سنگ اوپال طبیعی، یکی از سنگ های گران قیمت، محبوب و متنوع است که در طبیعت موجود بوده و هر کدام ویژگی مخصوص خود را دارند.

سنگ اوپال

بیشترین تولید سنگ اپال مربوط به اتیوپی و استرالیا است. ترکیبات تشکیل دهنده سنگ اوپال از سیلیس و مقدار زیادی آب است که باعث می شود سنگ شناسان آن ها را در شاخه سنگ های نرم بگذارد. به دلیل اینکه درصد آب تشکیل دهنده این سنگ زیاد است، مقاومت بالایی در برابر شکستن ندارد؛ ولی باز هم به دلیل زیبایی منحصر به فردشان دارای محبوبیت زیادی در بین دوستداران سنگ های قیمتی هستند.

سنگ اوپال

سنگ اوپال انواع مختلفی دارد که هم در ظاهر و هم در خصوصیات با یکدیگر متفاوت‌اند. از انواع سنگ های قیمتی می توانیم سنگ اوپال سیاه، اوپال آتشین، اوپال آبی، اوپال طبیعی، اوپال مصنوعی و… را معرفی کنیم که در ادامه بیشتر با آن ها آشنا می شویم.

زیباترین و پربهاترین اوپال در کل جهان را اوپال سیاه می نامند که بیشتر در انداموکا پیدا می شود. این سنگ دارای خواص خاصی است؛ بنابراین شما می توانید هم از خواص آن و هم از زیبایی آن لذت ببرید.

مشاهده و خرید طلا با انواع سنگ از گالری ساعتچی

تاریخچه سنگ اوپال

سنگ اوپال

سنگ اوپال (Opal) از قرن های گذشته تاکنون در تزیین طلا زنانه یا مردانه کاربرد داشته است.

در یادداشت های دانشمندان قدیمی به دوران باستان (سال های ۲۳ الی ۷۹ بعد از م.م) اسم سنگ اوپال به چشم می خورد. در مجموعه های اشرافی یا کلکسیون های سنگ های قیمتی در طول تاریخ گذشته، می توانیم این سنگ را به رنگ های مختلف پیدا کنیم.

یکی از این سنگ های زیبا و منحصر به فرد به ملکه الیزابت دوم هدیه شد که چشم گربه انداموکا یا اوپال ملکه نامیده می شود. همچنین ناپلئون بناپارت جهت اهدای هدیه به ژوزفین از سنگ چشم گربه ای اوپال استفاده کرد.

یکی از معروف ترین استفاده های سنگ اپال در تاریخ مربوط به ساعت دیواری در ترمینال گرند سنترال در منهتن نیویورک است که درخشش خاص و زیبایی منحصر به فردی دارد. سنگ اوپال دنباله دار هالی هم از معروف ترین سنگ چشم گربه ای سیاه رنگ در تاریخ جهان است.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ ها را بشناسیم 

رنگ‌های مختلف سنگ اپال

سنگ اوپال

 سنگ اوپال با رنگ سیاه

سنگ اوپال سیاه دارای پس زمینه ای تیره بوده و همین تیرگی باعث می شود که منبع نور در آن بسیار واضح دیده شود. سنگ اوپال سیاه، سنگی گران بها بوده که هر نگین آن ارزش بسیار بالایی دارد.

سنگ اوپال با رنگ نیمه سیاه

رنگ نیمه سیاه اوپال دارای زمینه ای با رنگ تیره یا خاکستری بوده و در برابر نور، شفاف یا نیمه شفاف است.

 سنگ اوپال کریستال سیاه

این نوع سنگ اوپال هم مشابه با سنگ نیمه سیاه بوده که می تواند بازی رنگ را نمایش دهد.

 سنگ اوپال خاکستری

این سنگ هم در دسته سنگ هایی با زمینه تیره بوده و زمانی که به سنگ نگاه می کنید، می توانید بازی رنگ ها را در آن مشاهده کنید.

