سنگ توپاز چیست؟

سنگ توپاز یک سنگ قیمتی شگفت انگیز است. هم به عنوان یکی از تمیز ترین، شفاف ترین و ترد ترین سنگ های بی‌رنگ کشف ‌شده مورد توجه قرار می‌گیرد و هم میزبان مجموعه‌ای از رنگ‌ها است. بسیاری از این رنگ ها طبیعی هستند، در حالی که برخی دیگر در طی سالیان متمادی تغییراتی در آنها ایجاد شده است و به صورت مصنوعی تولید می شوند.
پیش از هرچیز بیاید باهم نگاهی به نمای درخشان این سنگ افسانه ای بیاندازیم:

سنگ توپاز

حال به ما بپیوندید تا درباره تاریخچه این سنگ مرموز، حقایق و افسانه هایی که در طول تاریخ روایت شده اند بپردازیم.

بیشتر بخوانید: انواع سنگ ها را بشناسیم 

تاریخچه سنگ توپاز

سنگ توپاز

در بیشتر مقالات آمده است که نام توپاز از توپازیوس، نام قدیمی جزیره کوچکی در دریای سرخ که اکنون زبارگاد نامیده می شود، گرفته شده است. این جزیره هرگز توپاز تولید نمی کرد، اما زمانی منبع کانی پریدوت بود که قبل از توسعه کانی شناسی مدرن با توپاز اشتباه گرفته می شد. در واقع حداقل برای دو هزار سال از نام توپاز برای هر سنگ جواهر زرد رنگ استفاده می شد. تاجران گوهر تا حدود دویست سال پیش نمی‌دانستند که این سنگ‌های زرد رنگ در واقع مواد معدنی متفاوتی هستند. آنها دریافتند که کوارتز، بریل، کوراندوم و الیوین همگی دارای انواع زرد هستند و توپاز واقعی نیستند و توپاز علاوه بر زرد رنگ های متنوع دیگری دارد.

برخی از محققان ریشه توپاز را به کلمه توپاس یا تاپاز که در زبان سانسکریت (زبان باستانی هند) به معنی آتش است مرتبط می دانند و برخی احتمال می دهند از کلمه یونانی توپازوس به معنی جستجو گرفته شده است.

مشخصات سنگ توپاز

سنگ توپاز

توپاز سنگی با سختی معدنی هشت از ده در مقیاس موس بوده بنابراین برای استفاده روزمره کاملاً مناسب است. ترکیبات شیمیایی آن سیلیکات‌، فلوئور و آلومینیوم می باشد.

توپاز یک کانی آلوکروماتیک است، به این معنی که رنگ خود را از حضور عناصر خارجی کمیاب مانند کروم دریافت می کند. این کانی گوهری با جلای شیشه ای شفاف تا نیمه شفاف است به گونه ای که ناخالصی های کریستالی داشته که گاه به شکل ستاره دنباله دار است! در مورد خلوص، توپاز به عنوان یک سنگ قیمتی نوع ۱ در نظر گرفته می شود، به این معنی که تقریباً همیشه بدون ناخالصی یافت می شود. ناخالصی ها لزوما چیز بدی نیستند، و می توانند به افزایش تنوع در جواهرات کمک کنند.

توپاز چگونه به وجود می آید؟

سنگ توپاز

توپاز معمولا در امتداد شکستگی ها و در حفره های سنگ های آذرین مانند ریولیت، گرانیت یا پگماتیت تشکیل می شود. بلورهای آن در مراحل پایانی خنک شدن ماگما در حضور غلظت بالای عنصر فلوئور رشد می کنند.

برخی از کریستال‌های توپاز پس از جریان یافتن محلول‌های هیدروترمال غنی از فلوئور از میان شکاف‌های سنگ‌های سرد شده رشد می‌کنند و همچنین برخی دیگر می توانند در مناطق متامورفیک تشکیل شوند.

