امروزه بسیاری از افراد دغدغه زیادی برای ایجاد یک سرمایه گذاری پر سود و با اطمینان بالا دارند و جهت عملی کردن و اجرای این هدف، سرمایه گذاری در طلا را انتخاب می کنند. افراد با توجه به نوع سرمایه گذاری در طلا، می توانند گزینه مطمئن خود را انتخاب کنند. با توجه به اینکه در ایران قیمت ها دارای نوسان شدیدی هستند، نگه داشتن پول به صورت نقدی کار صحیحی نیست و بیشتر مردم خرید طلا را برای حفظ ارزش پول خود انتخاب می کنند.

سکه بهار آزادی

انتخاب طلا به عنوان سرمایه گذاری برای افرادی که پول نقد دارند و قصد حفظ ارزش آن را دارند، کار عاقلانه ای است. تقریباً تمام کارشناسان مالی این موضوع را تأیید کرده و پیشنهاد می دهند. طلای آب شده و خرید و فروش آن، به تازگی رواج زیادی یافته و بسیاری از افرادی که در سرمایه گذاری طلا تجربه ای هم ندارند، خرید طلای آب شده را امتحان می کنند. در این بین برخی از افراد ترجیح می دهند که خرید سکه را انجام دهند و بسیاری هم نمی دانند کدام بهتر است؟ عده ای از افراد به این موضوع اعتقاد دارند که خرید طلای آب شده انتخاب بهتری بوده که بابت آن نیازی به پرداخت اجرت نیست و برخی دیگر به خرید سکه عادت دارند و سرمایه خود را در خرید این مورد قرار می دهند. با ما همراه باشید تا بیشتر این موضوع را بررسی کنیم.

بیشتر بخوانید: چه طلایی برای سرمایه گذاری بخریم؟ 

معرفی سکه و طلای آب‌ شده

طلا آب شده

طلای آب شده

طلای آب شده(Melt Gold)، از ذوب شدن طلاهای متفرقه ایجاد می شود. طلای متفرقه مانند طلاهای دست دوم یا طلاهای شکسته هستند که برای ذوب به کارگاه های طلاسازی فرستاده می شوند. این طلاهای ذوب شده در مدل های قالبی، شمش و یا پودری در بازار طلا موجودند و معمولاً عیار آن ها ۱۸ الی ۲۴ است.

سکه

در مورد تعریف سکه باید بدانیم که توسط بانک مرکزی ضرب شده و ارزششان را وزن و عیار آن ها مشخص می کند و گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.

بیشتر بخوانید: تاریخچه سکه بهار آزادی را می دانید؟

مزایا و معایب خرید سکه و طلای آب‌ شده

طلا آب شده

سرمایه گذاری در خرید سکه دارای مزایا و معایب زیر است:

 مزایای خرید سکه

۱- امکان نقد شوندگی بالای سکه: مزیت خرید سکه برای سرمایه گذاری این است که همواره امکان خرید و فروش آن وجود دارد و به سرعت نقد می گردد.
۲- سرمایه گذاری امن: ارزش بالای سکه و داشتن معیار سنجش، آن را به یک سرمایه گذاری امن تبدیل کرده است.

 معایب خرید سکه

۱- دارای اجرت ساخت و مالیات: سکه به دلیل داشتن اجرت ساخت و مالیات، قیمت بالاتری به نسبت طلای آب شده دارد.
۲- سرقت بیشتر: نگهداری دشوار سکه به دلیل قیمت بالای آن، افزایش سرقت را به همراه دارد.

سرمایه گذاری در طلای آب شده دارای مزایا و معایب زیر است:

 مزایای خرید طلای آب شده

۱- قیمت پایین نسبت به سکه: طلای آب شده اجرت ساخت و مالیات ندارد و قیمت پایینی دارد.
۲- دارای عیار مختلف: مزیت دیگر طلای آب شده این است که در عیارهای مختلف وجود دارند.
۳- حمل آسان: به دلیل وزن کم و حجم کمی که طلای آب شده دارد، دارای حمل آسانی است.

 معایب خرید طلای آب ‌شده

۱- عدم وجود معیار مشخص: به دلیل نامشخص بودن معیار تعیین ارزش طلای آب شده، نقدشوندگی کمی دارند.
۲- امکان تقلب در خرید طلای آب شده: امکان تطبیق نداشتن عیار طلا با چیزی که عرضه می شود وجود دارد و نیاز به بررسی تخصصی دارد.