سنگ اوپال کریستالی

سنگ اپال کریستالی، سنگی با بازی زیاد رنگ با بدنه ای روشن به صورت شفاف یا نیمه شفاف است.

سنگ اوپال نیمه کریستال

این سنگ اپال دارای بازی رنگ با پایه روشن و نیمه شفاف است.

 سنگ اوپال سفید

سنگ زیبای اوپال سفید، بیشترین تعداد در بازار را دارد و با داشتن زمینه ای سفید، می توان بازی رنگ ها را در آن مشاهده کرد.

سنگ اوپال ژلی

اوپال ژلی دارای طیف رنگی شیری، آبی، آبی سبز، ارغوانی و بی رنگ بوده و بازی رنگ کم و ضعیفی دارد و به نسبت رنگ سفید، با قیمت پایین تری به فروش می رسد.

سنگ اوپال آتشین

سنگ اوپال آتشین با رنگ زمینه قرمز بوده که بازی نور را ندارد. طیف رنگ های آن قرمز، نارنجی و زرد بوده و نیمه شفاف است.

بیشتر بخوانید: شناخت سنگ زمرد، راهنمای تشخیص زمرد اصل

خصوصیات سنگ اوپال چیست؟

سنگ اوپال

در مقدمه عنوان کردیم که سنگ اپال یک سنگ گران قیمت با ارزش بالا بوده که از سیلیس و مقدار زیادی آب ایجاد شده است.

از خصوصیات خاص این سنگ که باعث زیبایی آن شده است می توانیم به کره های نانو ریز سیلیکون آن توجه کنیم که باعث انعکاس نور در رنگ های گوناگون و منحصر به فرد خواهد شد.

بیشترین تولید سنگ اپال در استرالیا بوده و اتیوپی هم از جمله کشورهای تولید کننده اصلی حساب می شود.

در زبان هندی، کلمه اوپال معنی “سنگ” را می دهد و در زبان های لاتین و یونانی به معنی “مشاهده تغییر رنگ ” تعبیر می شود. اروپائی ها از قدیم به این سنگ به دلیل زیبایی و مزایای خاصی که دارد، اهمیت زیادی می دهند. بعضی از افراد به وجود عشق در این سنگ و خوشبختی با آن اعتقاد دارند و دوست دارند در جواهرات از آن استفاده کنند.

سنگ اوپال

البته برخی هم تشکیل سنگ را به دلیل رسوبات آتش‌فشانی و دگرگونی‌ها در شکاف ها می دانند و آن را یک نوع سنگ رسوبی می شناسند.

این سنگ با توجه به نوع ایجادش به سه دسته تقسیم بندی می گردد:

  • اوپال ماتریکس: این سنگ با سنگ مادر ترکیب شده و به شکل تکه ای یا دارای رگه پیدا نخواهد شد.
  • اوپال قلوه سنگ: به سنگ مادر چسبیده است و به صورت تکه ای و رگه ای موجود هستند.
  • اوپال خالص: این اپال به صورت ۱۰۰ درصد خالص بوده و زمینه ای تیره دارد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سنگ ماه تولد، خواص و ویژگی ها 

مهم ترین بازار اوپال در جهان

سنگ اوپال

سنگ اوپال در استرالیا

استرالیا را می توانیم یکی از بزرگترین تولید کننده سنگ اوپال در جهان بدانیم. بیشتر از نود درصد از ذخایر اوپال در سراسر دنیا از استرالیا گرفته شده و در این کشور سنگ اوپال یک سنگ ملی محسوب می شود.

 سنگ اوپال در اتیوپی

قبل از استرالیا، بزرگترین تولید کننده اوپال در جهان کشور اتیوپی بوده است. قبل از پیدا کردن ذخایر اوپال در اتیوپی، بیشترین ذخیره به استرالیا متعلق بود. اوپال های مهم و پرارزش در اتیوپی، اوپال سیاه و آتشین هستند.

