بسیاری از افراد به هنگام فروش طلای خود دچار سردرگمی شده و پولی که بابت خرید طلا پرداخت کرده اند، بیشتر از مبلغی است که طلا فروش از آن ها طلا را خواهد خرید. برای خرید و فروش طلا فرمول ثابتی وجود داشته و میزان مالیات بر ارزش افزوده و سود طلا فروش نیز در همه جا یکسان است.
خریداران یا فروشندگان طلا قبل از هر اقدامی می توانند از فرمول های محاسبه طلا که در این مقاله نیز توضیح داده شده است، استفاده کرده و قیمت به دست آمده را با قیمت پیشنهادی طلا فروش مقایسه کنند. این کار باعث می شود که اگر اختلاف قیمت شما و خریدار طلا زیاد بود به خریدار دیگری مراجعه کرده و کمترین ضرر را متحمل شوید.

خرید و فروش طلا

برای حفظ ارزش پول و یک سرمایه گذاری مطمئن، داشتن اطلاعاتی راجع به قیمت خرید و فروش طلا، میزان سود طلا فروش و فرمول های محاسبه قیمت طلا کمک بزرگی به شما می کند تا بهترین تجربه را در این زمینه داشته باشید و سود خوبی نصیبتان گردد.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل نحوه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده طلا

تفاوت قیمت خرید و فروش طلا در چیست؟

خرید و فروش طلا

هنگامی که طلای نو خریداری می کنید، طلا فروش مبالغی را به عنوان اجرت ساخت طلا، سود و مالیات بر ارزش افزوده به قیمت طلای خریداری شده اضافه می کند.(در گالری آنلاین ساعتچی در کنار هر محصول این اطلاعات برای مشاهده و راحتی در هنگام خرید شما آورده شده است.)

مشاهده و خرید انواع طلا از گالری ساعتچی

اگر طلایی که خریداری می کنید ساخت کشورهای دیگر مانند ایتالیا باشد اجرت ساخت به دلیل ظرافت تولید بالاتر می رود. همچنین اگر در ساخت طلا سنگ های قیمتی یا حتی بدلی به کار رفته باشد، باید هزینه سنگ ها را نیز جداگانه پرداخت کنید.

هنگامی که می خواهید طلای خود را بفروشید، مبالغی مانند اجرت ساخت از طلا حذف شده و همچنین اگر سنگی بر روی طلای شما باشد، از طلا جدا می شود. سنگ های بدلی ارزشی نداشته و طلا فروش فقط پول طلا را به شما می دهد و سنگ های با ارزش با قیمتی کمتر از مبلغی که خریداری کرده اید به فروش می رسند.
نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که در هنگام خرید، طلا را با عیار ۱۸ (۷۵۰) خریداری می کنید؛ ولی در هنگام فروش، طلای شما با عیار ۱۷ (۷۴۰) محاسبه می شود. معمولاً طلای ۱۸ عیار بر عدد ۴٫۳۳ تقسیم شده و طلای دست دوم (۱۷ عیار) بر عدد ۴٫۳۹ تقسیم می شود که همین موضوع نیز باعث اختلاف قیمت خرید و فروش طلا خواهد شد.

نحوه محاسبه قیمت خرید و فروش طلا

خرید و فروش طلا

قبل از هر چیز باید فرمول محاسبه طلا را بررسی کنیم. این فرمول بسیار ساده بوده و در زمان خرید و فروش طلا می توانید خودتان میزان سود و زیان را بررسی کرده و سپس اقدام به فروش طلا کنید.
طلا در دو عیار ۱۸ و ۲۴ به فروش می رسد که نحوه محاسبه هر دو یکی بوده و باید قیمت روز طلا با همان میزان عیار را در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید: درباره‌ی عیار طلا چه می‌دانید؟

قیمت طلا با چه فرمولی محاسبه می شود؟

طلا فروشی

قیمت طلای ۱۸ عیار = ارزش طلای خالص+اجرت ساخت طلا+سود طلا فروش+مالیات بر ارزش افزوده
حال باید بدانیم هر کدام از موارد بالا به چه نحوی محاسبه می شوند.
ارزش طلای خالص=وزن طلا*قیمت یک گرم طلا
اجرت ساخت طلا=وزن طلا*اجرت ساخت یک گرم طلا
سود طلا فروش=۰٫۰۷ * (ارزش طلای خالص+اجرت ساخت طلا)
مالیات بر ارزش افزوده= ۰٫۰۹ (سود طلا فروش+اجرت ساخت طلا)
برای محاسبه قیمت طلای ۲۴ عیار، قیمت روز آن را با قیمت طلای ۱۸ عیار در فرمول جایگزین کرده و محاسبه را انجام دهید.

