طلای خام در زبان فارسی عامیانه برای سه شکل از طلا استفاده می شود؛ طلایی که به طور مستقیم از معادن استخراج شده است، طلای آب شده با عیار ۱۸ که در اشکال مختلف در بازار موجود است و شمش طلا ۲۴ عیاری که زینتی نیست.

طلای خام

به طور کلی طلا خام به شکلی از طلا گفته می شود که ساخت و پرداختی روی آن انجام نشده باشد. در این نوشته از ساعتچی شما با مفهوم طلای خام، ویژگی ها و کاربردهای آن آشنا خواهید شد.

ویژگی‌های طلای خالص یا خام چگونه است؟

طلای خام

طلای خام را در حالت خالص در طبیعت به شکل ذرات ریز، دانه ها یا تکه هایی در میان سنگ‌ها، کانی‌های تبلوریافته یا کانی‌های بلوری و مواد ته‌نشین شده آبرفتی می‌توان یافت. اولین ویژگی که شما را شگفت زده می‌کند نرمی بیش از حد آن است که به راحتی می‌شکند و یا دچار تغییر شکل می ‌شود. با این خاصیت نرم بودن نمیتوان از آن استفاده کرد؛ پس لازم است طلای خام را تصفیه کنند و سختی آن را با ترکیب با مواد دیگر بالا ببرند.
ترکیب طلا با سایر فلزات کار بسیار حساس و دقیقی است که مهارت بالایی می طلبد. اگر مقدار ترکیبات استفاده شده ذره ای کم یا زیاد شود؛ طلا تولید شده استحکام و کیفیت خوبی برای استفاده در ادامه نخواهد داشت به عبارتی ترکیب تولید شده تردی و سختی بالایی خواهد داشت که به راحتی می شکند و قابل استفاده نیست.

طلای خام چه رنگی است؟

طلای خام

همانطور که احتمالا می‌دانید رنگ طلای خام زرد است و در فرایند بهبود سازی و ترکیب با سایر فلزات مانند نقره، مس و نیکل به رنگ های دیگر تبدیل می شود. رنگ های حاصل از ترکیب شدن زرد، سفید، رز گلد، آبی، سیاه، خاکستری و بنفش هستند که سه رنگ اول پرکاربردترین رنگ‌ها در طلا است.

طلا خام استخراج شده از معادن

طلای خام

طلای خام از دسته فلزات با ارزش بوده که در زمان استخراج از معادن طلا با ناخالصی های بسیاری همراه است. این ناخالصی ها در مراحل بعدی طی یک سری فعل و انفعالات از طلا جدا شده و طلای باقی مانده تحت پردازش های پیشرفته به جواهرات و زیورآلات براق با درخشندگی بسیار تبدیل می‌شود و یا در صنعت های دیگری برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: معرفی ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده طلا در سال ۲۰۲۴

طلای آب شده با عیار ۱۸

طلا آب شده

همانطور که می دانیم طلای آب شده همان طلای دست دوم است که قبلا استفاده شده و توسط طلا فروش ها از خریداران گذشته خریده می شود. در واقع روش مناسبی است که طلا برای بار دوم وارد چرخه بازار می شود. طلا فروش ها با انتقال این طلای استفاده شده به آزمایشگاه های سنجش عیار طلا و یا در کارگاه های ساخت طلا نسبت به ذوب آن اقدام کرده و با قالب گیری مجدد وارد بازار می کنند. در بازار ایران به این نوع طلا، طلای خام می گویند؛ زیرا روی آن هیچگونه ساخت و پرداختی انجام نشده است. به دلیل اینکه طلای معمول مورد استفاده زینتی ۱۸ عیار بوده پس این طلاهای آب شده نیز دارای عیار ۱۸ می باشند.
خوب است بدانید برخی از سرمایه‌گذاران خرید این شکل از طلا را پشنهاد می دهند؛ زیرا برای خرید طلای آب‌شده برخلاف طلای زینتی تنها هزینه‌ای که پرداخت می شود برابر است با مقدار طلای خالص و این می‌تواند به صرفه‌تر باشد.

