آیا تا به حال رنگ پوست شما به سبب استفاده از انگشتر طلا تغییر کرده است؟

انگشتر طلا

در این مقاله، بیان می کنیم که آیا انگشتر طلا می تواند باعث تغییر رنگ انگشت شما شود یا خیر.

یکی از رایج ترین باورهای غلط در میان مردم، این است که تنها انگشترهای بی کیفیت و ارزان قیمت می توانند باعث تغییر رنگ انگشت شما شود.
اغلب حلقه های ساخته شده از مس، انگشت شما را به دلیل اکسید شدن فلز یا آلیاژ مس، به رنگ سبز در می آورند و اکسید مس را تشکیل می دهند.

این تغییر رنگ، سلامتی شما را تهدید نمی کند، اما اصلا خوشایند نیست.

طلای خالص نمی تواند رنگ پوست شما را تغییر دهد؛ زیرا طلا فلزی ضد حساسیت با زیست سازگار و بی اثر است و بر اساس گفته محققان، هیچ واکنش آلرژیکی برای افراد حتی با پوست حساس نیز ایجاد نمی کند. اما طلا با عیار کمتر، ممکن است پوست شما را سبز کند.

 

 

انگشتر طلا

طلای خالص، فلزی نرم است. در نتیجه، سازندگان جواهرات آن را با سایر فلزات ترکیب می کنند تا استحکام آن را افزایش دهند.
آنها اغلب طلا را با مس، پالادیوم، نیکل یا روی مخلوط می‌کنند تا محکم‌ و مقرون به صرفه‌ شود.

نسبت ترکیب این فلزات با طلا، رنگ آن را تعیین می کند. ترکیب طلا با این فلزات و اکسید شدن آنها، باعث سبز شدن انگشت شما می شود.

چرا زیورآلات طلا رنگ پوست شما را تغییر می دهد؟

ست طلا

همان طور که توضیح داده شد، طلای خالص بی اثر و زیست سازگار است، یعنی به راحتی با سایر مواد شیمیایی و حلال ها واکنش نشان نمی دهد. اما زیورآلات طلا  و انگشتر طلا ممکن است به دلایل خاصی رنگ پوست شما را تغییر دهد. این عوامل عبارتند از:

۱-  درماتیت تماسی

درماتیت تماسی نوعی بیماری پوستی است که در نتیجه یک واکنش آلرژیک در سطح پوست شما ایجاد می شود. این بیماری پوستی در اثر ساییدگی فلز ایجاد می شود.

وقتی انگشتر طلای خود را می‌اندازید، ممکن است با مواد شیمیایی لوازم آرایشی که روی پوستتان می‌زنید واکنش نشان دهد و باعث تغییر رنگ یا ضایعه پوستی شود.

شما ممکن است به فلز طلا نیز حساسیت داشته باشید. طلا یک آلرژن رایج است که باعث ایجاد درماتیت در پلک ها، صورت یا محل تماس پوست با طلا شده و این واکنش آلرژیک، باعث سبز شدن انگشت شما شود.

۲-  واکنش پوست با مس در زیورآلات طلا

انگشتر طلا

طلای خالص اغلب با فلزات دیگر از جمله مس مخلوط می شود تا استحکام و کارایی آن افزایش یابد.

گاهی اوقات، به طور طبیعی، محتوای مس موجود در انگشتر شما با اسید پوست،  اکسید شده و اکسید مس را تشکیل دهد.

این واکنش اغلب در گرمای زیاد که باعث تعریق شدید بدن می شود یا در شرایط مرطوب، رخ می دهد.

۳-  خوردگی فلزات موجود در طلا

فلز طلا دچار خوردگی نمی شود؛ اما فلزات مورد استفاده در ساخت زیورآلات طلا که برای افزایش کارایی و استحکام آن ها استفاده می شوند، به آسانی خورده شده و در شرایط مرطوب، ترکیبات شیمیایی تیره تشکیل می دهند.
پس پوست شما ممکن است به دلیل خوردگی فلزات مخلوط با طلا در شرایط خاص تغییر رنگ دهد.
مثلا هنگامی که عرق می کنید و چربی ها و اسیدهای چرب از بدن شما آزاد می شود، فلزات به راحتی با آن واکنش نشان داده و پوست شما تغییر رنگ می دهد.

۴- کم خونی

گاهی اوقات تغییر رنگ پوست در اثر استفاده از انگشترهای طلا، به دلیل کمبود آهن در بدن شماست. سطح آهن ننکن است بر pH پوست تأثیر بگذارد و آن را اسیدی تر کند.

در نتیجه، اگر بدن شما به طور طبیعی اسیدی است، با انگشتر طلا که دارای محتوای فلز نیکل یا مس است، واکنش نشان می دهد و رنگ سبز روی پوست شما ایجاد می کند.