فرمول محاسبه قیمت طلای دست دوم (بدون اجرت)

خرید و فروش طلا

طلاهای نو اجرت ساخت زیادی داشته و برای سرمایه گذاری مناسب نیستند. بسیاری از افراد از طلای دست دوم برای حفظ سرمایه خود استفاده می کنند که اجرت ساخت از خریدار گرفته نمی شود. در حال حاضر فروش طلای دست دوم ممنوع اعلام شده است ولی بهتر است فرمول محاسبه قیمت آن را که در زیر نوشته شده است، بدانید.
(قیمت هر گرم طلا*وزن طلا)+(۷% سود طلافروش+۹%مالیات بر ارزش افزوده)
خریداران طلای دست دوم می توانند با ذوب و تبدیل آن به طلای خام سود خوبی به دست بیاورند. آن ها عیار طلا را ۱۷ در نظر گرفته و تفاوت آن با طلای ۱۸ عیار سود حاصله است. این بدین معنی است که هزینه یک گرم طلای ۱۸ عیار(۷۵۰) بر عدد ۴٫۳۳ تقسیم شده و قیمت فروش طلا به دست می آید.
برای محاسبه طلای دست دوم هزینه طلای ۱۷ عیار (۷۴۰) بر عدد ۴٫۳۹ تقسیم می شود و قیمت نهایی آن مشخص می شود. اگر طلای نو خریداری می کنید، باید این نکته را در نظر داشته باشید که هر چقدر طلا ظاهر خوبی داشته باشد و یا حتی مدت کمی از خرید آن گذشته باشد، باز هم دست دوم حساب می گردد و طلا فروش قیمت طلای دست دوم را به شما پرداخت می کند.

بیشتر بخوانید: برای سرمایه گذاری، طلای آب شده بهتر است یا سکه؟

سود طلا فروش با چه فرمولی محاسبه می شود؟

طلا فروشی

میزان سودی که اتحادیه صنف طلا فروشان برای آن ها تعیین کرده و ملزم به رعایت آن هستند ۷% است. به این معنا که قیمت هر گرم طلا نسبت به عیار آن با مبلغ اجرت ساخت جمع شده و عددی که به دست می آید در ۷% ضرب می شود. مبلغ مالیات بر ارزش افزوده که ۹% است و توسط خریدار پرداخت می شود را نمی توان به عنوان سود طلا فروش در نظر گرفت؛ زیرا این مبلغ باید توسط طلا فروش به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز شود و نرخ آن نیز بر اساس مصوبات قانونی تعیین می شود.

اجرت ساخت طلا چگونه تعیین می شود؟

خرید و فروش طلا

اجرت ساخت طلا هزینه ای است که خریدار بابت زحمت طلا ساز برای تبدیل طلای خام به انواع طلای تزیینی پرداخت می کند. طلا سازان هزینه یک گرم طلا را همراه با اجرت ساخت محاسبه کرده و به طلا فروشان ارائه می کنند. طلا فروشان حق تعیین میزان اجرت ساخت را نداشته و باید آن را طبق فاکتوری که طلا را از طلا ساز خریداری می کنند، محاسبه کنند. طلاها با توجه به ظرافت ساخت یا دست ساز بودن، اجرت های ساخت متفاوتی دارند.
برخی از طلاها به صورت عمده و ماشینی ساخته می شوند که اجرت ساخت آن ها کمی پایین تر است و برخی طلاها به دلیل ظرافت و دقت زیاد در ساخت اجرت بیشتری دارند. قیمت نهایی طلا به سنگ های به کار رفته در آن نیز بستگی دارد. طلا فروش وزن سنگ های بدلی که در طلا به کار می رود را نیز به وزن طلا اضافه کرده و هزینه آن را از خریدار دریافت می کند؛ ولی در هنگام خرید همان طلا، سنگ ها از طلا جدا شده و فقط پول طلا را به شما می دهند.

