آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که حلقه ها، دستبندها یا سایر جواهرات روزمره شما، چقدر آلودگی و میکروب را در خود جای می دهند؟ اگر جواهرات خود را از نزدیک و زیر میکروسکوپ بررسی کنید، از دیدن میزان کثیفی و باکتری در آنها وحشت زده می شوید.

 

آشپزی و طلا
هنگامی که این میکروب های ناقل بیماری، از جواهرات شما به غذا یا ظروف در حین آشپزی منتقل می شوند، می توانند مواد غذایی را غیربهداشتی و ناسالم کنند. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که هرگز در آشپزخانه از جواهرات استفاده نکنید.

بر همین اصل، بسیاری از کارگران تولید مواد غذایی و رستوران ها در سراسر جهان، دستورالعمل های سختگیرانه ای در ارتباط با استفاده از جواهرات در حین کار، دریافت می کنند تا مطمئن شوند که غذا بدون هیچ گونه مسائل بهداشتی و کاملا ایمن آماده می شود.

از دیدگاه آشپزی خانگی

آشپزی و طلا

استفاده از انواع جواهرات (زنجیر، انگشتر، گوشواره، دستبند و…)، خطرات زیادی را از نظر آلودگی، نه تنها برای مصرف کنندگان مواد غذایی، بلکه برای فرسودگی جواهرات ایجاد می کند. به همین دلیل، بهتر است قبل از اینکه به سراغ کلاه آشپزی بروید، تمام جواهرات خود را دربیاورید.

خطر افتادن قطعات جواهرات:

بسیاری از گوشواره‌های درشت، آویزها، زنجیرهای طلا، دستبندها و حلقه‌ها، اغلب دارای مهره‌ها، سنگ‌ها یا سایر قسمت‌هایی هستند که محکم به قطعه اصلی متصل نیستند و ممکن است شکسته شوند و داخل مواد غذایی بیفتند و در بشقاب مصرف کنندگان پیدا شوند که خطر خفگی و عفونت را به همراه دارد.

خطر تجمع سم:

اگر عادت به آشپزی با حلقه، دستبند یا زنجیر دارید، خطر چسبیدن ذرات و تکه‌های غذا به گوشه‌ها و چاله های مخفی آن‌ها اغلب نادیده گرفته می‌شود که می تواند در طول زمان منجر به رشد باکتری و حتی ترشح سم شود و به غذای شما راه پیدا کند.

امکان شکستن جواهرات:

کار در آشپزخانه باعث می‌شود که با اشیاء سخت و نوک تیز مانند چاقو و پوست‌کن‌ و غیره کار کنید، که می‌توانند قسمت‌های نرم انگشتر یا دستبند شما را خراش دهند. همچنین بخار تولید شده در آشپزخانه می تواند روی گوشواره ها و زنجیر متراکم شود و باعث رسوبات و آسیب طولانی مدت به ظاهر آنها شود.

از دیدگاه آشپزخانه های تجاری

آشپزی و طلا

خدمات متعدد آماده سازی غذا در کارخانه ها، رستوران ها، هتل ها و آشپزخانه های بزرگ در کسب و کارهای مهمان نوازی، بی وقفه کار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهند. همچنین، اساس کار برای افراد شاغل در این بخش، اطمینان از ایمنی و بهداشت مواد غذایی تهیه شده برای مصرف مردم است.

به همین دلیل است که رستوران‌ها، آشپزخانه‌ها و هتل‌ها در بسیاری از کشورها، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای در رابطه با استفاده از جواهرات در حین خدمت به عنوان کارمندان تولید مواد غذایی دارند. این قوانین، از یک شرکت غذایی به شرکت دیگر و از کشوری به کشور دیگر متفاوت است.

با این حال، طبق GFSI (ابتکار جهانی ایمنی مواد غذایی)، اگر یک کسب و کار مواد غذایی بخواهد به شخص ثالث خدمت کند، باید یک سیاست “عدم استفاده از جواهرات” را اجرا کند.

هنگام استفاده از زیورآلات در آشپزخانه چه کارهایی را نباید انجام داد؟

آشپزی و طلا

استفاده از جواهرات هنگام کار در آشپزخانه کمی سخت است؛ زیرا می توانند جایی برای تجمع باکتری ها و سایر میکروب ها باشند و وارد است مواد غذایی آماده شده شوند. با این حال، اگر هنگام کار در آشپزخانه از جواهرات استفاده می کنید، از دست زدن مکرر به آنها خودداری کنید.

دست زدن مکرر جواهرات:

لمس مکرر جواهرات در حین تهیه غذا یا دست زدن به آنها می تواند ایمنی مواد غذایی را به خطر بیندازد و احتمال افتادن انگشتر یا دستبند و یا سایر قسمت های متصل به آن ها در مواد غذایی بیشتر است.

ورز دادن خمیر:

در حین کار در آشپزخانه، هرگز نباید خمیر را با حلقه ها ورز دهید؛ زیرا نه تنها غذا را آلوده می کند، بلکه حتی می تواند به جواهرات شما آسیب برساند.

مخلوط کردن با دست:

مخلوط کردن سبزیجات یا سس ها با دست هنگام استفاده از جواهرات دستی مانند انگشتر و دستبند می تواند باعث خراب شدن جواهرات شود و همچنین ممکن است خوراکی هایی را که می خواهید مخلوط کنید آلوده کند.

