سرعت بزرگ شدن کودکان اعجاب برانگیز است! در چشم بهم زدنی کفش­ها و لباس­های بچگانه ­ی آنها برایشان کوچک شده است و ما بایستی به دنبال لباس ­های مناسب برای کودکی مدرسه­ ای باشیم. اما این دوران نیز دیری نمی­ پاید و تنها چندسال بعد ما به عنوان پدر یا مادری که به فرزندش عشقی جاودانه دارد، باید بتوانیم سلیقه­ ی خاص و منحصر به فرد نوجوانی به روز و خوش پوش را برآورده سازیم. بدین ­ترتیب می ­توان گفت که تغییر سایز کودکان در طی دوران رشد آنها همواره از عوامل دردسرسازی است که می­ تواند والدین یا هر فرد دیگری که قصد خرید پوشاک و زیورآلات برای بچه­ ها داشته باشد را به زحمت اندازد.

در ارتباط با همین موضوع شاید ذکر نکته­ای جالب توجه باشد؛ سایز مچ دست کودکان شما در دو سال اول زندگی­ آنها نزدیک به ۲۵ درصد افزایش می­یابد! بین سال­های سوم و چهارم زندگی آنها نیز با وجود اینکه این نرخ رشد کمی رو به کاهش می­گذارد اما تغییرات فیزیکی چشم­گیر تا زمانی که آنها از طفولیت به دوران کودکی خود پای بگذارند همچنان تداوم خواهد داشت. ابعاد بدن در طی این دوران هرروزه بطور چشم­گیری تغییر می­کند. یک طفل با توجه به سر نسبتاً درشت خود دستان و پاهای کوتاهی دارد. اما همانطور که او به بزرگ شدن خود ادامه می­دهد، رشد سر کاهش می­یابد و همزمان پاها و بقیه بدن سریع­تر رشد می­کنند تا وی روز به روز از ظاهر طفولیت خود دورتر شود و تناسب لازم در سیمای یک کودک پدید آید.

 

خرید طلای بچگانه از گالری ساعتچی

 

البته به همان ترتیبی که کل بدن رشد می­کند، گردن و مچ ­ها نیز رشد می­کنند. اما درست به همین دلیل اگر شما قصد خرید و انتخاب گردنبند یا دستبندی را برای بچه­ ای طی دوران نوزدای تا نوجوانی ­اش داشته باشید، تعیین سایز مناسب در عین اهمیت بالایش ممکن است کمی سخت به نظر برسد؛ انتخاب گردنبند بسیار بلند برای کودک ریسکی مخاطره ­آمیز است. همچنین گردنبندی که خیلی کوچک باشد نیز می­تواند برای کودک آزارنده باشد و لکه ­های قرمز یا حتی زخم­ های سطحی را بر بدن لطیف او به جای بگذارد. مسأله زمانی پیچیده­ تر می­ شود که شما نتوانید حتی از زبان خود کودک نیز بفهمید چه چیزی برایش زیادی تنگ یا به­ عکس گشاد و رهاست! اما گالری ساعت­چی با در نظر داشتن این موضوع در کنار شماست تا مسیر انتخاب دستنبد و گردنبند برای بچه­ ها و کودکان را هرچه بیشتر تسهیل کند. در ادامه با ذکر سایزهای عمومی و همچنین چند راهکار ساده این موضوع را پی­گیری خواهیم نمود.

پیش از آغاز ذکر این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که برای بچه­ هایی در سنین بالاتر و هم­چنین برای نوجوانان انتخاب سایز درست دستبند یا گردنبند همچنان با اهمیت است؛ اما به نسبت با کودکان که دغدغه­­ ی محفاظت و ایمنی آنها از اولویت برخوردار است، سایزبندی صحیح برای نوجوانان بیش از هر چیز دیگری مربوط به مد، سبک پوشش، به روز بودن و زیبایی است و بایستی متناسب با همین عوامل بدان پاسخ داده شود.

چطور سایز صحیح گردنبند کودک را  به صورت دستی اندازه گیری کنیم؟

شیوه­ سایز ­گرفتن با استفاده از متر پارچه­ ای:

متر اندازه ­گیری را بر انحنای قاعده ­ی گردن بیاندازید و سپس آن را تا نقطه­ ی دلخواه­تان بر سینه که می­خواهید پلاک گردنبند در آنجا آویزان گردد ادامه دهید. سپس متر را تا بازگشت به نقطه­ ی شروع و بوجود آمدن یک حلقه­ ی بسته­ باز هم بکشید. در اینجا عدد حاضر بر متر، سایز صحیح گردنبند دلخواه­تان است. شما می­ توانید برای سبک­ های مختلف دیگر متر پارچه­ ای خود را به همین ترتیب در وضعیت­ های متفاوت دیگری قرار دهید و اندازه ­ی صحیح را به ­دست آورید.