توپاز با چه سنگ هایی اشتباه گرفته می شود؟

سنگ توپاز

مردم عادی یا گاها گوهر شناسان توپاز را با کانی سیترین، آکوامارین، تورمالین، کوارتز قهوه ای، محصولات سنتز شده و شیشه آبی اسپینل مصنوعی اشتباه میگیرند.

سیترین به غلط توپاز طلایی نامیده میشود! درواقع سیترین نوعی کوارتز از خانواده آمیتیست است که با حرارت زیاد به رنگ زرد تبدیل می شود. یک جواهر مشهور به نام براگانزا را برای مدتی یک برلیان الماس به وزن ۱۶۴۰ قیراط تشخیص داده بودند اما بعد ها مشخص شد که یک توپاز بی رنگِ بزرگِ درخشان است.

توپاز در چه مناطقی یافت می شود؟

سنگ توپاز

این کانی به طور معمول به صورت توده های گرد یا زاویه دار در گرانیت های دانه درشت، سنگ های دگرگونی و رسوبی یافت می شود. به عنوان مثال در استرالیا توپاز را در ذخایر پلاسری(جریان سنگریزه ها) به دست آمده از گرانیت‌ها میتوان یافت.

مهمترین ذخایر توپاز مرغوب در برزیل، نیجریه و روسیه است. توپاز مرغوب در استرالیا، آلمان، ژاپن، مکزیک، میانمار، پاکستان، اسکاتلند، سریلانکا و ایالات متحده (کالیفرنیا، کلرادو و تگزاس) نیز استخراج می شود.

توپاز سنگ مناسب کدام ماه تولد است؟

سنگ توپاز

توپاز همراه با سیترین سنگ متولدین ماه آبان (۲۴ اکتبر تا ۲۱ نوامبر) است. برج فلکی هشتمین ماه سال خورشیدی برج عقرب است که سمبل آن عقرب ( کژدم) می باشد. همچنین در فرهنگ غربی توپاز آبی یک هدیه مناسب برای چهارمین سالگرد عروسی و توپاز سلطنتی برای بیست و سومین سالگرد عروسی می باشد.

همانطور که گفته شد، درخشندگی فوق‌العاده و شفافیت کریستالی این سنگ را به یک هدیه فوق‌العاده برای همه موقعیت‌ها تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: راهنمای کامل سنگ ماه تولد، خواص و ویژگی ها

سنگ توپاز را در چه رنگ هایی میتوان یافت؟

سنگ توپاز

توپاز به دلیل تفاوت فلزات غیرآهنی در رنگ های متنوعی موجود است. می توان آن را در رنگ های زرد، نارنجی، زرد مایل به قهوه ای، قهوه ای، سبز، آبی، آبی روشن، قرمز، صورتی و بی رنگ یافت. پرتغالی ها نوع بی رنگ را (pingos d ‘água) می نامند که به معنی قطره های آب است.
توپاز امپریال به دلیل رنگ نارنجی مایل به قرمز بسیار ارزشمند است. سنگ‌های زرد، نارنجی و قهوه‌ای رایج‌تر و ارزان‌تر هستند، اما میتوان با گرما دادن رنگ آنها را به قرمز و صورتی تبدیل کرد تا ارزش ظاهری آنها بیشتر شود.
بیشتر توپازهای آبی روشن و زرد، رنگ خود را از تابش یا حرارت می‌گیرند. به عنوان مثال، اگر توپاز زرد متعلق به منطقه ای در برزیل را گرم کنید، ممکن است به صورتی تبدیل شود. در ایالت میناس گرایس در برزیل به صورت طبیعی تابش خورشید باعث تبدیل توپاز بی رنگ به آبی می شود. دانشمندان این روش به سازی سنگ ها را از طبیعت الهام گرفته اند.