سنگ های اوپال چه خاصیتی دارند؟

سنگ اوپال

هر یک از سنگ های طبیعی دارای خصوصیات خاصی بوده که باعث می شود ارزش آن ها زیادتر شوند. سنگ های اوپال هم شامل همین قانون طبیعت می شوند و دارای خاصیت زیادی هستند.

بیشتر بخوانید: آیا تاثیر مثبت استفاده از سنگ های قیمتی بر سلامت بدن و روان، بنیاد علمی دارد؟ 

با داشتن یک سنگ اوپال، خصوصیات فردی تقویت شده و عزت نفس و اعتماد فرد افزایش خواهد یافت. یکی دیگر از خصوصیات آن، ارتباط با عشق و علاقه است و برخی اعتقاد دارند که اوپال، سنگی است که باعث بالا بردن حالت های عاطفی و ایجاد حس وفاداری و تحکیم روابط خواهد شد. در درمان بیماری ها برای درمان عفونت و تب از آن استفاده می شود و باعث تقویت حافظه هم خواهد شد و در کل این سنگ یکی از مفیدترین سنگ ها برای سلامتی افراد است. برای سایر خواص جسمانی با کمک این سنگ می توانیم موارد زیر را عنوان کنیم:

  •  مسکن درد: سنگ اوپال می تواند به عنوان مسکن برای دردهای مزمن عمل کرده و باعث آرامش فرد شود. همچنین در دردهای زایمان هم از آن استفاده می شود.
  • افزایش ایمنی بدن: با استفاده از سنگ اوپال در هورمون های بدن تعادل ایجاد شده و مقاومت بدن را در برابر بیماری های عفونی کم می کند.
  • درمان سردرد: با کمک سنگ اوپال صورتی می توان از خاصیت درمان سردرد آن بهره برد.
  • درمان درد کلیه: بعضی از افراد معتقدند که این سنگ مانند سنگ گارنت می تواند مشکلات مربوط به درد کلیه را از بین ببرد.

انواع سنگ اوپال

سنگ اوپال

اوپال انواع متنوعی دارد که هر کدام دارای ویژگی و زیبایی مخصوص به خود هستند.

در صورتی که قصد خرید این سنگ را دارید، بهتر است که انواع سنگ اوپال را بشناسید. اوپال های معروف به نام های کهکشانی، ملکه، دودی و ولو اوپال وجود دارند و ما در ادامه چند نمونه از زیباترین و پرطرفدارترین مدل از این سنگ ها را جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان معرفی می کنیم:

 معرفی مشخصات سنگ اوپال سیاه

Black opal stone

یکی از سنگ های اوپال محبوب و معروف را به نام اوپال سیاه (آبی تیره) معرفی می کنیم که دارای قدرت بالا بوده و سنگ شانس هم نامیده می شود و قیمت بالایی هم ارزش گذاری خواهد شد. پس زمینه این سنگ به صورت کامل سیاه بوده و بازی رنگ ها در زیر منبع نور مشاهده می شود. در این سنگ گران قیمت، پدیده فلورانس وجود ندارد که از جمله خصوصیات آن محسوب می گردد. هر نگین از سنگ اوپال سیاه تا ده ها هزار دلار قیمت گذاری می شود.

 معرفی مشخصات سنگ اوپال کنترا لوز

Contra loz opal stone

یکی از معروف ترین سنگ اوپال در جهان، سنگی به نام اوپال کنترا لوز بوده که سنگ شناسان آن را به خوبی می شناسند. قیمت و ارزش این سنگ بالای ۲۰ هزار دلار بوده و دارای عرضی معادل با ۴٫۶ سانتی متر است. این سنگ بسیار شگفت انگیز و خاص بوده و با ترکیبات معدنی که دارد، جلوه زیبا و منحصر به فردی را ایجاد کرده و شما با مشاهده این سنگ به یاد تصویری از ابرهای فضایی خواهید افتاد و از دیدن آن لذت خواهید برد.