شیوه­ سایز گرفتن با استفاده از روبان یا نخ کاموا:

روبان یا تکه­ ای بلند از نخ کاموا (یا هر ریسمان لطیف و راحت دیگری) را بر انحنای قاعده­ ی گردن بیندازید. دقت کنید که نقطه­ ی شروع ریسمان درست مماس با کناره­ ی گردن باشد. حال ریسمان را تا جایی که قرار است گردنبند قرار گیرد ادامه دهید. سپس به نقطه­ ی شروع ریسمان در کنار گردن بازگردید. اکنون با قرار دادن بخش استفاده شده­ ی کاموا یا روبان بطور صاف و مستقیم در مقابل یک خط­ کش یا متر، می­ توانید شاهد سایز مناسب گردنبند دلخواه خود باشید.

سایز گردنبند برای کودکان از طریق استاندارد ها:

پیش از این در ساعتچی به راهنمای تعیین سایز طلای کودک پرداخته ایم، سایزهای زیر بر اساس متوسط و میانگین جهانی تهیه شده­ اند. بدون این «جدول معیار» نیز اندازه گرفتن خودِ گردن کودک با یک متر پارچه­ ای و اضافه کردن حدود ۵ سانت به اندازه­ ی به دست آمده در تعیین سایز گردنبند، راهنمای مناسبی برای شما خواهد بود؛ اما در صورت تمایل به استفاده از سایز­­های میانگین زیر، حتما آنها را با کودک خاص موردنظرتان مطابقت دهید تا از انتخاب سایز مناسب گردنبند اطمینان حاصل فرمایید.

سایزهای عمومی گردنبند برای کودکان:

نوزاد (از ۰ تا ۶ ماهگی): محیط دور گردنبند بین ۲۵٫۵ تا ۲۸ سانتیمتر

نوپا (از ۵ تا ۱۰ ماهگی): محیط دور گردنبند بین ۲۸ تا ۳۰٫۵ سانتیمتر

نوپا (از ۱۰ ماهگی تا ۴ سالگی): محیط دور گردنبند بین ۳۰٫۵ تا ۳۳ سانتیمتر

کودک (از ۴ تا ۷ سالگی): محیط دور گردنبند از ۳۵٫۵ سانتیمتر به بالا

کودک (از ۷ سال به بالا): محیط دور گردنبند از ۴۰٫۵ سانتیمتر به بالا

نوجوانان: برای افراد نوجوان شما می­ توانید گستره ­ی بسیار متنوع­ تری از سایز گردنبند را در نظر داشته باشید. برخی از لباس­ ها با گردنبند بلند جلوه­ ی بیشتری می ­یابند، در حالیکه برخی دیگر از لباس ها با انواع گردنبند کوتاه هماهنگی بیشتری دارند. در این سنین سایز گردنبند بیشتر وابسته به سبک پوشش و سلیقه افراد است تا مسائلی همچون جهش رشد و ایمنی که برای کودکان در سنین پایین­تر حائز اهمیت اساسی است.

انتخاب سایز النگو و دستبند برای کودکان:

دستبند طلا نوزاد

دستبند و النگو دو نوع از زیورآلات هستند که گرچه هر دو بر دست بسته می­ شوند، اما اندکی با یکدیگر تفاوت دارند. واژه­ ی دستبند به مجموعه ­ای حلقه­ های متصل بهم که انعطاف­ پذیر و قابل­­ تغییر ­باشند اطلاق می ­شود. اما النگو از یک یا دو قطعه­ ی ثابت و انعطاف­ ناپذیر ساخته شده است. دستنبند با چفت کردن یک قلاب بر دست قرار می­گیرد. درحالیکه برای پوشیدن یک النگوی تمام حلقه (o شکل) باید دست را به درون آن سراند و النگو را همزمان بر دست به بالا کشید. همچنین برای پوشیدن یک النگو با حلقه ناکامل (c شکل) نیز بایستی ابتدا قسمت خالی آن را در جایش بر مچ دست قرار داد تا با چرخاندن آن به دور دست پوشیده شود. با توجه به همین تفاوت­ های جزئی بایستی توجه داشت که تعیین سایز دستبند و النگو نیز اندکی با یکدیگر تفاوت دارد.

