مجله تخصصی طلا | ساعتچی

نماد چشم در زیورآلات نشانه چیست؟

نماد چشم، از زمان های دور در دنیای زیورآلات جایگاه ویژه‌ای داشته است. این نماد به طور معمول در میان مردم به رنگ آبی دیده می‌شود. در بسیاری از فرهنگ‌ها نماد چشم به عنوان یک طلسم قدرتمند برای دفع چشم بد و انرژی‌های منفی شناخته شده است.

مشاهده و خرید انواع طلا با چشم نظر از گالری ساعتچی

ریشه‌های تاریخی چشم نظر به هزاران سال پیش باز می‌گردد و در تمدن‌های مختلف، از مصر باستان تا خاورمیانه، کاربرد داشته است.
چشم، نمادی از بینش، حفاظت و ارتباط با نیروهای ماورایی است. امروزه نیز این نماد همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و با تلفیق زیبایی و باورهای باستانی، به عنوان یک اکسسوری مد روز در طراحی‌های متنوعی از زیورآلات به کار می‌رود.
در ادامه شما با معنا و مفهوم همچنین تاریخچه استفاده نماد چشم در طلا و دیگر زیورآلات آشنا خواهید شد.

نماد چشم در طلا و جواهرات به چه معناست؟

به احتمال زیاد بارها نماد چشم در اشکال متفاوت و در مکان های مختلف به چشم شما آمده است. برخی افراد نماد چشم را فقط به خاطر ظاهر آن دوست دارند؛ اما بعضی دیگر آن را برای اعتقاد خود انتخاب می کنند. گاهی آن را به شکل یک دایره به رنگ مشکی به همراه رنگ آبی می بینید که تصویر یک چشم را در ذهن تداعی می کند.

حتما این داستان را شنیده اید که وقتی فردی به دستاوردی بزرگ می رسد، اطرافیان او برای این موفقیت به او حسادت کرده و امواجی منفی را به سمت او جاری می کنند که بر زندگیش سایه می اندازد. این اتفاق منجر به پیشامد های بد برای آن فرد می شود که می گویند آن فرد دچار چشم زخم شده است. اگر فردی به این مورد اعتقاد داشته باشد، از نماد چشم استفاده می کند تا از امواجی که از چشم فرد بدخواه ساتع شده و بر او سایه افکنده رهایی یابد.

برخی دیگر اعتقاد دارند که گردنبند نماد چشم، دستبند آن و گوشواره چشم نظر از آن ها در برابر انرژی های منفی که به کرات در اطراف آن ها جریان دارد، محافظت می کند؛ زیرا این دسته از افراد دنیا را معمولا جایی پر از بدخواهی یا ملال و رنج درک می کنند.
در این مقاله به درست بودن یا نادرست بودن این موارد نمی پردازیم زیرا که یک انتخاب شخصی است که افراد بر اساس تجربه های خود، شرایط و محیطی که در آن رشد پیدا کرده اند این مدل را گزینش می کنند.

بیشتر بخوانید: آیا زیورآلات چشم نظر، شما را از اثرات چشم زخم در امان می دارد؟ 

رنگ های مختلف نماد چشم در زیورآلات به چه معناست؟

در نظر بعضی افراد تنوع رنگ در نماد چشم می تواند جذب مشتری و بازار بیشتری را سهم خود کند؛ اما بسیاری دیگر برای هر رنگ نماد چشم، معنای خاص و اثر متفاوتی را تعریف می کنند و به آن اعتقاد دارند. این رنگ های مختلف نماد چشم را می توان در زیورآلات از جنس طلا، نقره، پلاتین و .. مشاهده کرد.

معنی نماد چشم در رنگ آبی

آبی رنگ مرسوم مورد استفاده در نماد چشم است که به احتمال زیاد آن را بارها دیده اید. زیرا خیلی از افراد در مناسبت های مختلف، زیورآلاتی از جنس طلا به رنگ آبی با نماد چشم را هدیه می دهند. اگر سری به دنیای روانشناسی رنگ ها بزنید، این رنگ را نماد زندگی در مسیری خوب و آرام می یابید که جریان منفی انرژی ها را دور می کند. علاوه بر این، رنگ آبی مواردی چون انگیزه، تعهد، خلاقیت را تشدید کرده و در باور مردمی که به چشم زخم اعتقاد دارند دقیقا همان رنگیست که آن ها را از ناکامی ها حفظ خواهد کرد.