سنگ اوپال معمولی

سنگ اوپال

یکی دیگر از انواع سنگ اوپال به نام سنگ اوپال معمولی(Common opal) معروف است و در این سنگ، سیلیکا ها به صورتی بدون نظم در کنار هم هستند و بازی رنگ ‌ها را در آن ها خواهید دید. رنگ های این سنگ اوپال بیشتر به رنگ های شیری، خاکستری، سیاه، قهوه ای و آبی دیده می شود و از نمونه های پر ارزش این نوع اوپال می توانیم سنگ اوپال چینی، سنگ اوپال آبی پرو، سنگ اوپال اپالیت و سنگ اوپال مروارید را نام ببریم.

معرفی مشخصات سنگ اوپال مصنوعی

سنگ اوپال مصنوعی

نحوه تولید سنگ اوپال مصنوعی ( Synthetic Opal) به صورت دستی و با رشد گوی سیلیکا و قرار دادن آن به مدت چند ماه در جایی مخصوص بوده و بعد از چند ماه این سنگ اوپال مصنوعی ایجاد می گردد.

این سنگ در ظاهر مشابه با سنگ های اصلی بوده و حتی مقاومت بیشتری هم دارند؛ ولی قیمت پایین تری را به نسبت اوپال های اصلی حساب می کنند. برای تشخیص اصل یا مصنوعی بودن اوپال ها یکسری آزمایش‌های میکروسکوپی توسط کارشناس سنگ شناس انجام خواهد شد.

 معرفی مشخصات سنگ اوپال آتشین

سنگ اوپال آتشین

به سنگ های اوپال با پس زمینه زرد، قرمز یا نارنجی، اوپال‌های آتشین (Fire Opal) می گویند. این سنگ اوپال، بازی نور ندارد. بیشترین خروجی اوپال مربوط به کشور مکزیک است و به نام های دیگر اوپال خورشیدی و اوپال جیراسول (Girasol Opal) نیز معروف است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با تراش های مختلف سنگ های قیمتی

اوپال و به کارگیری آن در طلا و جواهرات

سنگ اوپال

از سنگ اوپال در طلا و جواهرات زیاد استفاده می شود. اپال سنگی ظریف بوده و می توان آن را به صورت دانه های ریز در یک گردنبند یا بر روی یک انگشتر کار کرد که البته به دلیل ظرافت، بهتر است روی انگشتر کار نشود. به دلیل اینکه دارای نرمی نسبی بوده که ۵٫۵ تا ۶٫۵ مقیاس موس است. این نوع سنگ جهت به‌کارگیری بر روی گل سینه، آویز و گوشواره گزینه بهتری است. برای آقایان هم از این سنگ‌ها در طلا استفاده می شود که عموماً سنگ اوپال ماتریسی، سنگ اوپال شکلاتی و سنگ اوپال تخته سنگی خواهد بود. استفاده مداوم از طلا و جواهرات با سنگ اوپال باعث سالم باقی ماندن این سنگ می شود.

بیشتر  درباره واحد اندازه گیری سنگ های قیمتی بخوانید: قیراط چیست؟ یک قیراط چند گرم است؟

سنگ اوپال و خرید آن در ایران

سنگ اوپال

در ایران هم سنگ اوپال طرفداران خاص خود را دارد و در جواهرفروشی های معتبر می توانید نگین های اوپال استفاده شده در طلا و جواهرات را مشاهده کنید. برخی از افراد به دلیل خواص زیادی که این سنگ دارد از آن استفاده می کنند و دوست دارند آن را در طلا یا جواهر خود داشته باشند. دقت کنید برای اینکه بتوانید سنگ اوپال اصل را تهیه کنید، فقط باید به مراکز معتبر مراجعه کرده تا سنگ طبیعی آن را پیدا کنید.

گران ترین سنگ اوپال کدام است؟

سنگ اوپال

همه سنگ های اوپال با ارزش بالا و گران قیمت هستند؛ ولی در بین آن ها می توانیم سنگ اوپال سیاه استرالیایی را سنگی گران تر از سایر سنگ ها بدانیم. سنگ های اوپال در رنگ های مختلفی مانند مشکی تیره، مشکی شفاف و خاکستری تیره در انداموکا پیدا می شوند.