چگونه سایز دستبند کودکان را به صورت دستی اندازه گیری کنیم؟

یک متر اندازه­ گیری یا تکه ­ای ریسمان، روبان و یا کاموا را در دست بگیرید. آن را با ملایمت به دور مچِ بچه بیاندازید. وسیله اندازه­ گیری شما بایستی درست در زیر استخوان مچ قرار گیرد. (جایی که معمولاً ساعت را بر آن می ­بندیم).

اگر از متر اندازه­ گیری استفاده می­ کنید، به عدد به­ دست آمده­ ی توجه کنید. اما اگر از انواع ریسمان بهره می­ جویید، بایستی به اندازه ­ی یک دور کامل از ریسمان به دور مچ بسته شود. سپس تکه ­ی نوار به دست آمده را بصورت صاف و مستقیم در برابر یک متر یا خط­کش قرار دهید تا عدد موردنیازتان را در تعیین اندازه­ ی دستبند مشاهده کنید.

همواره به یاد داشته باشید که برای راحتی دستبند هنگام پوشیده شدن آن بایستی چیزی حدود ۱ تا ۱٫۵ سانتیمتر را به اندازه­ ی به دست آمده­­ تان در ابتدا اضافه کنید.

مادامی که یک بچه در دوران رشد خود، یعنی از تولد تا نوجوانی و حتی اوایل جوانی، به سر می­برد، بایستی دقت کافی و لازم را در تعیین سایز زیورآلات به خصوص انواع گردنبند و دستبند مبذول داشت. اینکه فرزند یا کودک مورد علاقه­ ی شما چیزی را بپوشد که با استحکام خود زیبایی کودکانه­ ی او را هر چه بیشتر طراوت بخشد و همچنین موجب آسیبی به وی نگردد، بسیار حائز اهمیت است. برای حصول این منظور لازم است گردنبند و دستبند بچه­ ها در طول دوران رشد آنها به طور متداوم و منظم بررسی گردد تا از اینکه مبادا برای آنها کوچک یا غیراندازه شده باشد اطمینان حاصل نمود.

سایز­هایی که در زیر آمده ­اند همگی سایز­های عمومی هستند که در میانگین جهانی تهیه شده ­اند:

سایز النگو برای کودکان از طریق استاندارد ها:

طفولیت (۰ تا ۲ سال): محیط دور النگو ۱۱٫۵ سانتیمتر

کودکی (۲ تا ۶ سال): محیط دور النگو ۱۳٫۵ سانتیمتر

کودکی (۶ تا ۸ سال): محیط دور النگو ۱۴٫۵ سانتیمتر

کودکان بالای ۸ سال: محیط دور النگو ۱۶ سانتیمتر

نوجوانان: محیط دور النگو بین ۱۶٫۵ تا ۱۸ سانتیمتر

دستبند دخترانه

سایز دستبند برای کودکان از طریق استاندارد ها:

نوزادی تا ۶ ماهگی: محیط دور دستبند بین ۱۰ تا ۱۱٫۵ سانتیمتر

کودکی از ۶ ماهگی تا ۱ سالگی: محیط دور دستبند بین ۱۱٫۵ تا ۱۳ سانتیمتر

کودکی از ۱ تا ۴ سالگی: محیط دور دستبند بین ۱۳ تا ۱۴ سانتیمتر

کودکی از ۴ تا ۷ سالگی: محیط دور دستبند بین ۱۴ تا ۱۵٫۵ سانتیمتر

کودکی از ۷ تا ۱۰ سالگی: محیط دور دستبند بین ۱۵٫۵ تا ۱۶ سانتیمتر

نوجوانان: محیط دور دستبند از ۱۶ سانتیمتر تا ۱۸ سانتیمتر و به بالا

خرید دستبند طلا

در پایان گالری ساعت­چی آرزومند است که با ذکر این نکات به شما کمک کرده باشد تا در انتخاب سایز مناسب دستبند یا گردنبند برای فرزند خواستنی خود یا دیگر بچه­ های دوست ­داشتنی اطراف­تان از راحتی، آرامش و آسودگی هر چه بیشتری برخودار گشته باشید و با سهولتی مضاعف، زیبایی این عزیزان دلربا را در کنار زیورآلات گالری ساعت­چی تضمین گردانید.

 

 

 

 

عنوان
راهنمای انتخاب سایز گردنبند و دستبند برای کودکان
مقاله
راهنمای انتخاب سایز گردنبند و دستبند برای کودکان
خلاصه
نوجوانان: برای افراد نوجوان شما می­توانید گستره­ی بسیار متنوع­ تری از سایز گردنبند را در نظر داشته باشید. برخی از لباس­ها با گردنبند بلند جلوه­ی بیشتری می­یابند، در حالیکه برخی دیگر از لباس ها با انواع گردنبند کوتاه هماهنگی بیشتری دارند.
نویسنده