آیا با انواع سنگ توپاز آشنایی دارید؟

توپاز آبی

سنگ توپاز

توپاز آبی را در سه رنگ مختلف آبی کم‌رنگ، آبی یخی سوئیسی و آبی تیره لندنی میبینیم. در حقیقت توپاز‌های به رنگ شیری یا آبی بسیار کم‌رنگ با قرار گرفتن در معرض اشعه‌های گاما یا الکترون به آبی تغییر رنگ می‌دهند.

توپاز آبی تیره را به نام آبی لندنی، آبی متوسط را به آبی سوئیسی و آبی روشن را به آبی آسمانی میشناسند.

آبی سوئیسی را به خاطر رنگ آسمان بالای کوه‌های آلپ در فصل بهار سوئیس نامگذاری کرده اند. انرژی لازم برای ایجاد آبی های تیره تر بیشتر است به همین دلیل ارزش سنگ ها بیشتر خواهد شد.

برخی بر این باورند که رنگ آبی این سنگ به همراه تصاویری از باد، آسمان و یا آب به انسان کمک می کند تا به مبارزه با احساسات منفی برخیزد و آرامش خود را بیابد. این سنگ نباید در معرض تغییرات دمایی شدید و ناگهانی یا حتی گرمای زیاد قرار بگیرد؛ زیرا باعث میشود ساختار آن آسیب ببیند و مستعد شکستن شود. نباید زیاد زیر نور آفتاب قرار بگیرد؛ زیرا در طولانی مدت شفافیت خود را از دست میدهد و کدر میشود.

توپاز صورتی

سنگ توپاز

نوع صورتی طبیعی بسیار نایاب است به همین دلیل از بخار دی اکسید تیتانیوم برای تولید مصنوعی آن استفاده میشود اما این روش روکش دهی در طول زمان از بین می رود و رنگ خام آن ظاهر میشود. از سال۱۹۷۲ از معدنی در شمال غربی پاکستان توپاز صورتی و بنفش استخراج میشود که به نوع بنفش آن صورتی سیکلامن می گویند.

توپاز امپریال

سنگ توپاز

در قرن نوزدهم از کوه های اورال در روسیه توپاز صورتی استخراج شد. در آن زمان مالکیت این گوهر در اختیار خانواده سلطنتی قرار گرفت به همین دلیل به نام امپریال در میان مردم شهرت یافت. البته به نام توپاز نفیس هم آن را می شناسند. این سنگ در واقع رنگ صورتی متمایل به قرمز به همراه یک سایه زرد دارد که تنوع در این عناصر باعث میشود در رنگ های زرد، صورتی، قرمز و هلویی یافت شود.

توپاز زرد

سنگ توپاز

این سنگ در طیف زرد تا نارنجی به وفور یافت میشود و جزو توپازهای ارزان قیمت به حساب می آید. برزیل منبع اصلی توپاز زرد بوده اما در آسیا، اوکراین، روسیه، آفریقا، استرالیا و ایالات متحده آمریکا نیز یافت می‌شود. برای ارزشگذاری روی قیمت آن میزان ناخالصی، منشأ، رنگ و شفافیت مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد.

توپاز سفید یا بی‌رنگ

سنگ توپاز

به عنوان طبیعی ترین نوع توپاز شناخته می شود که اگر به درستی تراش داده شود می تواند در ظاهر با الماس رقابت کند و تشخیص را به چالش بکشد. با دارا بودن قیمتی ارزانتر میتواند جایگزین مقرون به صرفه الماس روی حلقه های ازدواج باشد.

توپاز یخچالی یا گلیسر که در معادن مورزینکا در اکاترینبورگ یافت می‌شود به دلیل خلوص بالا و شفافیت نیاز به بهسازی ندارد. گفته میشود توپاز سفید با از بین بردن انرژی راکد به فرد اجازه می دهد دانش و توانایی های درونی خود را کشف کند.