نکاتی که قبل از خرید و فروش طلا باید بدانید

گالری ساعتچی

۱- برای خرید یا فروش طلا فقط به یک طلا فروش اعتماد نکنید. بهتر است از چندین طلا فروش قیمت بگیرید و حتی اگر مشتری دائمی یک طلا فروشی هستید، قیمت را از مغازه های دیگر نیز بپرسید تا بیشترین سود نصیبتان شود.
۲- فرمول های دستی یا آنلاین محاسبه قیمت طلا را در دست داشته باشید و قیمت را با توجه به وزن طلا که بر روی ترازو نشان داده می شود حساب کنید تا مغایر با قیمت اعلامی طلا فروش نباشد.
۳- در هنگام خرید طلا از فروشنده بخواهید قیمت روز هر گرم طلا را در فاکتور درج کند. برخی فروشندگان فقط قیمت نهایی طلا را به همراه عیار و وزن در فاکتور می نویسند و اگر بعداً برای محاسبه طلا به فاکتور مراجعه کنید متوجه قیمتی که طلا فروش برای شما حساب کرده است، نمی شوید.
۴- اگر قصد فروش طلای خود را دارید بهتر است طلا را به مغازه ای که از آن خریداری کرده اید ببرید. معمولاً این کار شما را کمتر متضرر می کند و اگر فروشنده منصف باشد به قیمت مناسبی طلا را از شما می خرد.
۵- اگر برای سرمایه گذاری طلا می خرید و یا می دانید که ممکن است بعد از مدتی آن را بفروشید، طلای با اجرت بالا نخرید و باید بدانید که جواهرات جزو طلاهای با اجرت بالا هستند. همچنین طلاهای خود را بدون سنگ و نگین تهیه کنید زیرا در موقع فروش، سنگ های بدلی ارزشی نداشته و سنگ های قیمتی نیز با قیمتی پایین تر از مبلغی که خریداری کرده اید به فروش می روند.
۶- طلای خود را از فروشگاه های معتبر خریده و بعد از خرید فاکتور آن را چک کنید تا همه مشخصات در آن درج شده باشد و مبلغی که پرداخت کرده اید با آن همخوانی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چه طلایی برای سرمایه گذاری بخریم؟

نتیجه گیری

گالری طلا

خرید و فروش طلا همیشه افرادی را که نحوه محاسبه قیمت را نمی دانند، با چالش روبرو می کند. هنگام خرید طلا مواردی مانند سود طلا فروش، اجرت ساخت طلا و مالیات بر ارزش افزوده به قیمت اصلی طلا اضافه می شود و در هنگام فروش این مبالغ از قیمت طلای خریداری شده حذف می گردد، به همین دلیل قیمت خرید و فروش طلا با یکدیگر متفاوت است.

اگر می خواهید برای سرمایه گذاری طلا خریداری کنید، بهتر است مدل هایی را انتخاب کنید که اجرت ساخت پایینی داشته و دارای سنگ های زینتی نباشند. قیمت سنگ های زینتی در هنگام فروش طلا از آن کسر شده و اگر سنگ با ارزشی در طلای شما به کار رفته باشد، به قیمتی پایین تر از مبلغی که خریداری کرده اید به فروش می رسد.

اگر مایل هستید طلای با سنگ بخرید، بهتر است سنگ های درشت را انتخاب کنید که به هنگام فروش کمتر ضرر کنید. برای خرید یا فروش طلا از فرمول های ذکر شده در مقاله استفاده کنید و از قبل قیمت طلای خود را دانسته و با قیمتی که طلا فروش می دهد مقایسه کنید تا متضرر نشوید. سایت هایی نیز وجود دارند که آنلاین و با گرفتن اطلاعات طلا از شما این محاسبه را برایتان انجام می دهند.

عنوان
تفاوت قیمت خرید و فروش طلا
مقاله
تفاوت قیمت خرید و فروش طلا
خلاصه
خرید و فروش طلا همیشه افرادی را که نحوه محاسبه قیمت را نمی دانند، با چالش روبرو می کند. هنگام خرید طلا مواردی مانند سود طلا فروش، اجرت ساخت طلا و مالیات بر ارزش افزوده به قیمت اصلی طلا اضافه می شود .