وجود رنگ های رنگین کمانی(منشوری) این سنگ را زیباتر نشان می دهد.

با وجود کربن و اکسید آهن، تیرگی در سنگ اوپال سیاه ایجاد می شود که آن را خاص نشان می دهد. در سنگ های اوپال سیاه هم قیمت های مختلفی وجود دارد که با توجه به اندازه سنگ، طرح و درخشان بودن آن تعیین می گردد.

سنگ اپال از لحاظ فیزیکی و احساسی چه خواصی دارد؟

سنگ اوپال

 خواص سنگ اپال از لحاظ عاطفی

سنگ اوپال ارتباط قوی با عشق و رابطه ای احساسی دارد و می تواند به فرد کمک کند تا در مسیر عشق، احساسات واقعی و حقیقی خود را کشف کند. این سنگ به سنگ تعادل شناخته می شود و می تواند خلق و خوی افراد را متعادل و تنظیم کند. همچنین باعث افزایش خلاقیت و شادی خواهد شد. سنگ اوپال می تواند انرژی منفی را به انرژی مثبت تغییر داده و آن ها را هم تقویت کند.

خواص سنگ اوپال از لحاظ فیزیکی

از نظر فیزیکی داشتن سنگ اوپال به تنظیم شدن انسولین در بدن فرد و درمان شدن تب یا عفونت کمک خواهد کرد. همچنین این باور وجود دارد که می توان با این سنگ درد زایمان را کاهش داد. سنگ اوپال سنگی برای بهبود سیستم ایمنی بدن و استفاده برای افرادی است که دوره طولانی بیماری را پشت سر گذاشته اند و نیاز به انرژی بالا جهت رسیدن به بدن سالم گذشته را دارند. استفاده از این سنگ جهت پاک‌سازی پوست، کم شدن تب، تقویت ناخن، مو و چشم هم توصیه می‌شود.

تأثیر استفاده از سنگ اوپال بر پول و ثروت چیست؟

سنگ اوپال

اپال سفید سنگی بود که از قرن ها پیش نماد ثروت و دارایی محسوب می شد و به دلیل نایاب بودن و خصوصیات خاصی که دارد، سنگی مجلل و با موقعیت اجتماعی ویژه تصور می شد. داشتن این سنگ می تواند تأثیر زیادی بر روی شرکای تجاری شما بگذارد و موفقیت بالایی را برای شما به ارمغان بیاورد.

سنگ اپال می تواند باعث تغییرات و پیشرفت اساسی مالی در زندگی فرد دارنده سنگ شود و با حذف انرژی های منفی در مسیر کسب ثروت و مال، راه را هموار کند. باور از قدیم بر این بوده است که اوپال یک سنگ با شانس بالا جهت جذب خوشبختی و سلامتی زیاد است؛ همچنین به فرد قدرت و توانایی لازم را برای پیشبرد در مسیر موفقیت خواهد داد.

زیباترین سنگ اوپال چه نام دارد؟

اوپال مشکی استرالیا

مدل ها و طرح های متنوعی در سنگ های اوپال در سراسر جهان یافت می شود و یافتن زیباترین آن ها کاری دشوار است. تمام سنگ های اوپال زیبایی منحصر به فردی را دارند و انتخاب یک طرح از بین سایر سنگ ها سخت خواهد بود. یکی از زیباترین سنگ های اوپال به نام اوپال مشکی استرالیا بوده که با داشتن ترکیب رنگین کمانی خود می تواند چشمان هر فردی را به خود خیره کند. البته باید بگوییم که قیمت این سنگ هم بسیار بالا بوده و دلیل آن زیبایی شگفت انگیز آن است.