بیشتر بخوانید: خرید طلا ، لذت از درخشیدن در کنار سرمایه گذاری امن و دلچسب 

تفاوت بین سکه و طلای آب شده

طلا آب شده

سکه و طلای آب شده هر دو از سرمایه گذاری خوب در حوزه طلا محسوب می شوند و خرید و فروش آن ها سود زیادی را شامل خریدار خواهد کرد. طلای آب شده طلایی است که از ذوب طلای دست دوم یا طلای قدیمی شکسته یا آب شدن شمش ها تهیه می گردد که عیارهای آن همان عیار طلاهای ذوب شده خواهد بود. اما سکه، تکه های کوچک گرد فلزی هستند که ابعادی تخت دارند و حتماً باید توسط دولت تأیید و ضرب شوند. سکه یک واحد پولی در بین کالاهای سرمایه گذاری بازار طلا بوده و برای خرید و فروش ابزاری مناسب است. طلای آب شده در صنعت طلا مورد استفاده بوده و از آن در ساختن انواع زیورآلات طلا یا جواهرات بهره برده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: تفاوت قیمت خرید و فروش طلا چقدر است و چگونه محاسبه می شود؟ 

برای سرمایه گذاری، طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

سکه و طلا

در زمان سرمایه گذاری مواردی که بر روی قیمت نهایی سکه و طلا مؤثرند، مهم خواهند بود. قبل از اینکه برای سرمایه گذاری اقدام کنید، باید بدانید قیمت آن ها به چه عواملی وابسته هستند. به طور مثال قیمت های سکه به موارد سیاسی کشور مربوط می شود و میزانی که به بازار تزریق می شود هم در قیمت نهایی آن تأثیر خواهد گذاشت. زمانی که وضعیت بازار پایدار شده باشد، بهتر است خرید سکه انجام شود. از طرف دیگر طلای آب شده به موارد داخلی کشور مربوط نمی شود و به صورت مستقیم با قیمت انس و دلار ربط دارد. اگر سرمایه گذاری را نیاز دارید که نقد شوندگی بالا و بازار فروش خوب و دائمی داشته باشد، طلای آب شده بخرید.

بیشتر بخوانید: تفاوت سکه امامی و بهار آزادی چیست؟ 

مزیت خرید طلای آب شده به نسبت خرید سکه

طلا آب شده

در خرید طلای آب شده نیاز به هزینه های اضافی کمتری است که در خرید سکه این خرج ها بیشتر خواهد بود. در خرید یا فروش سکه مواردی مانند حق ضرب وجود دارد که جهت تأمین، تولید و توزیع و فروش سکه مشخص می شود. در همه هزینه های مربوط به خرید و فروش طلای آب شده باید با توجه به قانون مربوط به بازار و کشور پیش بروید و جهت خرید آن نقدشوندگی بالایی نیاز است. در زمان فروش این امکان وجود دارد به قیمت فروش پایین تری فروخته شود؛ ولی در کل بازاری پر رونق دارد که نیاز نیست هزینه های اضافی مانند حق ضرب یا باج را بدهید. در نهایت شما قبل از هر سرمایه گذاری باید شناخت دقیقی از بازار و شرایط آن داشته باشید تا درست و غلط بودن راه انتخابی خود را متوجه شوید. در صورت انتخاب راه اشتباه ممکن است سرمایه زیادی را از دست بدهید و دچار ضرر و زیان بالای مالی گردید.

بیشتر بخوانید: طلای خام چیست؟

نکات مهم در زمان خرید سکه

سکه طلا

در زمان خرید سکه باید به مواردی توجه کنید که در ادامه عنوان می کنیم:

۱- در زمان خرید سکه به تاریخی که بر روی بسته بندی و روی خود سکه درج شده است دقت کنید. این تاریخ باید با تاریخی که سکه منتشر شده است هماهنگی داشته باشد و بسته بندی سکه بدون آسیب و نرمال باشد. حتماً اگر تعداد زیادی سکه می خرید، از یک کارشناس بخواهید تا آن را مورد بررسی قرار دهد.
۲- سکه ها قابلیت نوسان قیمتی بالایی را دارند؛ در زمان سرمایه گذاری باید به این مورد توجه کنید. مواردی مانند نرخ روز طلا، تغییرات سیاسی و اقتصادی، عرضه و تقاضا و… می توانند قیمت آن را کم و زیاد کنند.
۳- سال ضرب سکه هم بر روی قیمت نهایی تأثیر می گذارد. سکه هایی که سال ضرب آن ها پایین باشد، قیمت پایینی دارند.
۴- به دلیل محبوبیت ربع سکه و سکه های گرمی، خریداران آن بیشتر هستند و حباب در آن ها بیشتر از سکه های دیگر است. قبل از خرید این سکه ها باتوجه به نوسانات بازار تصمیم خرید را بگیرید.

نکات مهم در زمان خرید طلای آب شده

طلا آب شده

در زمان خرید طلای آب شده بهتر است به نکات زیر توجه کنید:
۱- در زمان خرید طلای آب شده باید دقت کنید که عیار آن کمتر از ۶۴۰ نباشد. عیار طلا نشان دهنده میزان خلوص طلا در آن است که عیار ۶۴۰ یعنی ۶۴۰ عیار از ۱۰۰۰ و این به این معنی است که از ۱۰۰۰ قسمت طلا ۶۴۰ قسمت آن از طلای آب شده خالص تشکیل شده و از این مقدار نباید کمتر باشد.

