ممکن است در سال‌های اخیر نقره محبوبیت زیادی کسب کرده‌باشد. اما بی‌شک طلا یکی از فلزات و جواهرات زیبا با محبوبیت بی‌پایان است، که هرگز از نظر مردم تکراری نمی‌شود. شاید شما نیز از کسانی هستید که در صندوقچه جواهرات خود چند قطعه طلا دارید. بنابراین بایستی بایدها و نبایدهای نگهداری و حفاظت از آنها را مطالعه کنید. رعایت نکات زیر موجب ماندگاری زیور‌آلات شما خواهد شد.

ضدعفونی کردن طلا

در استفاده روزانه از زیور آلات چه نکاتی را رعایت کنیم؟

طلا و جواهر، با نگهداری مناسب، سال‌ها ماندگاری دارند. بنابراین، عواملی وجود دارند که در کیفیت آن تاثیر می‌گذارند. در نتیجه، بهتر است در ادامه به بررسی نکاتی که باید توسط شما رعایت شود، بپردازیم.

مستعد ضربه

به طور کلی، زیورآلات به دلیل ظرافتی که دارند، بیشتر در معرض آسیب هستند. به عنوان مثال، در حالی که طلا درخشش خاص خود را دارد، اما یک فلز نرم نیز است. این امر موجب مستعد بودن آن به بروز فرورفتگی، خراش و موارد دیگر است. در هنگام استفاده از حلقه، ساعت و دستبند مراقب آنها باشید و در صورت انجام کار خاصی نظیر ورزش، از آنها استفاده نکنید.

تاثیر کلر

شما با قرار‌دادن زیورآلات خود در معرض کلر، موجب تضعیف ساختار طلا و زیورآلات خود می‌شوید. ضعف در ساختار آنها، موجب تسهیل شکستگی خواهد شد. بهتر است قبل از رفتن به استخر زیورآلات خود را دربیاورید.

مواد پاک کننده

پاک کننده‌های خانگی با اسیدها یا ساینده‌ها به جواهرات شما آسیب می‌رسانند. حتماً به یاد داشته‌باشید که هنگام تمیز کردن با این مواد، از دستکش استفاده کنید و جواهرات خود را قبل از استفاده از این مواد، کنار بگذارید.

مواد آرایشی

عطر، مواد آرایشی، لوسیون‌ها و موارد دیگر به زیورآلات شما مخصوصا آنهایی که مزین به مروارید طبیعی می باشد آسیب می‌رسانند. بهتر است قبل از استفاده از موارد ذکر شده، جواهرات خود را کنار بگذارید و پس از آن به آرایش و موارد دیگر بپردازید. به عبارتی دیگر، آخرین مرحله آماده‌شدن خود را به جواهرات و طلا اختصاص دهید.

نگهداری از زیورآلات با استحمام

استفاده از زیورآلات در حین استحمام موجب بروز مشکلات و آسیب در جواهرات شما می‌شود. برای مراقبت از طلا و سایر زیورآلات بهتر است قبل از رفتن به حمام، آنها را از خود جدا کنید. با انجام این کار مراقبت شما روند بهتری خواهد داشت.

 

برای تمیز کردن طلا و جواهرات چه کنیم؟

یکی از عوامل مهم در نگهداری از زیورآلات، تمیز کردن آنها است. هنگامی که از زیورآلات به طور مرتب استفاده می‌شود، آنها در معرض روغن‌های پوستی، عرق، گرد و غبار، آرایش و موارد دیگر قرار می‌گیرند. برای حفظ درخشش آنها، بایستی جواهرات خود را به طور مکرر با محلول آب و صابون تمیز کنید. به برخی نکات تمیز کردن طلا و جواهرات در ادامه اشاره می‌کنیم:

کلید اصلی خیساندن است

اصل اول در تمیزکردن زیورآلات، خیس کردن آنها است. شما باید قطعات جواهرات و طلای خود را به مدت ۳ ساعت خیس کنید و سپس با برسی نرم به همراه صابون آنها را تمیز کنید. پس از آن، آنها را با آب به طور کامل بشویید و با یک پارچه خشک کنید.

 

تمیز کردن طلا
تمیز کردن انگشتر طلا با دستمال نانو

 

درخشش بهتر

برای درخشش بهتر و خیره کننده، بعد از این کار از یک پارچه جلا‌دهنده جواهرات(پارچه تمیزکننده عینک)استفاده کنید. استفاده از حوله یا دستمال برای نگهداری از زیورآلات و خشک کردن آنها، گزینه مناسبی به نظر نمی‌آید. زیرا استفاده از موارد ذکر شده موجب بروز خراش بر جواهرات شما می‌شود.

دفعات تمیز کردن جواهرات

جواهرات خود را با صابون و در خانه تمیز کنید. اما از پاک کردن بیش از حد آن خودداری کنید. آنها را در صورت کثیف شدن و در فواصل زمانی مناسب تمیز کنید و در نگهداری از زیورآلات کوشا باشید.

استفاده از الکل

برخی از افراد در فرآیند نگهداری از زیورآلات و تمیز کاری آنها، از الکل استفاده می‌کنند. این ماده برای ضدعفونی کردن عالی است. اما استفاده زیاد آن به زیورآلات آسیب می‌رساند.

 

 نحوه نگهداری از زیورآلات

پس از اینکه به تمیز کردن طلا و جواهرات خود پرداختید، بهتر است نحوه صحیح نگهداری از آن را نیز به خاطر بسپارید. موارد زیر را در مراقبت از طلا در نظر داشته باشید و به آنها عمل کنید.

  • استفاده از جعبه جواهرات مناسب
  • در صورت عدم استفاده از جعبه، از پارچه یا موارد دیگر برای نگهداری آنها استفاده کنید.
  • نگهداری جداگانه به دلیل جلوگیری از بروز خراش و آسیب به آنها

جعبه جواهرات

برنامه تمیز کردن سالانه

تمام نکات فوق، به شما در نگهداری از زیورآلات به صورت روزانه کمک می‌کند. با این حال، انجام این کارها به تنهایی کافی نخواهد بود. بهتر است هر شش ماه یک بار جواهرات خود را به صورت کامل تمیز کنید. آنها را از نظر آسیب‌های احتمالی بررسی کنید و در صورتی که روش های فوق کارامد نبود، یه طلا فروشی های معتبر مراجعه کنید تا با دستگاه های پردازش طلا،جلا و درخشش اولیه را یه طلای شما باز گردانند. در صورت تمایل به تعویض آنها و خرید جواهرات جدید،می توانید به محصولات زیبا و با کیفیت فروشگاه  اینترنتی ساعتچی نیز نگاهی بیندازید.

 

نگهداری طلا در دوران کرونا

نگهداری طلا در دوران کرونا

استفاده بیش از استاندارد الکل و مواد ضد عفونی کننده که متاسفانه در دوران اپیدمی کرونا گریبانگیر ما شده است باعث آسیب به طلا و جواهرات ما خواهد شد. این مواد به دلیل ساختارشان لایه ای کدر بر روی طلا و جواهرات ایجاد می‌کنند و ممکن است به بافت آنها آسیب وارد کنند و باعث شکنندگی آن شود. بنابراین در هنگام استفاده از الکل و مواد شوینده مانند وایتکس و جرم گیر و …،طلا های خود را کنار بگذارید.