روش نگه‌داری صحیح از سنگ اوپال

اوپال

سنگ های اوپال روش نگهداری خاصی دارند و باید دقت کنید که قبل از خرید سنگ اوپال، باید روش نگه داری آن را هم یاد بگیرید. همان‌طور که در ابتدای مطلب عنوان کردیم، این سنگ متشکل از مواد معدنی و درصد زیادی آب است و جزو سنگ های نرم حساب می شود و به دلیل داشتن سطح نرم و آسیب پذیری که دارد، در صورتی که به روش صحیحی نگهداری نشود، دچار زدگی یا خش خواهد شد که به ارزش آن آسیب وارد می شود.
جهت نگهداری صحیح آن باید حتماً سنگ در محیط های مرطوب قرار گرفته شود و در محیط های خشک نباشد. در صورتی که اوپال در محیط های خشک باشد، ترک می خورد که این اتفاق که به آن پدیده دیوانگی می گویند، باعث کاهش ارزش سنگ خواهد شد.
جهت جلوگیری از خشک شدن سنگ اوپال، کاری که می توانید بکنید این است که هر چند وقت یک بار آن را در آب شناور کنید. قرار دادن سنگ اوپال در روغن یا سایر مواد شیمیایی کاری اشتباه بوده و باعث می شود که رنگ زیبای سنگ عوض شود. در صورتی که با این سنگ درست رفتار شود و از آن درست نگهداری گردد، تا سال ها می توانید این سنگ را به زیبایی همان روز اول داشته باشید.

چطور می توان اوپال طبیعی را از اوپال مصنوعی تشخیص داد؟

اوپال مصنوعی

یکی از روش هایی که با آن می توانید متوجه شوید که کدام سنگ اوپال اصل است و کدام مصنوعی، توجه به حفره های روی سنگ است. در سنگ اوپال مصنوعی به نسبت سنگ اوپال اصل خلل یا حفره بسیار بیشتر است. سنگ های اوپال مصنوعی نسبت به سنگ های اوپال طبیعی سبک تر هستند؛ زیرا تراکم کمتری نسبت به نمونه های اصلی دارند.
با نگه داشتن اوپال مصنوعی در زیر ذره بین می توانیم الگوی رنگ منظمی را ببینیم؛ ولی در سنگ اوپال طبیعی چنین موضوعی نیست و در رنگ های روی سنگ، ترتیبی وجود ندارد.
از دیگر مواردی که می توانیم در تشخیص سنگ اوپال مصنوعی از اصل دقت کنیم این است که زمانی که نور فرابنفش به سنگ اوپال طبیعی می تابد، نور را از خود عبور نداده و شفافیت سنگ مدل طبیعی را ندارد.

نتیجه گیری

در این مطلب با سنگ اپال و مشخصات انواع این سنگ زیبا و منحصر به فرد آشنا شدیم و باید این موضوع را هم بگوییم که این سنگ، می تواند هم شفاف و هم مات وجود داشته باشد. هر چقدر که پس زمینه سنگ اوپال تیره تر باشد، می توانیم بازی نور و رنگ را به صورت واضح تری در آن ببینیم و این باعث با ارزش تر شدن سنگ خواهد شد. به همین دلیل هم اوپال سیاه ارزش بالاتری از اوپال سفید دارد و قیمت بالاتری هم خواهد داشت.

سنگ اوپال از سنگ های بسیار زیبا و با جذابیت بی نظیر در تمام جهان بوده و علاوه بر زیبایی خیره کننده، دارای فواید بسیاری برای دردهایی مانند درد کلیه، سردرد، بهبود عملکرد سیستم ایمنی و… دارد. همچنین باعث افزایش خصوصیات مثبت و بالا رفتن عزت نفس در افراد بوده و می تواند ویژگی های مثبتی را برای افراد داشته باشد. افراد سنگ اوپال را به جهت زیبایی بخشیدن بیشتر به طلا و جواهرات خود و همچنین استفاده از خصوصیات آن، دوست دارند.

عنوان
سنگ اوپال
مقاله
سنگ اوپال
خلاصه
سنگ اپال طبیعی، یکی از سنگ های گران قیمت، محبوب و متنوع است که در طبیعت موجود بوده و هر کدام ویژگی مخصوص خود را دارند.