معنی نماد چشم در رنگ آبی روشن

اگر خوب به دنیای اطراف خود توجه کرده باشید، رنگ آبی روشن شما را به یاد آسمان پاک می اندازد. به همین دلیل رنگ آبی روشن را به رنگ آسمان می شناسند که نماد حقیقتی نمادین می باشد. در واقع این رنگ باعث گسترش افق دید شما شده و یک محافظتی را در برابر چشم زخم در زمینه باورها ایفا می کند.

معنی نماد چشم در رنگ طلایی یا زرد

رنگ طلایی یا زرد شما را به یاد رنگ درخشان و چشم نواز خورشید می اندازد. این رنگ نمادی از انرژی، توانایی و قدرتی بسیار زیاد برای غلبه بر نواقصی مانند مسائل مربوط به سلامت و درد و رنج و همچنین مادیات است. به علاوه در باوری قدیمی به تمرکز شما بر زندگی و خود کمک می کند.

معنی نماد چشم در رنگ نارنجی

رنگ نارنجی همانطور که از طبیعت آن پیداست باعث می شود شما احساس سرزندگی و شادابی داشته باشید. در واقع این رنگ افزایش شادی و خلاقیت را به ارمغان می آورد.

معنی نماد چشم در رنگ قرمز

رنگ قرمز همان رنگیست که در آتش داغ می بینید. این رنگ نماد قدرت و شجاعت می باشد که به شما انرژی می بخشد تا سطح انرژی بالاتری را تجربه کنید و از شما در برابر ناملایمت ها محافظت می کند. رنگ قرمز در نماد چشم به شما قدرت مقابله با اضطراب های زندگی را می دهد.

معنی نماد چشم در رنگ صورتی

رنگ صورتی ملایم در باور های قدیمی در روابط دوستی معنا پیدا می کند؛ ارتباط دوستی صمیمی را از چشم بد در امان نگه می دارد. این رنگ رضایت درونی وآرامشی عمیق را برای شما به همراه دارد. می توانید به دوستان خود این رنگ را به نشانه همیشگی بودن ارتباطتان هدیه دهید.

معنی نماد چشم در رنگ سبز

رنگ سبز نماد زمین است؛ این رنگ یادآور این است که زندگی را در تعادل نگه داشته و شکرگزاری کنید و همزمان از مسیر زندگی خود لذت ببرید. رنگ سبز شما را به تلاش و دنبال کردن ایده های جدید و رسیدن به موفقیت همراه آرامش درونی تشویق می کند.

معنی نماد چشم در رنگ بنفش

رنگ بفش به معنای خلاقیت، معنویت و سلطنت است که برای جذب ثروت استفاده می شود. این رنگ در نماد چشم به شما کمک می کند تا همراه با برداشتن موانعی که سد راه شماست تعادل بیشتری را در زندگی احساس کنید.

معنی نماد چشم در رنگ سفید

رنگ سفید نماد شادی و پاکی است که در زیورآلات با نماد چشم سنبل شروع فعالیت های جدید در زندگی است که در باور های قدیمی برای شما این فرصت را فراهم می کند.

انواع زیورآلات دارای نماد چشم و کاربرد های آن ها

به دلیل تقاضایی که در بازار توسط مردم وجود دارد و زیبایی و اصالت نماد چشم در زیورآلات، تنوع بسیار زیادی از نظر شکل ظاهری برای آن وجود دارد که درادامه برای شما شرح خواهیم داد.

سنجاق سینه چشم نظر برای نوزاد


زمانی که یک نوزاد تازه به دنیا می آید، اطرافیان به خاطر یک رسم قدیمی و همیشگی که جریان دارد برای او به عنوان هدیه سنجاق سینه چشم نظر طلا می برند که یک هدیه نفیس و زیبا و اصیل محسوب می شود.

آن ها سنجاق سینه را به لباس یا رختخواب نوازد آویزان کرده و برای او طلب خیر، سلامتی و خوشبختی در مسیر زندگیش می کنند.

این سنجاق سینه چشم نظر را در طرح های مختلف می توانید در سایت ساعتچی مشاهده کرده و بخرید. به عنوان مثال: سنجاق سینه چشم نظر طلا طرح فرشته که از موارد پر طرفدار است و همچنین سنجاق سینه چشم نظر طلا و ان یکاد که باور های سنتی و مذهبی را با هم در خود دارد را می توانید از سایت ساعتچی تهیه کنید.