بیشتر بخوانید: برای سرمایه گذاری طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

شمش طلای غیر زینتی

طلا

همه ما با شمش‌ طلا از نوع زینتی آشنایی داریم یا حداقل اسم آن به گوش ما خورده است که به عنوان یک کالای لوکس برای هدیه دادن و سرمایه‌گذاری استفاده می شود؛ اما نوع دیگری نیز وجود دارد که توسط بانک مرکزی بسته بندی نشده و به شکل قالب‌های صابونی در بازار عرضه می شود. به این شمش طلا از نوع غیر زینتی به خاطر شکل ساخته نشده‌، طلای خام گفته می شود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در مورد شمش طلا 

تفاوت طلای استخراج شده از معادن، طلای آب شده و شمش طلا

طلا

در بازار طلای خام به سه شکل شناخته می شود که ویژگی های آن ها با هم تفاوت دارد. به عنوان مثال طلای آب شده با شمش طلا در عیارشان با هم تفاوت دارند. طلای آب شده عیاری در حدود ۱۸ یا ۷۵۰ دارد؛ در حالی که شمش طلا با عیار ۲۴ یا ۹۹۹ وارد بازار می‌شود. در جدول زیر خلاصه ای از اطلاعات در مورد این سه نوع طلا خام آمده است.

شمش طلا غیر زینتی

 

طلا آب شده

طلا استخراج شده از معدن

ویژگی

قالب‌های صابونی شکل

قالب‌های مستطیلی نامنظم

سنگ معدنی

شکل

۲۴

۱۸

نامشخص

عیار

استفاده‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری و ساخت زیورآلات

نیاز به تصفیه و فراوری برای استفاده

کاربرد

بالاتر

پایین‌تر

بستگی به فرایند تصفیه دارد

قیمت

دارد

ندارد

ندارد

اجرت ساخت

پایین‌تر

بالاتر

ندارد

نقدشوندگی

کاربرد‌های طلای خام چیست؟

طلا

در زندگی انسان طلا فقط جنبه زینتی یا سرمایه گذاری ندارد؛ بلکه به خاطر ویژگی های منحصر به فرد خود کاربردهای مهم دیگری هم دارد که در بعضی موارد قابلیت جایگزین شدن هم برای آن امکان پذیر نیست. در ادامه به چند مورد از کاربردهای مهم طلا خام در صنایع اشاره خواهیم کرد.

۱- ساخت زیورآلات

بیشترین کاربرد طلای خام را در حوزه ساخت زیورآلات و جواهرات می بینیم. علت این امر را می توان در جلای زیبا و درخشندگی آن و همچنین استحکام طلا در گذر زمان جستجو کرد. البته علت آن را در با ارزش شدن طلا در مبادلات نیز می توان یافت.

۲- سرمایه‌گذاری و حفظ ارزش دارایی‌ها

بسیاری از افراد و سرمایه گذاران، طلای خام را به عنوان یک سرمایه گذاری امن، با ارزش و بلندمدت انتخاب می‌کنند تا ارزش دارایی‌های خود را در برابر تورم و نوسانات غیرقابل پیش بینی اقتصادی حفظ کنند.

۳- ساخت وسایل الکترونیکی

خوب است بدانید در ساخت برخی وسایل الکترونیکی نظیر کامپیوتر، تلویزیون، موبایل، ماشین حساب و جی‌پی‌اس مقداری طلا به کار رفته است زیرا طلا یک فلز است که از رسانایی خوبی برخوردار است و در برابر خردگی و زنگ زدن مقاومت زیادی دارد. به عبارت دیگر طلا توانایی زیادی در هدایت جریان الکتریکی دارد و در صنعت الکترونیک روی فلزات دیگر به روش آبکاری از آن استفاده می شود. علاوه بر آن صنعتگران بعد از کشف ویژگی هایی که آلیاژ کردن طلا با نیکل و کبالت به همراه می آورد، از آن برای ماندگاری سیم‎ها، کابل‌ها و افزایش سرعت انتقال اطلاعات استفاده می‌کنند.

۴- صنعت شیشه سازی

یکی از موارد کاربرد طلا در صنعت شیشه‌سازی، استفاده از آن به عنوان رنگدانه است. جالب است بدانید که زمان حرارت دادن شیشه اگر مقدار بسیار کمی از این فلز به‌صورت معلق در شیشه قرار گیرد شیشه به رنگ زیبای یاقوتی تبدیل می شود.

۵- صنعت پزشکی و دندان پزشکی

برای تشخیص بیماری‌هایی مثل مالاریا و ایدز و همچنین تشخیص سرطان‌هایی مانند پروستات و دهانه رحم از نانو ذرات طلا استفاده می شود. به این صورت که ابتدا یک نوار تست نانو از ذرات طلا می‌سازند و سپس یک قطره خون بیمار روی آن قرار می‌دهند. این آزمایش از دقت بسیار بالایی برخوردار است و در آزمایشگاه طی همین آزمایش مشخص می شود که آیا بیمار سرطان دارد یا خیر. هم‌چنین در دندان‌پزشکی یکی از بهترین آلیاژها در پر کردن دندان‌ها، تاج‌ها، در اتصالات و ارتودنسی‌ها فلز طلا است.