توپاز طلایی

سنگ توپاز

طلایی معمول ترین و فراوان ترین رنگ توپاز بوده که قیمت آن نسبتاً ارزان است. البته در طیف زرد تا نارنجی رنگ آن متغیر است. توپاز طلایی در بهبود خلاقیت، اراده و توانایی برای بیان تمایلات فردی مؤثر است.

توپاز طلایی آمریکا و طلایی کره دو تا از معروف‌ترین انواع توپاز طلایی جهان هستند که هر دو را در موزه‌ی ملی تاریخ طبیعی مؤسسه اسمیتسونیان، در واشنگتن دی سی می توان از نزدیک مشاهده کرد.

توپاز قهوه‌ای

فقط یک رنگ نیست و طیفی از رنگ های قهوه ای را داراست که به طور گسترده مورد استفاده قرار میگیرد. گاهی اوقات با سنگ قیمتی کوارتز دودی اشتباه گرفته میشود. توپاز شامپاینی به صورت طبیعی وجود داشته و رگه هایی از رنگ قهوه ای در آن دیده میشود توپاز شری رنگی بین قهوه‌ای مایل به زرد تا نارنجی دارد. این توپاز با داشتن شباهت به سنگ های سیترین و کوارتز دودی جز توپازهای با ارزش حساب میشود.

سنگ توپاز هفت رنگ یا میستیک

اولین بار این مدل سنگ در سپتامبر سال ۱۹۹۸ در نمایشگاه جواهرات هنگ کنگ مشاهده شد، اما چندین سال طول کشید تا وارد بازار شود و به دست مصرف کننده برسد. برای تولید آن از یک سنگ طبیعی بی رنگ استفاده میشود که تحت تاثیر تکنیک تخلیه بخارات شیمیایی یک لایه نازک از تیتانیوم یا فلزات دیگر بر روی سنگ قرار گرفته که باعث میشود مانند رنگین کمان درخشان و رنگارنگ شود. این نوع سنگ قیمت گرانی دارند.

توپاز قرمز

سنگ توپاز

توپاز در طبیعت به دلیل وحود ناخالصی عنصر کروم به رنگ قرمز، صورتی و بنفش وجود دارد. علاوه بر این حالت طبیعی، با روش مصنوعی پوشش آزوتیک نیز تولید می شود. نوع طبیعی آن به دلیل نادر بودن قیمت بالایی دارد. گفته میشود این سنگ زیبا قدرت دوست داشتن و دوست داشته شدن را افزایش می دهد و باعث کاهش احساس تنهایی، اضطراب یا غم میشود.

معروف ترین توپاز قرمز جهان به شعله ویتنی معروف است که به افتخار اهدا کننده آن کورالین ویتنی نام گذاری شده است. این گوهر در موزه تاریخ طبیعی آمریکا نگهداری میشود.

آیا ارزش سنگ های توپاز در رنگ های مختلف متفاوت است؟

سنگ های قیمتی

یک نکته بسیار جالب در رابطه با سنگ های توپاز این است که سنگ های توپاز صورتی و قرمز در اثر حرارت دادن به سنگ توپاز خام به دست می آیند. خیلی جالب است که بدانید سنگ توپاز آبی در واقعیت بی رنگ است و در اثر پرتودهی به رنگ آبی تبدیل شود.
با این کار سنگ بی رنگ توپاز که در واقعیت ارزش زیادی ندارد، به ارزشی معادل چند دلار در قیراط به فروش می رسد! توپاز های به رنگ صورتی و قرمز عمدتا در سایز بالای ۱۰ قیراط وجود ندارند. این قضیه در مورد توپاز های گیلاسی که همانطور که گفته شد رنگی بین صورتی و نارنجی دارند نیز در بالای ۲۰ قیراط کمیاب است. در صورتی که توپاز بی رنگ و توپاز آبی در اندازه های بالاتر یعنی حتی بالای هزار قیراط نیز یافت می شود. توپاز طلایی در بازار به قیمتی حدود قیراطی صد دلار معامله می شود.