کار با بخار:

بخارات بخشی جدایی ناپذیر از هر فضای آشپزخانه هستند و دوری از آنها در آشپزخانه واقعاً سخت است و می تواند منجر به تشکیل رسوبات و لایه هایی بر روی جواهرات شما شود، زیرا شروع به متراکم شدن می کنند.

استفاده از چه مقدار زیورآلات در محیط آشپزخانه قابل قبول است؟

طبق گفته FDA (سازمان غذا و دارو)، هنگام کار در آشپزخانه فقط می توانید حلقه ساده بپوشید. به خصوص زمانی که به عنوان یک فروشنده حرفه ای مواد غذایی کار می کنید،رعایت این امر بسیار مهم است.
همچنین استفاده از دستبند، گوشواره، جواهرات مصنوعی و لوازم جانبی مو مانند سنجاق سر فلزی (برای کارکنان خانم)، سوراخ کردن بدن مانند بینی، گوش، چانه و لب به دلیل احتمال انتقال آلودگی به مواد غذایی ممنوع است. علاوه بر این، هنگامی که به طور تصادفی در غذای آماده بیفتند، خطر خفگی دارند.

استفاده از چه نوع زیورآلاتی در محیط آشپزخانه قابل قبول است؟

آشپزی و طلا

شرکت های تولید کننده مواد غذایی، رستوران ها و سازمان های کنترل و مقررات بهداشت و مواد غذایی در سراسر جهان موافق هستند که حلقه های ساده عروسی بدون انسداد یا شیار، تنها نوع جواهراتی هستند که کارگران مواد غذایی و آشپزها، مجاز به پوشیدن آنها در آشپزخانه هستند.

نوع فلز و ترکیب جواهرات

از نظر فلزاتی که به عنوان بخشی از جواهرات در آشپزخانه ها استفاده می شوند، نقره، برنز و مس ایمن ترین آنها هستند؛ زیرا در هیچ آشپزخانه ای واکنش نشان نمی دهند.

از پوشیدن جواهرات و سنگ ها دوری کنید

استفاده از سنگ های قیمتی، الماس، یاقوت کبود یا هر سنگ دیگری در آشپزخانه کاملاً ممنوع است. زیرا می توانند راه خود را در غذا پیدا کنند و منجر به بلع یا خفگی شوند.

از دستکش مخصوص آشپزی استفاده کنید

آشپزی و طلا

یک قانون بسیار رایج در میان کارگران حرفه‌ای آشپزخانه و بسیاری از خانواده‌ها، این است که از دستکش‌های آشپزی استفاده کنید. به این ترتیب، حلقه عروسی در زیر آن قرار گرفته و در معرض مواد غذایی قرار نمی گیرد و از عوارض جانبی آن نیز جلوگیری میشود.

جواهرات را قبل از پختن، ضدعفونی و تمیز کنید

توصیه واضح اما بسیار مهم این است که جواهرات خود را قبل از پختن، ضدعفونی کنید. مثلا با فرو بردن حلقه خود در یک لیوان آب گرم با کمی صابون یا استفاده از لیمو یا سرکه، کار پاکسازی را انجام میدهیم و سپس میتوانیم از مسواک برای تمیز کردن آن استفاده کنیم و برای رفتن به آشپزخانه آماده شویم.

آیا هنگام تماس مستقیم با مواد غذایی باید انگشتر خود را دربیاوریم؟

آشپزی و طلا

حتی زمانی که می‌توانید هنگام کار در آشپزخانه‌های حرفه‌ای و خانگی، حلقه عروسی ساده بپوشید، توصیه می‌شود هنگام ورز دادن یا کار روی مخلوطی با دست، آن‌ها را بردارید.

یک مطالعه تحقیقاتی که توسط Est1897 انجام شد، میزان رشد باکتری را روی حلقه‌ها، دستبندها و ساعت‌های فرسوده اندازه‌گیری کرد و نتایج، شگفت‌انگیز بود. آنها حاوی باکتری‌ها و میکروب‌های متعددی مانند کپک سیاه، گونه‌های قارچی و بسیاری دیگر بودند. همه اینها به اندازه کافی قوی هستند که مواد غذایی شما را آلوده کنند و خطر بیماری زیادی برای مصرف کنندگان غذایی که با چنین حلقه هایی ساخته شده یا سرو می شود، دارند. علاوه بر این، اگر حلقه یا تکه‌ای از آن، به طور تصادفی در غذا بیفتد، خطر خفگی نیز وجود دارد. از این رو بهتر است در حین پخت و پز آنها را بردارید.

علاوه بر این، پوشیدن حلقه در حین پخت و پز نیز برای جواهرات شما مناسب نیست؛ زیرا فلز حلقه ممکن است به غذا واکنش نشان دهد و خورده شود یا گرما ممکن است به آن آسیب برساند.

عنوان
استفاده از جواهرات در هنگام آشپزی و سرو غذا
مقاله
استفاده از جواهرات در هنگام آشپزی و سرو غذا
خلاصه
هنگامی که میکروب های ناقل بیماری، از جواهرات شما به غذا یا ظروف در حین آشپزی منتقل می شوند، می توانند مواد غذایی را غیربهداشتی و ناسالم کنند. به همین دلیل است که بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می کنند که هرگز در آشپزخانه از جواهرات استفاده نکنید.