۶- لیزر درمانی

امروزه لیزرهای جدید و بسیار گران قیمتی به بازار عرضه شده اند که سطح داخلی آن ها با ذرات سبک طلا پوشیده شده است. طلای داخل این لیزرها به کنترل فوقولاده اشعه دستگاه لیزر کمک می کند و هنگام درمان، از آسیب‌رسی سلول‌های سالمی که در کنار سلول‌های سرطانی قرار دارند به طور کامل جلوگیری می‌کند. این دستگاه‌ها برای تخریب سلول‌های سرطانی و جراحی‌های حساس روی چشم و بافت مغز به شدت کاربرد دارند.

۷- صنایع فضایی

استفاده از طلا در کلاه ایمنی فضانوردان باعث محافظت از پوست و چشمان فضانوردان در برابر اشعه خورشیدی می‌شود. در بدنه فضاپیما نیز از لایه نازک طلا استفاده شده است که اشعه مادون قرمز تابیده شده به تنه فضاپیما را منعکس می کند و از درجه حرارت فضاپیما می کاهد.

سرمایه گذاری روی طلای خام

مالیات بر ارزش افزوده طلا

طلای آب شده که نوعی طلای خام است بهترین شکل طلا می باشد که میتوانید روی آن سرمایه‌گذاری کنید؛ به این دلیل که اجرت ساخت و طراحی به آن تعلق نمی گیرد. دلیل دیگری که به عنوان سرمایه گذاری به آن ارزش می بخشد این است که برای ساخت زیورآلات استفاده می‌شود پس مراتب نقدینگی بالایی را دارا می باشد. بعلاوه قیمت آن نوسانات زیادی ندارد و حباب آن بسیار کم‌تر از انواع سکه است. از شمش غیر زینتی هم برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود چون اجرت ساختی ندارد.

بیشتر بخوانید: چه طلایی برای سرمایه گذاری بخریم؟

طلای خام از کجا بخریم؟

طلا

به طور کلی به دو صورت حضوری و آنلاین می توانید طلای خام خریداری کنید که هر کدام محدودیت های خود را دارد. در خرید حضوری باید فروشنده معتبری بیابید و همچنین به مراقبت و امنیت بالایی نیاز دارید. در خرید آنلاین نیز باید سامانه معاملاتی معتبری را جست و جو کنید که علاوه بر معتبر بودن کارمزد معقولی را نیز ارایه دهد.

مزایای خرید اینترنتی طلای خام آب شده

طلا آب شده

مزایای خرید اینترنتی طلای خام آب شده به شرح زیر است:

• امنیت طلای خود را به راحتی تامین می کنید.
• به صورت آنلاین ساده‌تر و سریع‌تر می توانید خرید کنید.
• سامانه‌های معتبر فاکتور رسمی به شما ارائه می‌ دهند.
• قیمت طلای آب شده به صورت لحظه‌ای تعیین می‌شود.

چگونه طلا خام تقلبی را از طلای اصل تشخیص دهیم؟

سکه طلا

به طور کلی برای تشخیص اصالت طلا از انواع مشابه تقلبی از سنگ محک استفاده می شود. از اسید نیتریک نیز می توان برای تشخیص طلا استفاده کرد به این صورت که اگر واکنشی دیده شد طلای شما اصل نیست.

نتیجه گیری

سنگ طلا

همانطور که گفته شد طلای خام در معنای عام به طلایی گفته می شد که از معادن طلا استخراج می شود و پرداختی روی انجام نشده است. اما در بازار طلا فروشان ایران کمی معنای آن متفاوت بوده به این صورت که علاوه بر معنای عام، به طلای آب شده و شمش طلای غیر زینتی نیز طلای خام گفته می شود. به این علت که روی این نوع طلا نیز پردازشی صورت نگرفته و اجرت ندارد. و همچنین در ادامه تفاوت ها، ویژگی ها و کاربرد های طلای خام را نیز بررسی کردیم. اگر در این زمینه ابهامی دارید در قسمت نظرات سوال خود را از ما بپرسید یا به بخش پشتیبانی ساعتچی مراجعه کرده و مورد خود را با متخصصان ما در میان بگذارید.

عنوان
طلای خام
مقاله
طلای خام
خلاصه
طلای خام در زبان فارسی عامیانه برای سه شکل از طلا استفاده می شود؛ طلایی که به طور مستقیم از معادن استخراج شده است، طلای آب شده با عیار 18 که در اشکال مختلف در بازار موجود است و شمش طلا 24 عیاری که زینتی نیست.