نحوه تراش سنگ توپاز به چه صورت است؟

بلور های توپاز را به دلیل سختی بالا و شکنندگی به سختی می توان تراش داد و در حین کار با آنها باید بسیار دقت نمود. در اشکال و سبک های مختلف میتوان توپاز را برش داد. تولیدات شامل تمام اشکال استاندارد جواهر مانند بیضی، گلابی، گرد، کوسن، مثلث، برش های مارکیز و زمرد و همچنین اشکال فانتزی با الهام گرفتن از کار طراحان می باشد.
برای داشتن شکل های با کیفیت از آنجایی که کریستال های توپاز معمولاً کشیده یا ستونی هستند، اغلب به شکل بیضی یا گلابی بلند برش داده می شوند. اگر سنگ حالتی خشن و پررنگ داشته باشد، اغلب برش زمردی انتخاب می شود؛ زیرا این سبک برش رنگ را دست نخورده باقی می گذارد و بیشترین وزن را حفظ می کند. همچنین برای سنگ های دارای ناخالصی جزیی از تراش برلیانی و کابوشن استفاده می شود.

نحوه تمیز کردن سنگ توپاز چگونه است؟

تمیز کردن انگشترتوپاز گوهری شفاف و زیبا است که برای حفظ بهترین ظاهر آن گهگاه نیاز به تمیز کردن دارد. ساده ترین راه برای انجام این کار استفاده از روش ایمن «آب گرم و صابون» است. مقداری ماده شوینده نرم (مانند مایع شوینده) را به یک کاسه آب گرم (اما نه داغ) اضافه کنید و سپس با استفاده از ی پارچه نرم سنگ قیمتی را تمیز کنید فراموش نکنید که قسمت زیرین سنگ را نیز تمیز کنید، زیرا هر گونه کثیفی در کف نگین به طور قابل توجهی نحوه عبور نور از سنگ را تغییر می دهد و ممکن است کدر به نظر برسد. اگر دسترسی به کف سنگ شما دشوار است، از یک براش نرم استفاده کنید. توصیه می کنیم از تمیز کردن آن توسط بخار و یا اولتراسونیک خودداری کنید.

چگونه از توپاز مراقبت کنیم ؟

توپاز یک سنگ قیمتی نسبتا بادوام است بنابراین فقط سنگ های قیمتی سخت تر از آن (سنگ های قیمتی مانند الماس، یاقوت، یاقوت کبود و زمرد) می توانند آن را خراش دهند. یعنی توپاز میتواند تقریباً تمام سنگ های قیمتی دیگر را خراش دهد. به این دلیل توصیه می کنیم تمام جواهرات دارای توپاز خود را در جعبه جواهرات یا کیسه نرمی نگهداری کنید.

مانند تمام سنگ‌های قیمتی، سنگ‌های توپاز خود را زمانی که آنها را نمی‌پوشید از نور و گرما دور نگه دارید و هنگام انجام کارهای سنگین یا استفاده از مواد شیمیایی تمیزکننده و غیره جواهرات خود را نپوشید. باید به این نکته اشاره کنیم که دشمن شماره یک توپاز، اسید سولفوریک می باشد که باعث تخریب آن می شود.

رنگ های متنوع توپاز چگونه تولید می شوند؟

معمولا ۴ روش برای بهسازی رنگ توپاز وجود دارد. حرارت دادن، پرتودهی، انتشار رنگ در سطح سنگ، پوشش سطحی.
حرارت دادن سنگ های زرد، نارنجی یا قهوه ای باعث به وجود آمدن رنگ صورتی کمیاب، با دوام و غیر قابل تشخیص می شود. پرتودهی سنگ های با رنگ آبی کمرنگ باعث به وجود آمدن رنگ های تیره ی پایدار و می شود که نم یتوان آن را شناسایی کرد. با پدیده انتشار، رنگ های قرمز سبز آبی ایجاد می شوند که دوام ندارند و می توان آنها را شناسایی کرد. پوشش سطحی رنگ های رنگین کمانی برای سنگ توپاز آتشین را تولید می کند که این روش نیز دوام نداشته و با خراش دادن روی سطح سنگ قابل تشخیص است.