۵- محتوای نیکل

اگر انگشتر طلای شما حاوی فلز نیکل باشد، می تواند رنگ پوست را سیاه کند.

نیکل اغلب در زیورآلات طلا با ‌کیفیت پایین یا به‌عنوان فلز پایه در زیورآلات با روکش طلا پیدا می شود. اگر روکش طلا از بین برود، نیکل زیر آن را آشکار شده و در نتیجه باعث تغییر رنگ پوست می شود.

۶- سایر عوامل خارجی

برخی از عوامل خارجی مانند آنتی بیوتیک ها، باقیمانده های صابون، لوسیون ها، مواد شوینده و پاک کننده ها ممکن است روی پوست شما جمع شده و باعث ایجاد واکنش شیمیایی یا آلرژیک شوند و منجر به تغییر رنگ پوست گردد.

محتویات فلزی موجود در زیورآلات طلا نیز ممکن است روی سطح پوست شما واکنش نشان داده و باعث تغییر رنگ نقطه تماس شود.

آیا طلای ۱۴ عیار باعث تغییر رنگ پوست می شود؟

انگشتر طلا

طلای ۱۴ عیار، از ۱۴ قسمت طلای خالص و ده قسمت آلیاژ تشکیل شده است. در نتیجه، طلای ۱۴ عیار شامل ده فلز غیرطلا مانند مس، نقره، نیکل، برنز، روی و فلزات دیگر است. طلای ۱۴ عیار دارای استحکام و دوام کافی برای ماندگاری طولانی مدت بدون نیاز به آبکاری است.

طلای خالص به راحتی با سایر مواد شیمیایی واکنش نمی دهد. اما از آنجایی که طلای ۱۴ عیار از ده قسمت فلز غیرطلا تشکیل شده است، باعث تغییر رنگ پوست می شود. فلزات دیگر ممکن است اکسید شوند و منجر به تغییر رنگ پوست شما شود. طلای سفید با روکش رودیوم به دلیل ماهیت مقاوم در برابر کدر شدن، تغییر رنگ نمی دهد.

آیا انگشتر طلای ۱۸ و ۲۲ عیار باعث تغییر رنگ پوست می شوند؟

انگشتر طلا

طلای ۱۸ عیار از ۷۵ درصد طلا و ۲۵ درصد آلیاژ فلز غیرطلا تشکیل شده است، در حالی که طلای ۲۲ عیار از ۲۲ قسمت طلای خالص و دو قسمت آلیاژ تشکیل شده است.

اغلب انگشترهای طلا، ساعت‌ها، گردنبندها و دستبندهای طلا از طلای ۱۸ عیار ساخته شده‌اند، زیرا تصفیه‌شده‌ترین و کاربردی‌ترین شکل طلای موجود در بازار است.

در برخی موارد، ممکن است طلای ۲۲ عیار نیز پیدا کنید، اما به اندازه طلای ۱۸ عیار در دسترس نیست.

زیورآلات طلای ۱۸ و ۲۲ عیار ظاهری گرم و زرد رنگ دارند و از خالص ترین شکل های طلای موجود در صنعت جواهرسازی هستند.

در نتیجه، خطر فلزات مضر مورد استفاده در ساخت آنها کاهش می یابد. مقدار فلز مس یا نیکل مخلوط شده با طلا اغلب بسیار کم است تا باعث تحریک یا تغییر رنگ پوست نشود.
با این حال، برای حفظ درخشندگی انگشتر طلا باید چند وقت یکبار آن را جلا دهید.

 

نتیجه

انگشتر طلا

کیفیت زیورآلات طلا در ایجاد تغییر رنگ پوست، اهمیت ویژه ای دارد.

هر چه میزان فلز طلا در جواهرات شما بیشتر باشد، احتمال واکنش آن با پوست شما کمتر است.

به طور کلی، تغییر رنگ پوست در اثر واکنش فلزات، مضر نیست. برای جلوگیری از این تغییر رنگ، می توانید به طور مرتب لاک شفاف روی جواهرات خود بزنید.

زیورآلات در گالری ساعتجی، با طلای ۱۸ عیار بسیار مرغوب ساخته شده و روکش آنها نیز بسیار دقیق و ظریف بر روی آن قرار گرفته است. به همین دلیل بدون نگرانی از بروز حساسیت، از خرید آن لذت ببرید. برای مشاهده مدل های متنوع گالری آنلاین ساعتچی، اینجا کلیک کنید.

عنوان
تغییر رنگ پوست شما به سبب استفاده از انگشتر طلا
مقاله
تغییر رنگ پوست شما به سبب استفاده از انگشتر طلا
خلاصه
طلای خالص حساسیت زا نیست، یعنی به راحتی با سایر مواد شیمیایی واکنش نشان نمی دهد. اما انگشتر طلا ممکن است به دلایل خاصی رنگ پوست شما را تغییر دهد.