کنید.
  • برای تمیزکاری انگشتر با نگین الماس از آب و آمونیاک استفاده کنید. به میزان یک فنجان از آب گرم و یک چهارم فنجان از مایع آمونیاک را داخل ظرفی بریزید. مسواکی نرم را به این ماده آغشته کنید و الماس را به آرامی با آن بسایید.
  • اگر نگین روی انگشتر شما از یاقوت، یاقوت کبود یا عقیق است می توانید از آب گرم به همراه ترکیب با مایع صابون کمک بگیرید. جهت تمیزکاری می توانید دو فنجان آب گرم را با مقداری از مایع ظرفشویی ملایم و یا صابون مایع مخلوط کرده و زیورآلات را داخل آن گذاشته و صبر کنید تا چند دقیقه در داخل آن خیس بخورد.
  • در تمام مراحل می توانید از یک مسواک نرم کمک بگیرید که آن را به محلول آغشته کنید و تمیزکاری را انجام دهید. شما با کمک مسواک می توانید بخش های کوچک و پنهان را هم با مسواکی که فقط برای این کار کنار گذاشته اید، تمیز کنید.
  • بعد از ساییدن سنگ ها با مسواک می توانیم آن را در زیر آب گرم شستشو دهید. اگر چند انگشتر دارید می توانید آن ها را تک تک بشویید و بر روی پارچه ای نرم بگذارید تا آب آن ها رفته و سپس خشک کنید.
  •  اگر تمیز کردن انگشترتان به روش های بالا جواب نداد و درخشش کافی را نداشت، می توانیم از جواهرفروشی ها یا مراکز معتبر از محلول های صنعتی مخصوص تمیزکاری زیورآلات استفاده کنید. حتماً مشخصات محصول و دستورالعمل شستن زیورآلاتی که این محلول مخصوص تمیزکردن آن هاست را مطالعه کنید تا به نوع نگین شما آسیبی وارد نشود.

نتیجه گیری

سنگ اوپال

همه زیورآلاتی که استفاده می کنیم، به مرور زمان از درخششان کم شده و دیگر مانند روز اول جذابیت نخواهند داشت. به دلیل آلودگی ها یا حتی گرد و خاکی که بر روی نگین ها قرار می گیرند، نگین انگشتر مانند زمانی که آن را خریداری کردید، نو نخواهد بود و نیاز دارند تا به روش هایی که در این مطلب گفتیم آن ها را پاکسازی کنید.

زمانی که احساس کردید نگین انگشتر شما کدر شده و نیاز به رسوب زدایی دارد، می توانید به جای اینکه از محلول های قوی و مواد شیمیایی استفاده کنید، از ترکیب آب و صابون بهره ببرید و در ابتدا آن را امتحان کنید. برای سنگ های قیمتی و یا سنگ های حساس و انگشترهای گران قیمت پیشنهاد می کنیم تا حتماً یک یا دو بار در سال به مغازه های تعمیرات طلا و جواهر بروید و از آن ها بخواهید تا این کار را برایتان انجام بدهند. زیرا برخی از نگین ها بسیار ارزش بالایی دارند و هرگونه خراش یا ماده شیمیایی می تواند باعث خرابی آن ها شوند.

 

عنوان
روش تمیز کردن انگشتر نگین دار
مقاله
روش تمیز کردن انگشتر نگین دار
خلاصه
سنگ های روی انگشترها ظریف و قیمتی هستند و مواردی مانند کهربا، مرجان و مروارید به مراقبت بیشتری نیاز دارند. قرار دادن این انگشترها با نگین های حساس در برابر عطر، اسپری و سایر لوازم آرایشی به آن ها آسیب می رساند.