توپاز از منظر چاکرادرمانی چه خواصی دارد؟

سنگ توپاز

گفته می شود هر رنگ این سنگ خواص متفاوتی داشته و برای یکی یا دوتا از هفت چاکرا استفاده میشود. توپاز سفید بر چاکرای هفتم (تاج)، توپاز زرد بر چاکرای سوم (ناف) و چهارم (قلب)، نوع آبی رنگ بر چاکرای پنجم (گلو) و ششم (چشم سوم) اثر دارد.

سطح انرژی سنگ سفید توپاز بالاست به همین دلیل میتواند باعث تقویت انرژی سنگ های دیگر شود و در بهبود کلی مشکلات جسمی موثر است. برای بهبود مشکلات روده کوچک و بزرگ، کلیه ها، مثانه توپاز زرد پیشنهاد می شود.

انرژی سرد منتشر شده از توپاز آبی بر پیشرفت درمان لکنت زبان، گلودرد و پرکاری تیروئید موثر است.

شاید برایتان جالب باشد:

سنگ توپاز از نظر تاریخی

توپاز برای مصریان باستان به عنوان سمبلی از خورشید درخشان با ارزش بود و یونانیان باور داشتند که این سنگ میتواند سحر و جادو را باطل کند. در زمان روم باستان اعتقاد داشتند که به همراه داشتن توپاز باعث افزایش هوش و وفاداری میشود و برای درمان خونریزی و آسم از آن استفاده می کردند. در هندوستان قدیم برای مقابله با جادوگران به عنوان باطل کننده ی سحر و جادو از آن استفاده میشد.

نحوه تشخیص توپاز اصل

سنگ توپاز

برای تشخیص توپاز اصل از چندین روش معمولی و در نهایت آزمایش تخصصی می توان استفاده کرد.