خرید طلای کودک با طرح چشم نظر از ساعتچی

گردنبند نماد چشم برای خانم ها

  1. این مدل گردنبند در سه طرح کلی در بازار موجود است که در ادامه درباره آن ها توضیح داده ایم.
    مدل زنجیر و پلاک جدا: در این مدل پلاک چشم طلا از زنجیر جدا می باشد و شما می توانید زنجیر را خودتان انتخاب کرده و با پلاک ست کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید که ضخامت زنجیر و پلاک با هم تناسب داشته باشند و زنجیر از حلقه آن رد شود. به عنوان مثال برای یک پلاک کوچک و ظریف با حلقه ریز بالای آن، یک زنجیر با ضخامت زیاد انتخاب نکنید.
  2. مدل زنجیر و پلاک متصل: در این مدل، طراح آن قبلا زنجیر و پلاک را با هم ست کرده است و شما نمی توانید زنجیر و پلاک را از هم جدا کنید.
  3. مدل آویز رو لباسی: گردنبند هایی هستند که طول آن ها بلند است و برای تزیین روی لباس های ساده استفاده می شود. گردنبندهای رو لباسی چشم نظر با رنگ های متنوع خود می توانند جلوه بسیار زیبایی را برای لباس های شما ایجاد کنند.

انگشتر نماد چشم برای خانم ها

در انگشتر چشم نظر طلا طرح های مختلفی به کار رفته است؛ به عنوان مثال در بعضی فقط از نماد چشم استفاده شده است اما در بعضی دیگر در کنار نماد چشم از طرح های دیگری نیز استفاده شده است.

دستبند نماد چشم برای خانم ها

دستبندهای چشم نظر در طرح های النگویی، زنجیری و آویزدار در بازار موجود می باشد که به شما قدرت انتخاب بیشتری با توجه به سلیقه و راحتی شخصیتان می دهد.

گوشواره نماد چشم برای خانم ها

گوشواره چشم نظر نیز در انواع مختلفی نظیر میخی، حلقه ای، کلیپسی، بخیه ای و آویزی در بازار موجود است. در ساخت گوشواره های طلا از نماد چشم نظر به تنهایی یا در ترکیب با نماد های دیگر استفاده می شود.

در مطالبی که گفته شد سعی کردیم علت استفاده و معنای نماد چشم در زیورآلات را برایتان شرح دهیم و یک سری اطلاعات را در اختیارتان قرار دهیم تا با توجه به باور و سلیقه شخصیتان بتوانید آگاهانه از میان تنوع این نماد انتخاب کنید.

نکات مهمی که خوب است در مورد نماد چشم بدانید

  1.  اعتقاد به چشم نظر و کاربرد آن در دور کردن چشم زخم یک امر کاملا شخصی می باشد که باید مورد احترام قرار گیرد.
  2. نماد چشم نظر برای اولین بار توسط بین النهرینی ها حدود پنج هزار سال پیش ثبت شده است.
  3. نماد چشم علاوه بر فرهنگ ایرانی، در دیگر فرهنگ ها نظیر مسیحی، بودایی و هندو نیز دیده می شود.
  4. این نماد در حوزه فشن در جهان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده که فراتر از فرهنگ رفته و به مد رسیده است.
  5. مردان نیز از نماد چشم در زیورآلات استفاده کرده و محدودیت جنسی ندارد؛ توسط مردان، زنان و کودکان استفاده می شود.
  6. زیورآلات چشم نظر علاوه بر رنگ آبی در رنگ های بسیار متنوعی در بازار موجود است که هرکدام معنای متفاوتی دارند.
  7. سنجاق سینه طلا چشم نظر یک انتخاب اصیل و نفیس برای هدیه به نوزاد می باشد.
عنوان
مقاله
نشانه نماد چشم در زیورآلات
خلاصه
نماد چشم، از زمان های دور در دنیای زیورآلات جایگاه ویژه‌ای داشته است. این نماد به طور معمول در میان مردم به رنگ آبی دیده می‌شود و در بسیاری از فرهنگ‌ها به عنوان طلسم قدرتمند برای دفع چشم بد و انرژی‌های منفی است.