بیشتر بخوانید: درباره‌ی عیار طلا چه می‌دانید؟ 

۲- درج انگ یا همان کد روی طلا نشان دهنده اصالت طلا است و این کد شناسه ای منحصر به فرد به طلای آب شده می دهد که با کارشناسان این حوزه با بررسی کد مندرج بر روی طلای آب شده، متوجه اصل یا تقلبی بودن آن می شوند.
۳- دقت کنید در زمان خرید طلای آب شده باید نام آزمایشگاهی که طلا در آن آب شده است، حک شده باشد که در غیر این صورت، اگر مشاهده کردید که نام آزمایشگاهی بر روی طلا درج نشده است، از خرید آن خودداری کنید؛ زیرا اصالت آن مشخص نیست و ممکن است تقلبی باشد.
۴- دقت به عیار و وزن طلای آب شده که با فاکتور یا مدرک خریداری شده تطبیق داشته باشد.
۵- قبل از معامله طلا باید قیمت بازار را بدانید و از مکان های معتبر طلای آب شده خود را خریداری کنید.

آیا بازار جهانی هم بر روی قیمت سکه و طلای آب شده مؤثر است؟

طلا آب شده

درست است که هم بازار داخلی و هم جهانی بر روی قیمت سکه و طلای آب شده مؤثر است؛ ولی تأثیر هر کدام می تواند مختلف باشد که در ادامه دلایل آن را می گوییم.
۱- تأثیر بازار جهانی بر روی سکه به مواردی مانند قیمت طلا، تقاضا و عرضه آن، نرخ ارز و موارد سیاسی اقتصادی وابسته است که این موارد می تواند باعث تغییراتی در قیمت طلا و سکه شوند. پس می توانیم بگوییم اگر طلا دست خوش تغییرات بازار جهانی شود، سکه نیز از آن تأثیر می پذیرد.
۲- طلای آب شده در بازار جهانی به قیمت طلا مربوط می شود که اگر طلا بر اثر مواردی که گفتیم و تغییرات سیاسی و اقتصادی تغییر کند، قیمت طلا و سپس قیمت طلای آب شده هم به آن وابسته خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نکات مهم در مورد شمش طلا 

خرید سکه ریسک بیشتری دارد یا خرید طلای آب شده؟

سکه بهار آزادی

با اینکه سرمایه گذاری در طلای آب شده سود بالاتری را در قیاس با سرمایه گذاری سکه دارد، ولی می توانیم بگوییم ریسک خرید طلای آب شده هم بالاتر است. به دلیل اینکه در خرید طلای آب شده هزینه های اجرت ساخت و همچنین مالیات وجود ندارد و در زمان خرید فقط کمیسیون فروشنده حساب می شود؛ بنابراین با سرمایه گذاری در طلای آب شده می توانیم درصد بیشتری سرمایه گذاری به نسبت طلای با اجرت بالا داشته باشیم. ولی در زمان خرید سکه مواردی مانند حق ضرب، سود و مالیات از خریدار گرفته می شود که در زمان فروش از مبلغ سکه کم خواهد شد. پس بهترین راه کسب سود بالاتر، سرمایه گذاری در طلای آب شده بوده که البته عنوان کردیم که ریسک آن هم بیشتر است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا

نتیجه گیری

پلاتین

انتخاب روش مناسب جهت سرمایه گذاری، به هدف شما بستگی دارد. خرید طلای آب شده و سکه دارای مزایا و معایبی بود که به صورت خلاصه هر کدام را شرح می دهیم. طلای آب شده اجرت ساخت ندارد و در برابر سکه که دارای اجرت ساخت است، به صرفه تر است. فروشندگان برای فروش طلای آب شده سود کمتری را دریافت می کنند و خریدار، سود بالاتری را خواهد داشت.
طلای آب شده به دلیل اینکه در وزن و عیار، نقدشوندگی بالایی دارد، می توانید به آسانی آن را بخرید و بفروشید. سکه باید به صورت کامل خریداری شود و به همان صورت هم فروخته خواهد شد؛ ولی طلای آب شده به صورت خرد هم قابل خرید و فروش است. البته در طلای آب شده بیشتر از سکه احتمال تقلب وجود دارد و سرمایه گذاری با ریسک همراه است و باید در زمان خرید طلای آب شده از جایی معتبر خریداری گردد؛ زیرا این امکان وجود دارد که کارگاه هایی که طلا را ذوب می کنند به آن ناخالصی هایی اضافه کنند.
در کل در زمان انتخاب بین سرمایه گذاری طلا یا سکه باید به مواردی مانند اهداف سرمایه گذاری، میزان سرمایه و ریسک آن توجه کنید و حتماً بعد از تحقیقات کامل و کسب مشاوره از کارشناسان مالی، خرید طلای آب شده یا سکه را انجام دهید تا دچار ضرر و زیان نشوید.

 

عنوان
سرمایه گذاری سکه و طلای آب شده
مقاله
سرمایه گذاری سکه و طلای آب شده
خلاصه
انتخاب طلا به عنوان سرمایه گذاری برای افرادی که پول نقد دارند و قصد حفظ ارزش آن را دارند، کار عاقلانه ای است. تقریباً تمام کارشناسان مالی این موضوع را تأیید کرده و پیشنهاد می دهند.