  1. سنگ را خوب بررسی کنید: با بررسی رنگ و شفافیت جواهر شروع کنید. توپاز به خاطر رنگ های سرزنده و پر طراوت خود که می تواند از زرد، صورتی و نارنجی تا آبی و شفاف باشد، مشهور است. به دنبال شکل کریستالی دراز و مشخصه رنگی نگین باشید، از زوایای مختلف نگاه کنید تا رنگ های متفاوت و عمق آن ها را ببینید.
  2. از تست خطی یا رگه استفاده کنید: سنگ را روی یک تکه چینی بدون لعاب بکشید. رنگ رگه به جا مانده از توپاز باید سفید باشد. با این روش یسری از کانی ها که رنگ رگه ی آنها متفاوت است از لیست کانی های احتمالی حذف میشوند. همیشه این آزمایش را با احتیاط انجام دهید تا به سنگ قیمتی آسیب نرسانید.
  3. تست سنگ توپاز به کمک آهنربا: در حالی که توپاز مغناطیسی نیست، این آزمایش سریع می تواند به رد برخی از کانی های مشابه که ممکن است به آهنربا پاسخ دهند کمک کند. اگر سنگ به آهنربا بچسبد، نشانه واضحی است که گوهر مورد نظر توپاز نیست.
  4. تست سختی سنگ توپاز: سختی توپاز در مقیاس موس ۸ است. اگر با نگین مورد نظر شیشه را خراش دهیم چون سختی شیشه ۵ است توپاز باید به راحتی بتواند شیشه را خراش دهد.
  5. تست شکست مضاعف: شکست مضاعف به توانایی یک سنگ قیمتی در شکست نور در دو مسیر مختلف اشاره دارد. برای مشاهده این ویژگی به یک پلاریسکوپ نیاز دارید. سنگ قیمتی خود را بین دو فیلتر پلاریزه قرار دهید و آن را بچرخانید. اگر توپاز است، باید در سطح پشتی دو برابر شدن وجوه یا لبه های داخل سنگ را مشاهده کنید.
  6. بررسی شفافیت سنگ توپاز: توجه کنید که آیا سنگ قیمتی شما اجازه عبور نور را می دهد یا خیر. توپاز شفاف تا نیمه شفاف است. اگر نمونه شما مات است، احتمالا توپاز نیست.
  7. انکسار منفرد یا دوگانه: با استفاده از یک انکسارسنج، می توانید بررسی کنید که سنگ به صورت منفرد یا مضاعف انکسار دارد. توپاز دارای انکسار مضاعف است، به این معنی که با عبور نور، به دو پرتو تقسیم می شود. اگر فقط یک شکست را مشاهده کنید، ممکن است سنگ توپاز نباشد.
  8. تست ضریب شکست: ضریب شکست نشان می دهد که یک سنگ قیمتی چقدر نور را خم می کند. ضریب شکست توپاز ۶۴۳/۱ تا ۶۰۹/۱ متغیر است. جواهرساز به راحتی می تواند با دستگاه رفرکتومتر این مقدار را برای شما تعیین کند.
  9. پیدا کردن وزن مخصوص سنگ توپاز: در این روش چگالی سنگ قیمتی توسط دستگاه هیدرواستاتیک یا ترازوی الکترونیکی در مقایسه با آب اندازه گیری می شود. برای توپاز، این رقم بین ۳٫۴ تا ۳٫۶ قرار دارد.
  10. شناسایی توپاز در منطقه: هنگام جستجوی توپاز در محیط های طبیعی، به دنبال نشانه های معمول مناطق رسوب توپاز، مانند ریولیت ها و پگماتیت ها باشید. مواظب کریستال های منشوری آن باشید و به یاد داشته باشید که توپاز اغلب در نزدیکی سطح شکل می گیرد، بنابراین ممکن است در معرض هوا قرار گرفته و تغییر شکل داده باشد.
  11. مشاهده ویژگی های فیزیکی توپاز: درک ویژگی های فیزیکی توپاز هنگام تمایز آن از سایر کانی ها ضروری است. توپاز در سیستم اورتورومبیک متبلور است و به طور معمول بلورهای منشوری با خطوط موازی با محور بلند را تشکیل می دهد. این کریستال ها ممکن است رنگ های مختلفی از جمله بی رنگ، زرد، نارنجی، قرمز، آبی و سبز را نمایش دهند. شدت و نوع رنگ توپاز می تواند به وجود عناصر کمیاب یا ناخالصی در آن بستگی داشته باشد. به دلیل سختی هشت و شکنندگی توپاز را میتوان به راحتی در یک جهت برش داد یعنی در امتداد یک قسمت خاص تقسیم میشود.

نتیجه گیری

با همه‌ی این تفاسیر، تنها راه مطمئن برای تشخیص اصالت هر سنگ قیمتی انجام آزمایش‌های حرفه‌ای با استفاده از تست ضریب شکست یا تست‌های وزنی است که توسط کارشناسان انجام می‌شود. شناسایی توپاز بدون یکی از این آزمایش‌ها کار دشواری است.
شناخت ویژگی های منحصر به فرد توپاز باعث می شود ارزش و زیبایی واقعی آن را درک کنید. به نحوه ی صحیح حفظ و نگهداری آن آگاه باشید تا سال های طولانی درخشان و سالم باقی بمانند.

عنوان
سنگ توپاز
مقاله
سنگ توپاز
خلاصه
سنگ توپاز یک سنگ قیمتی شگفت انگیز است. هم به عنوان یکی از تمیز ترین، شفاف ترین و ترد ترین سنگ های بی‌رنگ کشف ‌شده مورد توجه قرار می‌گیرد و هم میزبان مجموعه‌ای از رنگ‌ها است.